Baktopic #2

Klinkt heerlijk!

1 like

Ik bakte een chipolata voor mijn vaders verjaardag morgen! Ben benieuwd, eerste x deze!

(Marsepein en nougatine ook beide zelf gemaakt, de taart is al een cadeau opzich zelf gezien de kosten van alle producten haha)

53 likes

Wauw geweldig!

1 like

Het deeg was zoooo goed!

Mijn koekjes waren iets minder goed gelukt, net te lang in de oven. Het deeg bleef ook te kruimelig, ik denk omdat ik geen ei heb gebruikt (vervangen met azijn + baking soda) en boter misschien net iets aan de weinige kant. Al met al ben ik best tevreden: ik heb nog nooit (!) koekjes gebakken en omdat ik meestal zoek naar vegan bakrecepten had ik ook nog nooit ei vervangen.

Een volgende keer doe ik er geen chocolade in en een extra eetlepel champagne azijn en baking soda. Ik heb een deel van het beslag in bolletjes in de vriezer gelegd, kan ik dat gewoon (deels) laten ontdooien voor ik ze afbak? Ik moet ze wel echt iets platter op de bakplaat duwen omdat ze heel bol blijven tijdens het bakken omdat het deeg te stevig is. Bevroren gaat dat niet lukken

7 likes

Ik doe de bevroren bolletjes altijd in de oven en dan halverwege het bakken idd even platter maken

1 like

Bij de Lidl zag ik vandaag weer vanille stokjes 2 in 1 glaasje voor 2.99 ik weet nog dat ik deze vorig jaar gekocht had en dat ze echt van goede kwaliteit waren! Heb er gelijk 4 gekocht zelf. Had ze in mijn eigen Lidl niet gezien, was ergens anders toevallig. Ze zijn van delicieux lijn.

10 likes

Heb zo’n zin om de babka te gaan bakken, heb er afgelopen nacht zelfs over gedroomd. :joy: Maar ik heb deze week geen tijd dus moet ff wachten tot het weekend.

2 likes

Goeie tip! Ga zelf ook even kijken. Vanillestokjes zijn zo duur normaal

2 likes

Oh heel goeie tip! Ik moest er vorige week eentje kopen voor het nieuwjaarsdessert en het kostte 7,5 euro voor 1 stokje :exploding_head:

2 likes

Ja die van Lidl zijn fijn! Die zouden er eigenlijk het hele jaar moeten zijn.

Andere voordelige plekken om vanille te kopen zijn Duitse supermarkten (o.a. Edeka), en online. Ik heb al een paar keer besteld bij Beste Saffraan en die hebben hele fijne stokjes. Ik gebruik ze voor zelfgemaakt vanille-extract, en wil dan dikke vlezige stokjes.

4 likes

Ja, vaak in de supermarkt zijn het zulke droge stokjes. Sinds ik stokjes van Delicious Vanilla heb, weet ik hoe vanille echt moet smaken. Zo heerlijk!

4 likes

Ik heb de babka gemaakt! Chocolade met amandel. Die van mij smaakt alleen wel meer naar brood dan naar cake? Weet iemand of dat de bedoeling is?

Oh en die ronde is net te lang gebakken. Verder is het heerlijk haha! Ook heel leuk om te doen.

22 likes

Babka is gebaseerd op een brioche deeg of tenminste vergelijkbaar. Dus zo vreemd is het niet dat het naar brood smaakt

3 likes

@FrauHelga volgens mij had jij ooit een recept gepost om oude koekjes in te verwerken, klopt dat? Ik kan hem niet terugvinden met de zoekfunctie.

2 likes

Deze!

1 like

Dankje, hier kan in m’n speculaaspop zeker in kwijt :grin:

1 like

Yes! Dat is vast heel lekker.
Goed dat je me er aan herinnert, ik heb ook nog wat koekjes die ik wil opmaken op deze manier.

1 like

Nee hoor, als eiwit rauw is is het slijmerig, als het chewy is is het prima!

1 like

Dat is geen probleem! Eiwitten die tot minimaal 70 graden verhit zijn geweest zijn veilig. Je zou eventueel ook een flesje gepasteuriseerd eiwit bij de supermarkt kunnen kopen (van Two Chicks, staat bij de houdbare melk) die zijn dus al verhit geweest en kun je voor andere rauwe bereidingen gebruiken, dat is bij bijvoorbeeld chocolademousse nog wel eens aan de orde.

3 likes

Mijn KA beukt de hele keuken door bij kneden van (brood) deeg… de kop komt steeds omhoog zeg maar Kan ik iets afstellen waardoor dit minder wordt?