Baktopic #2

Zit nog in dubio of ik deze versie of een andere versie van kladdkakka ga maken. Ik kwam namelijk ook deze tegen Recept: Citroen Kladdkaka – Wendy schrijft over Zweden

Maar ik kijk het nog wel even aan.

2 likes

mmmm… lekker. Dol op citroen!
Keuzes, keuzes, keuzes…

1 like

Ik ben momenteel brood aan het maken! Althans, het deeg staat nu te rijzen.
Brood bakken ligt echt kilometers ver buiten mijn comfortzone maar het is iets wat ik wel heel graag wil kunnen. Het deeg dat nu staat te rijzen is voor Turks Fladenbrot, een recept van een Duits / Turkse blogger. Niet meteen een moeilijk recept dus.

Hopelijk lukt alles en kan ik over ongeveer 2 uur vertellen hoe het is gegaan.

8 likes

Met welke zuivelvervanger bak jij meestal? Ik heb het idee dat ze vaak niet vet genoeg zijn en dat ten koste gaat van de smaak. Wafels vind ik dan we weer het lekkerst met rijstmelk en bananenbrood met amandelmelk, maar verder ben ik nog aan het experimenteren. Ik gebruik geen soja maar volgens mij is dat wel een logischer optie.

1 like

Oh leuk! Brood is wel even oefenen, maar ik vind het zo leuk om te maken. Nu het wat kouder is in huis moet je wel geduldig zijn tijdens het rijsproces, maar versgebakken brood is dat wel waard :heart_eyes:

3 likes

Oh daar ben ik niet zo kieskeurig op! Vaak gewoon wat ik in huis heb, amandel of soja!

1 like

Ja precies en dat oefenen doe ik te weinig.
Als ik in een moedige bui ben durf ik weer iets te maken maar tot nu toe was er altijd wel iets dat beter kon, en dan haal ik het gewoon weer bij de bakker. :sweat_smile: Maar ik wil er nu echt mee door. Het is zo fijn als je het zelf kunt.

Het deeg is mooi gerezen in ieder geval dus het gist heeft zijn werk gedaan. Zodirect bolletjes maken die dan nog een halfuur moeten rijzen, en dan in model brengen en bakken.
Ik dacht dat ik nog Nigellazaadjes in huis had, helaas niet, dus er gaat alleen sesam op.

2 likes

Wil je het recept ook delen straks? Het klinkt goed :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Zeker! Ik zal het dan eerst even vertalen.

5 likes

Ik wilde eigenlijk brownies bakken vandaag maar dit is ook leuk! Is dit goed in te vriezen?

1 like

Ik heb dit recept net geprobeerd, heel lekker!

er ging alleen iets niet helemaal goed. De buitenkant was maar aan 1 kant gaar geworden

Hé dat is gek, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Wordt je wafelijzer wel gelijkmatig warm?

Het Turkse brood was een succes! Er zijn absoluut verbeterpuntjes, maar het brood was heel lekker. En aangezien het de eerste keer was dat ik dit recept gebruikte ben ik heel blij dat het nu al zo goed ging. Het is een heerlijk luchtig, zacht brood met een fijne korst. De sesamzaadjes zijn zeker een toevoeging en de volgende keer zal ik ook nigellazaadjes toevoegen. Ik ben tevreden!

Het recept:
Turks platbrood van Aysens Kitchen

• 330 ml lauwwarm water
  • 110 ml lauwwarme melk (ik gebruikte volle melk)
  • 1 zakje gedroogde gist (dr. Oetker, 7 gram)
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 1 theelepel kristalsuiker
  • 1 theelepel zout
  • ca. 560-580 gram bloem

Maak met bovenstaande ingredienten een deeg. Ik gebruikte een KitchenAid met deeghaak die ik 5 minuten heb laten kneden.
Neem het daarna uit de kom en kneed het met de hand door. Als het deeg te plakkerig is, helpt het om je handen in te vetten met zonnebloemolie. Maak er een bol van en laat deze 40-45 minuten rijzen, afgedekt met een doek.

