Baktopic #2

Bedankt @Bunnyslippers en @macchiato dan hou ik mijn stem op de kladkakka! Dat invriezen klinkt als teveel werk, haha

2 likes

Ik denk dat we een kleffe chocoladetaart gaan maken! :partying_face: :star_struck:

4 likes

Ah dat was mijn inzending, superleuk!! Hopen dat hij net zo lekker is als in het koffietentje waar ik hem zondag at! :heart_eyes:

Edit: hij wordt dit weekend al gemaakt door mij denk ik. Er komen vriendinnen lunchen dus doe hem daar als toetje!

1 like

Ik ga die witte chocolade met saffraan variant die hier in december werd gedeeld maken! Beetje variatie, en die stond nog op mijn lijstje.

5 likes

Oh, ja goed idee!

Ik denk dat ik ook nog een extra topping ga toevoegen, maar weet nog niet precies wat :grinning_face_with_smiling_eyes:

Kladdkaka inspiratie

Kladdkaka med oreo cheesecake & kola - My Kitchen Stories

Kladdkaka med daimcheesecake - My Kitchen Stories

Citronkladdkaka med blåbärsmousse - My Kitchen Stories

Pinocchiokladdkaka - My Kitchen Stories

5 likes

Oh dat klinkt apart, zou je de link nog eens kunnen delen? 25 zakjes saffrran gekregen van mn broertje maar nog niks mee gemaakt…

1 like

Ik heb Zweedse koekjes gebakken. :smiley: Deze Kolasnittar van Leila Lindholm. Ze maakt met 1 deeg 3 varianten en dat sprak me heel erg aan.

Omdat ik geen Center chocolaatjes ken, heb ik in plaats daarvan Rolo gebruikt, die leken redelijk gelijk. Echter veranderden de Rolo chocolaatjes in lava in de oven en de koekjes die ik daarvan heb gebakken zijn niet zo mooi (de 2 rechtsonder). Rolo ga ik dus niet meer gebruiken (al zijn ze wel lekker).

In plaats van gewone gehakte chocolade voor de tweede variant, gebruikte ik kant en klare stukjes Daim:

Die had ik een tijdje geleden gekocht bij Snackje. Mooi makkelijk maar je kunt natuurlijk ook gewoon een Daim of andere reep in stukjes snijden en door het deeg doen.

En ten slotte heb ik nog de gemarmerde koekjes gemaakt, waarbij je de helft van het deeg mengt met wat cacao. Die vind ik het leukst om te zien.

In dit filmpje op Leila’s Instagram is goed te zien hoe ze ze maakt, de bereidingswijze is gelukkig heel makkelijk. Wel drijft het deeg in de oven enorm uit dus ik zou aanraden flink wat ruimte er tussen te laten.

Dank aan @Nori die hielp met de maataanduiding in het recept; in Zweden meten ze bloem en suiker namelijk weleens in deciliters. 4,5 dl bloem is 270 gram, en 2 dl suiker is 170 gram.
Ik heb nog 20 gram bloem erbij gedaan omdat het deeg net iets te slap was. Met dat beetje bloem erbij was het perfect.

De koekjes zijn heerlijk. De stroop (ik gebruikte Lyle’s Golden Syrup) maakt het zó lekker. Boterig, karamel, chewy maar knapperig aan de randjes… En je haalt veel koekjes uit het recept. Ik heb niet geteld omdat mijn man en dochter meteen geproefd hebben, maar ik schat dat ik zo’n 50 koekjes heb gebakken.

28 likes

Recept via @Nori:

En dit is zo’n zelfde recept met iets minder bloem en dubbel zoveel chocolade. Lijkt me extra lekker.

5 likes

Oh, de oreo cheesecake klinkt heerlijk. Ik snap alleen de verhoudingen niet. Dl? Krm?

1 like

Eh, ja dat is een beetje onhandig, dit zijn de vertalingen:

msk = matsked = eetlepel
tsk = tesked = theelepel
krm = kryddmått = 1 ml
dl = 100 ml

Let er wel op dat 1 dl niet altijd hetzelfde is als 100g!

5 likes

Ik heb deze week al vegan banana blondies gemaakt en het is zooo lekker. Was ook echt een makkelijk recept!

5 likes

Ik vond vandaag bij Søstrene Grene toevallig nog een maatbekertje ter grootte van 1 dl! Die heb ik mee besteld, dan kan ik thuis converteren naar grammen. :smiley:

6 likes

Ohh wil je het recept delen? Ik wil dinsdag op werk misschien banana blondies maken!

2 likes

Banana Blondies Recipe (Ready in around 30 Minutes!) - Namely Marly :slight_smile:

3 likes

Wat een schattige koekjes!

1 like

Gisteren gemaakt, vandaag (haha ja nog voor het ontbijt) geproefd: bananencake met een kaneel walnoten crumble. Erg lekker en niet te zoet terwijl dat wel vaak mijn ervaring is met Amerikaanse recepten :sweat_smile: recept: https://pin.it/4kaFji5

22 likes

Zeer waarschijnlijk! Wordt volgend weekend denk ik, misschien leuk als Valentijnsbaksel.

2 likes

Ik denk dat ik 'm wel ga maken, @Sjern zei dat ze deze al eens vegan heeft gemaakt dus ga dan wel het recept volgen dat zij heeft. Ben nogal slecht in dingen zelf veganizen.
Ben daarom wel heel blij dat het geen 3 soorten melk taart is, want dat leek me nog ingewikkelder haha.

3 likes

Yes de vegan variant die ik vaak gemaakt heb os deze:

Ik ga hem zelf ook weer maken!

5 likes

Ik heb de saffraan variant van hierboven onlangs gemaakt en die was heerlijk, dus benieuwd naar deze. Die met citroen die gedeeld werd klinkt ook heerlijk.

1 like