Baktopic #2

Leuk, ik wil dit keer ook mee doen.

Zelf wil ik graag nog een keer macarons proberen te maken. Dus ik draag die aan, omdat het een ‘standaard’ koekje is waar je ook weer je eigen draai aan kunt geven.

2 likes

Macarons staan blij mij ook op het lijstje om weer eens te maken!

1 like

Ja dat had ik ook! Ik nam me steeds ook voor om die babka te maken maar dan moet je echt tijd vrijmaken, terwijl ik graag tussendoor bak. Daarom had ik die niet gemaakt

Een cake kan ook, dan kan je je eigen twist er aan geven: citroen/appel/chocolade marble etc etc

3 likes

Hahaha ja dat was bij die eerste ook wel lekker. Alles op het boodschappenlijstje en ik kon direct bakken zonder verder na te denken.

2 likes

Kunenn ook zonder weer zonder thema doen? Zoals de eerste keer! Kan iedereen gewoon een leuk recept insturen en het recept dat de meeste mensen willen maken wint dan toch haha

5 likes

Cake vind ik ook een leuk idee. Ik denk dat de meeste mensen wel een bakvorm hebben waar cake in kan, en veel recepten zijn niet zo heel moeilijk. :blush: En je bent dan vrij om voor een simpele vorm te gaan of juist een bijzondere tulband met veel details.

6 likes

Nog een idee: We doen thema cake, maar je mag zelf je recept erbij verzinnen? Zo zie je dan eindeloze variatie langskomen, van alle geposte resultaten (dan wel met gebruikt recept erbij) en dat geeft degenen die behoefte hebben aan een recept weer inspiratie om er een te kiezen die zij lekker vinden.

Misschien nog zo’n vrij thema verzinnen om een keuze te maken? Bijvoorbeeld slof?

11 likes

Hey vraagje.

Ik heb in mijn nieuwe woning een combi-oven van atagg. Nu merk ik dat de onderwarmte niet zo sterk is als nodig is. Zijn er meer mensen met zulke ovens? Wil graag een lekkere cake bakken maar alle hartige hapjes, een redvelvet en een cheesecake waren gewoon niet goed gebakken aan de onderkant. :frowning:

1 like

Ik heb ook zo’n “onbetrouwbare” oven. Wat mij erg heeft geholpen is om een oventhermometer te kopen en goed te meten welke temperatuur het waar is, op welke stand. Zo ontdekte ik dat mijn ingestelde 170 in werkelijkheid 210 was. En dat 150 ook 150 was. En dat de bovenwarmte heftig was, en onderwarmte te weinig. Nu weet dat ik de koekjes midden in de oven kan, op 150 gr en dan mijn tijd aanpassen. En dat ik een cake na een half uur van wat alufolie moet voorzien, zodat die niet te bruin wordt.

Een goede oventhermometer kun je trouwens het beste online kopen (bol, bouwhuis). Bij Blokker hebben ze een hele goedkope, maar het afleespapiertje wordt bruin, waardoor je deze niet goed kun aflezen. En de belangrijkste getallen staan alleen in Farenheit.

Oh, en wat gebruik je als bakplaat, want koekjes werken bij mij niet op een kleine bakplaat , maar alleen op de zware plaat die bij de oven geleverd is. Geleid denk ik beter.

4 likes

Ik ben alweer helemaal enthousiast haha. Heb twee cake recepten op het oog maar kan niet kiezen 🥲

1 like

welke? deel het met ons!

5 likes

Hahaha ja ik dacht ff wachten tot we een besluit nemen over de bakchallenge. Maar heb deze twee al heel lang in mijn bak verlanglijst staan. Zijn mega verschillend maar allebei potentieel heel lekker :drooling_face:

vegan pistache kardemom rozencake van FlavorFlav

Mokka meringuecake van Donna Hay

11 likes

Beide zien er heerlijk uit!

2 likes

Heeft iemand hier het ultieme recept voor een goede chocoladetaart? Mijn vriend is volgende week jarig en ik heb gezegd dat ik wel een taart wil bakken, maar al mijn bakboeken liggen bij mijn ouders…

1 like

Devils food cake van Nigella!

6 likes

Ik vind de chocoladetaart uit zout, vet, zuur en hitte echt fantastisch. De lekkerste die ik ooit heb gegeten. Ik kan alleen nu het recept niet sturen want onderweg, maar volgens mij heeft @Foucher oucher dit boek ook. Misschien dat zij hem op de foto wil zetten.

Edit: volgens mij staat die gewoon al online.

3 likes

Hoe lang laten jullie een ingevroren babka ontdooien en vervolgens rijzen? Ook 1,5u op kamertemp zoals verse babka? Heb m nu in de koelkast staan voor ontdooien en wil m morgen op de verwarming en dan afbakken.

Bosh Ultieme chocoladefudgetaart (vegan)!

Ik heb nu een vegan citroencake in de oven staan, hele week al zo zin in. Helaas geen maanzaadjes, wel poedersuiker voor een beetje glazuur.

3 likes

@Feather @Marquez @Bunnyslippers Dank jullie wel! Zien er goed uit!

2 likes

Ik heb de afgelopen weken op werk veel gebakken. Snickerdoodles, appelkaneel cake en vanille cake. Alles is vegan en supersimpel om te maken met supermarkt ingrediënten.

25 likes