Stort het gerezen deeg op een bebloemd oppervlak en vorm 6-8 bollen uit het deeg.
Leg ze op een met bakpapier bekleed bakblik en laat de bollen 30 minuten afgedekt rusten.
Verwarm ondertussen de oven voor op 250 graden.

• 1 eigeel
  • 2 eetlepels yoghurt

Maak een mengsel van het eigeel en de yoghurt en smeer hier de bovenkant van de bollen mee in. Maak de bollen platter en breng ze met je vingertoppen in het gewenste model (zie hiervoor het filmpje).
Strooi er wat sesamzaadjes en nigellazaadjes over en bak ze in circa 10 minuten goudbruin.

Filmpje waarin de werkwijze staat.

Mijn verbeterpunten voor de volgende keer:

• Ik ben wat zuinig geweest met het zout, en heb geen hele theelepel gedaan, eerder een halve ongeveer. Dat merkte ik, het brood heeft die theelepel zout echt nodig. De volgende keer gaat er dus een hele in. Ik meen ooit gelezen te hebben dat gist en zout geen vriendjes zijn dus vandaar mijn zuinigheid.
  • Mijn oven heeft duidelijk een wat hetere hoek die sneller kleurt. Ik moet er echt bij blijven om te voorkomen dat de ene kant van het brood bleker is dan de andere kant. Een onhebbelijkheidje van mijn huidige oven, waar ik hopelijk van af ben als mijn keuken verbouwd is en ik mijn droomoven bezit (planning is dit najaar).

Disclaimer: ik ben absoluut geen broodbakker en heb nog niet veel ervaring, dit is meer een verslag van hoe het hier is gegaan met het bakken. Een echte broodbakker zal ik waarschijnlijk ook nooit worden, daarvoor hou ik teveel van boter en suiker. :sweat_smile: Maar ik vind het wel heel fijn dat ik nu een soort go-to recept heb voor als ik zelf brood wil bakken, iets dat laagdrempelig is en relatief snel gebakken is. En het is voordelig, wat ook prettig is nu de voedselprijzen zo gestegen zijn. Als Robèrt van Beckhoven het zou zien en proeven zou hij vast nog tig verbeterpunten weten maar ik ben vooralsnog tevreden en kan hiermee verder. Het heeft mij enthousiast gemaakt. :smiley:
Wat mij betreft een aanrader!

Oh ik kan niet testen hoe lekker de broodjes morgen zijn want ze zijn al op. :rofl:

39 likes

Ik heb net bij de boodschappen pure chocolade gekocht dus ben klaar om voor het eerst echt met de challenge mee te doen! :biggrin:

3 likes

Heb je ooit nagedacht om mee te doen met heel Holland bakt? Ik geniet echt van je posts en baksels!

14 likes

Wat een lief compliment :heart:
Ooit serieus overwogen, maar ik heb besloten het niet te doen, de bekendheid die dat met zich meebrengt trekt me helemaal niet.

Edit: Broodweek zou mijn ondergang worden trouwens. :rofl:

19 likes

Mijn hoop is gevestigd op @George , ooit krijg ik haar zover. Mss moet ik alvast een handtekening gaan vragen :thinking:.

13 likes

@George klopt het dat ik in je recept de bereiding van de gekarameliseerde pinda mis? Het laatate deel, de pinda’s met de honing.

Ik begin dan wel direct met kijken. Denk dat je geweldig zou zijn.

2 likes

Oh wat stom! Ik zie het inderdaad, heb het nu toegevoegd.

@Bunnyslippers Dat lijkt me heel leuk, maar ik ben daar nog lang niet goed genoeg voor! Moet nog even blijven oefenen.

2 likes

Oké de kladdaka zit in de koelkast. Zometeen even naar de ah voor de oreo koekjes. Ben zo benieuwd!

8 likes