Ik heb voor het eerst in mijn leven een keukenmachine en te veel zin om morgen een basic cake te bakken
Ik had een paar stukjes ingevroren toen ik deze had gebakken, en kwam die gisteren tegen.
Vandaag ontdooid in de koelkast en net voor mezelf en mijn man een stukje gesneden. Mijn man vroeg na het opeten waar ik die lekkere taart eigenlijk had gekocht.
Ik vind het verrassend dat jouw man nog steeds denkt dat jij baksels koopt!
Ik herinner me die foto nog, leek me zo lekker en als het een half jaar later nog zo goed smaakt wil ik dit echt eens proeven Verkoop je ook?
Oh dat doe ik toch nog weleens.
Ik leer graag bij en laat me graag inspireren door andere taarten, koeken etc. En soms ook uit pure luiheid.
@chasingrainbows Nog niet. Ik speel weleens met de gedachte.
Ik heb net m’n babkadeeg gemaakt, echt leuk om te doen!
Zijn er nog meer bakkers bezig in deze laatste dagen van de challenge?
Ja ik heb ook net babka deeg gemaakt! Wat een plezier weer mooi shiny geworden. Ligt nu te ontploffen in de koelkast haha.
Morgen rustig rollen, draaien en rijzen
Ik red het morgen niet meer, maar ik heb ingrediënten besteld, dus ik ga komende week nog aan de slag!
Ik ga het morgen maken als de naweeen van de booster meevallen! Denk aan een vulling met franse vijgenjam, die heb ik nog staan
Wat leuk!! Ja ik kreeg ook nog even de bakkriebels en mijn Babka staat in de oven (lekkere tijd ook nog om te bakken haha)
Tadaaa! Heel leuk want ik dacht dat het een heel moeilijk en technisch recept was maar dit viel echt mee!
Een vulling van dulce de leche, kandijkoekkruimels en wat lichte basterdsuiker
Wow lekker zeg! Soort suikerbrood met karamel bijna
Klinkt heerlijk en ziet er ook zo uit! Gebakken voor je verjaardag?
Wat lief, dank je wel! Nee gewoon voor de bakchallenge, mijn verjaardag duurt nog even . Ik denk dat dit mijn forum jubileum is! Hahaha
Ik vrees dat het hier niet meer gaat lukken. Ik had vorige week nog heel wat eiwitten over na het dessert voor oud en nieuw, waar ik financiers en macrons mee heb gemaakt, en had nog een driekoningen taart gemaakt, dus ik heb het even gehad met de zoetigheid nu.
Wel vreemd, niemand heeft de boon in de driekoningentaart gevonden terwijl ik heel zeker weet dat ik hem er had ingestopt…
Wel jammer van de challenge, want een babka staat al een lang op mijn verlanglijstje, dus dit was de ideale kans. Het enige is dat ik nooit zo overtuigd ben van de vullingen die ik overal zie passeren. De Nutella/chocola vullingen spreken me sowieso nooit aan, en bij andere denk ik vaak:‘meh, ik ga toch maar kaneelbroodjes bakken’. Ik hoop uit de challenge dus toch nog wat inspiratie te halen:).
Ik heb de voorbije weken echt wel veel en lekker gebakken, maar jammer genoeg nergens een foto van genomen. Ook niet van mijn kerstspektakel stuk:(
Wow dit ziet er heerlijk uit! Mag ik het recept?
Voor de babka heb ik het recept uit de Challenge gebruikt: https://foodcrumbles.com/optimizing-your-babka-filling-several-babka-recipe-variations/
Verder had ik nog een pot dulce de leche staan (ik zou het een volgende keer denk ik vervangen doo een caramel van gecondenseerde melk) die heb ik kort verwarmd, aangelengd met een heel klein beetje zonnebloemolie.
Dit heb ik over de uitgerolde babka gesmeerd, toen verkruimelde Bastogne koeken eroverheen gestrooid en wat lichtbruine basterdsuiker.
Echt heel erg makkelijk en lui eigenlijk
Mijn deeg staat nu te rijzen.
Ik ga een babka proberen met witte chocolade, pistache en sinaasappel ongeveer volgens dit recept:
Ik had alleen niet gelezen dat het 24 uur in de koelkast moest rijzen, dus heb hem nu op kamertemperatuur staan voor 8 uur. Orange blossom heb ik niet, dus doe denk ik wat zest door het deeg of door de vulling en heel misschien nog wat honing. En ik heb ook geen goede babka vorm, dus moet ook nog bedenken hoe ik hem ga vlechten
Misschien kun je er een echte vlecht van maken met 3 strengen en hem dan rond aan elkaar maken en in een springvorm laten rijzen/afbakken.
Wat grappig, deze vulling heb ik ook gemaakt! En hij smaakt echt goddelijk. Heb maar de helft van het recept gebruikt en dat was meer dan genoeg.
Ik heb gewoon een cakevorm gebruikt en een simpele vlecht gemaakt naar het voorbeeld van Ottolenghi in ‘Jeruzalem’. Heb ook Otto’s basisrecept gebruikt.
Echt superlekker geworden! Ik haal weleens babka bij de bakker met chocola, maar die vind ik eigenlijk niet zo en ook erg machtig. Deze is best licht ondanks alle boter en suiker haha. Maar ik houd dan ook heel erg van pistache.