Baktopic #2

Voor de babka heb ik het recept uit de Challenge gebruikt: https://foodcrumbles.com/optimizing-your-babka-filling-several-babka-recipe-variations/

Verder had ik nog een pot dulce de leche staan (ik zou het een volgende keer denk ik vervangen doo een caramel van gecondenseerde melk) die heb ik kort verwarmd, aangelengd met een heel klein beetje zonnebloemolie.
Dit heb ik over de uitgerolde babka gesmeerd, toen verkruimelde Bastogne koeken eroverheen gestrooid en wat lichtbruine basterdsuiker.

Echt heel erg makkelijk en lui eigenlijk :grimacing:

4 likes

Mijn deeg staat nu te rijzen.

Ik ga een babka proberen met witte chocolade, pistache en sinaasappel ongeveer volgens dit recept:

Ik had alleen niet gelezen dat het 24 uur in de koelkast moest rijzen, dus heb hem nu op kamertemperatuur staan voor 8 uur. Orange blossom heb ik niet, dus doe denk ik wat zest door het deeg of door de vulling en heel misschien nog wat honing. En ik heb ook geen goede babka vorm, dus moet ook nog bedenken hoe ik hem ga vlechten :grin:

7 likes

Misschien kun je er een echte vlecht van maken met 3 strengen en hem dan rond aan elkaar maken en in een springvorm laten rijzen/afbakken.

4 likes

Wat grappig, deze vulling heb ik ook gemaakt! :grin: En hij smaakt echt goddelijk. Heb maar de helft van het recept gebruikt en dat was meer dan genoeg.

Ik heb gewoon een cakevorm gebruikt en een simpele vlecht gemaakt naar het voorbeeld van Ottolenghi in ‘Jeruzalem’. Heb ook Otto’s basisrecept gebruikt.

Echt superlekker geworden! Ik haal weleens babka bij de bakker met chocola, maar die vind ik eigenlijk niet zo en ook erg machtig. Deze is best licht ondanks alle boter en suiker haha. Maar ik houd dan ook heel erg van pistache.

afbeelding

19 likes

Ik vind het zooo moeilijk om te ‘horen’ of mijn Babka gaar is? Dat holle ik herken t niet zo goed ofzo. Hebben jullie nog andere trucjes? Want wil ook niet dat ie droog wordt

1 like

Deze is van mij 2 jaar geleden. Zo rond ook mooi :wink:

13 likes

Ottolenghi zegt dat je moet testen of een satéprikker er droog uit kwam dus dat heb ik gedaan en ging goed!

1 like

Nou hij is echt heerlijk geworden!

Framboos met witte chocolade en pistache. Zou volgende keer meer inhoud willen, dus meer noten en wat dikkere jam/frambozencurd, en grotere stukken chocolade want nu is alles weggesmolten, maar al met al super lekker fluffy broodje :drooling_face: Ziet er op de foto droog uit maar is het totaal niet!

En nog voor de liefhebbers van het proces

Rollen smeren en vullen

Na het vlechten

Na 1,5u rijzen

Na ruim 2 uur rijzen

Na het bakken

37 likes

Wat leuk dat je het proces ook hebt gefotografeerd! Framboos en pistache zijn echt ook qua kleuren een mooie match. Ziet er heerlijk uit!

1 like

Ik zag net dat Rutger een online masterclass geeft op 18 januari. Hij gaat dan macarons bakken. Misschien nog een tip voor iemand hier!

Live masterclass ‘Rutger bakt macarons’ - delicious. academy (deliciousacademy.nl)

4 likes

Je kan de kerntemperatuur van je brood meten met een thermometer. Het brood is gaar bij 96 graden.

1 like

Ik wil in onze nieuwe cruset pan brood bakken, heeft iemand een goed beginners/makkelijk recept?

2 likes

Deze, volgens mij had ik die al eens gedeeld:
Focaccia zonder kneden - Koken met Karin

Weet niet of het echt de naam focaccia mag hebben maar ik vind het in ieder geval superlekker en enorm makkelijk!

2 likes

Niet de mooiste foto, maar wel heel lekker!
Links met frambozen, pistache en witte chocolade, rechts met kaneel en rozijnen. Net zoals mijn vorige babka is de bovenkant net een tikje te bruin, volgende keer misschien iets korter bakken of er wat folie overheen doen aan het eind.

22 likes

Wauw, ziet er goed uit! Welk recept heb je hiervoor gebruikt?

2 likes

Oooeh wil je het account delen? Dan heb je alvast wat eerste volgers en vast ook klanten!

4 likes

Oh thanks, Anna ken ik wel. Even googlen :smiley:

1 like

Ik ben je gaan volgen!

Omdat het hier een tijdje geleden over vanillepeulen ging, vond ik dit wel een leuk artikel om te delen

6 likes

Wat tof dat het eindelijk gelukt is! Ik ben echt heel benieuwd of je nu ook veel verschil proeft en merkt als je er mee bakt.