Baktopic #2

Dank voor je reactie!
Ik heb afgelopen week een kleine hoeveelheid gekocht, gezouten. Ik ga even kijken of ze niet te zout zijn. Als ze dat wel zijn dan gaan ze gewoon op tijdens het borrelen, en koop ik later ongezouten noten.

1 like

Pff vandaag Lebkuchen gebakken (naar recept van Rutger) en vind ze gewoon echt niet lekker? Wel goed gaar enzo, maar denk ik gewoon niet helemaal mijn ding. Zo jammer. Mijn vriend ook niet enthousiast helaas.

Ga morgen denk ik baklava maken, nog nooit gedaan!

1 like

Is het misschien voor een volgende bakchallenge een idee om een babka naar eigen invulling te maken? Ik zou het wel leuk vinden als er bijvoorbeeld een basisrecept is om dan te zien wat voor twist (haha letterlijk en figuurlijk) iedereen er aan geeft.

19 likes

Oh ja leuk idee!

1 like

Ik heb een chocoladecake in de oven staan, maar had er even overheen gelezen dat je hem een nacht moet laten staan :sweat_smile:. Ga hem toch straks vast proeven

Ik heb een klassieke deegroller, met dunnere handvatten, maar dat vind ik dus niet prettig. Dan heb je geen goed gevoel bij het rollen. Dus houd ik mijn handen altijd op het rolgedeelte. Ik zou daarom een deegroller aanraden, die geen handvatten heeft. In plaatjes, niet dit:

Maar zoiets:

(deze is trouwens 20 e Uulki Franse Deegroller - Ecologische Deegrol uit Europees Beukenhout – Houten... | bol.com)

Maar goed, ik ben nog maar een beginner, misschien hebben anderen nog betere tips!

3 likes

@11PM Eens. Vroeger een klassieke deegroller gehad maar tegenwoordig heb ik zo’n staaf zoals @TanteBetje . Mijne is merkloos maar werkt prima. Ik vind het met schoonmaken prettiger.

3 likes

Ja heel leuk idee dit! Een babka bakken staat sowieso nog op mijn lijstje en super leuk om dan te zien welke variant iedereen maakt.

1 like

Niet helemaal bakken; maar zijn er hier ook anderen die het kerstdessert gaan verzorgen?

Ik ga denk ik voor een witte chocolade panna cotta, een kokoscrumble en twijfel nog tussen gegrilde ananas of iets van een mango-passievrucht sausje

3 likes

De oven in

11 likes

Ik ga appelcrumble maken van Laura’s Bakery, die is hier al jaren favoriet. Heel simpel maar erg lekker, vooral bij ijs.

2 likes

Ik maak Eton mess, weinig tijd dit jaar omdat we kerstavond pas thuis komen van vakantie en dit is lekker en ziet er relatief impressive uit :sweat_smile:

1 like

Leuk, ik ga toevallig iets soortgelijks maken. Kokos panna cotta met saus (passievrucht of mango?) en frambozenkletskoppen!

2 likes

Dat klinkt lekker! Iets met passievrucht erbij vind ik zelf altijd heerlijk.

Mijn kerstdessert wordt chocolade biscuit met een laagje pinda praliné, pinda crumble en een snicker parfait bovenop.

2 likes

Heeft iemand misschien nog een lekker kerstkoekjedrecept met ingrediënten die je in de normale supermarkt kunt kopen? Vanwege de aangekondigde lockdown geven wij dit jaar weer pakketjes met lekkers ipv andere cadeautjes en de standaard kaneelsterren heb ik vorig jaar al gebakken.

1 like

Ik vind snickerdoodles altijd lekker, het zijn niet echt kerstkoekjes maar wel lekker

2 likes

Ik vier drie keer kerst, dus het wordt de Kladdkaka met saffraan, Trifle (weet nog niet met wat, suggesties zijn welkom) en panna cotta (vorig jaar had ik met kardemom en dat was heel lekker, dus wss doe ik dat weer)

2 likes

Wat wil je precies, moet het echt kerstig zijn of mogen het ook ‘gewone’ koekjes zijn?
In de openingspost staan heel veel lekkere koekjes, waaronder espresso shortbread (mokkakoekjes) van Dorie. Die ga ik straks voorbereiden, het deeg moet namelijk een tijdje in de koelkast.

Verder ben ik groot fan van de World Peace koekjes en de Kolasnittar (die laatste kan gewoon met lichte stroop, hoeft niet per sé golden syrup).

1 like

Oh ik had de hele openingspost nog niet gezien. Wat een superpost zeg!

1 like

Thanks. :smiley: Ooit in het leven geroepen omdat er veel posts waren waarin iets stond als ‘waar kan ik het recept dat jullie gebruiken voor XYZ vinden?’. @Marquez en ik hebben toen alle posts uitgeplozen van 2 topics en samengevoegd in één soort van Wiki-post. Er worden ook regelmatig nieuwe dingen toegevoegd.
Er staat enorm veel lekkers in en het scheelt gezoek en gescroll.

7 likes