Ze zijn goed gelukt. Ik heb die van de koekjesbijbel gevolgd en nog een theelepel rum erbij gedaan om het wat brosser te maken. Het is niet moeilijk om te maken, maar je hebt geduld nodig. Zeker als je zelf nog dulce de leche maakt. Overigens heeft koningin Máxima ook een alfajores recept.
@FrauHelga heb ik het goed onthouden dat jij bijhoudt hoe je recepten hebt uitgevoerd? Ik ben wel benieuwd hoe jij dat doet. Ik wil dit zelf ook doen, maar zit een beetje met wat schrijf je dan allemaal op. Als je wilt delen dan ben ik heel benieuwd!
ik wil binnenkort witte chocolade champagne-slagroomtruffels maken, maar in alle recepten staat dat ze in de vriezer moeten. iemand enig idee of het ook kan zonder vriezer?
Volgensmij moet je de vulling rollen en vriezen zodat je ze daarna in de warme gesmolten chocola of cacao oid kan droppen… wordt wel echt lastig zonder vriezer ben ik bang
oke thanks! dan moet ik de vriezer eerst ff wat leger zien te krijgen.
nb: mijn idee is geïnspireerd door deze dingen van ah die ik al jaren mis:
Ja hoor, dat wil ik wel delen.
Ik zit in een appgroepje met mezelf () en als ik m.n. een koekjesrecept voor het eerst maak, experimenteer ik met gewicht, baktijden, et cetera.
Ik noteer van elke batch hoe veel de koekjes per stuk wegen, of het deeg gekoeld is en zo ja hoe lang, wat de baktijd is, of ze in een bakring gebakken zijn, en maak zo mogelijk ook foto’s. Dingen die ik fout deed noteer ik, en dingen die goed waren ook.
Het appen is mooi laagdrempelig, een fotootje is zo gemaakt en een berichtje is zo getypt. Als ik na het experimenteren dè bereidingswijze heb gevonden die volgens mij het best is, noteer ik die in een boek dat ik bijhoud voor mijn dochter.
Voorbeeld:
(@mods; dit gesprek is niet met een ander maar met mezelf).
Dit vind ik echt het allerliefste ooit…
Oh een app groepje is een goed idee! Ik werk zelf liever met papier en ben uiteindelijk bij een kaartenbak uitgekomen. Zelf wil ik dan een klein doosje gebruiken waar een a5 in kan zodat ik het bij elkaar kan houden ipv dat alles door elkaar komt in een notitieboek. Een kleine map zou ook nog kunnen. Ik ga namelijk niet dagen achter elkaar oefenen en anders wordt het een beetje een zooi, haha.
Bedankt voor het delen, ik heb nu een nog concreter idee voor een logboek Het receptenboek van je dochter staat vast al heel vol! Misschien kan je ooit een uitgeverij vinden om een soort bloemlezing van je favoriete recepten te maken. Ik zou hem kopen!
Het is wel iets waar ik van droom, om ooit een bakboek uit te geven. Wellicht ooit in eigen beheer.
Mag ik alvast inschrijven op de voorpublicatie? Moet ik een crowdfunding starten? Zeg het maar!
Wat een superlieve reactie, dank je wel
Vandaag voor het eerst de world peace cookies gemaakt, zo lekker! Heb 16 koekjes gebakken en de rest van de plakjes in de vriezer gedaan voor de volgende keer.
En ook een appelcake gebakken, die maak ik vaker de laatste tijd ipv bananenbrood, voor een wat voedzamer tussendoortje dan koekjes.
Gebaseerd op dit recept maar ik gebruik de helft minder suiker, 50/50 bloem/meel, water ipv melk en ik wentel de appel nog door kaneel voordat ik die erdoorheen meng. Plus nog 2 eetlepels van zowel lijnzaad als havermout erbij.
Nog eigen foto’s:
Ik mis het bakken zo ik heb het even mega druk met werk en heb gewoon geen puf om wat te doen. Maar ik wil zo graag!
Er is nog steeds een babyboom hé? In de nacht dat ik ben bevallen waren er 5 vrouwen tegelijk ofzo. Personeel zat er doorheen. Wel lief dat je voor je collega’s bakt. Wij hebben ook een maandelijkse taartrooster.
Haha wat leuk, een taart rooster. Ja ik bak vaak wat voor thuis maar we zijn maar met twee haha dus dan gaat de rest mee naar werk! Wordt altijd erg gewaardeerd
YES, LETS GO! Heb er weer helemaal zin in
Van mij hoeft het niet per se een thema zijn, maar recepten waar je je een beetje een eigen draai aan kan geven hebben mijn voorkeur!
Ik heb het idee dat de eerste juist populair was doordat het koekjes waren en een niet al te ingewikkeld recept. Makkelijk aan te haken.
Even kijken wat ik nog heb liggen qua recepten die ik wil proberen.
Alfajores
We kunnen ook voor iets generieks gaan, bijvoorbeeld worteltaart. Er zijn duizend en één recepten daarvoor.
Ik had het idee dat er meer mensen meedoen als het echt een specifiek recept is (als dingen te vaag zijn of te ruim heb ik zelf dat ik het ga uitstellen omdat er nog geen concreet plan is) zoals met de pecan cookies.
Maar vind het zelf ook wel weer leuk als je er een draai aan kan geven!
Mijn suggestie is jaffa cakes/ pim’s koekjes
Edit: oh haha precies wat @Bunnyslippers zegt dus, ik had te lang gewacht met posten