Baktopic #2

Ik heb het van de Zweedse website die hierboven werd gedeeld. En dat recept is met cacao. Ik denk dat ik de volgende keer juist met pure chocolade zal proberen van de website van culy.

1 like

Die ervaring heb ik ook met koekjes en brownies. Cacaopoeder alleen is echt niet lekker. Prima als ondersteunende smaak en kleur, maar niet als smaakdrager.

2 likes

Haha ik heb hetzelfde probleem: wil denk ik de kladdkaka gaan bakken vandaag maar heb nog een paar ingrediënten nodig. Maar de supermarkt is 2 minuten lopen dus denk dat ik mezelf toch maar dwing naar buiten te gaan.

Dank iedereen voor de tips! :heart_eyes::heart_eyes: @Boommm @George @the.rebel.club @Marquez @Feather. De consensus is in ieder geval iets klassieks met fruit, ik ga zeker kijken naar een combi van appel en peer denk ik! (En misschien dat ik er nog wat carrot cake muffins bij maak, is ook zo gepiept).

Mijn ‘eet’insta is @honeyglazedplates, voor wie er benieuwd naar was :relaxed: (hij is nog vrij kaal wel hoor!)

& ik zal zeker tegen de tijd dat ik alle taarten heb gebakken weer even een verslagje doen van wat het is geworden. :sparkles:

13 likes

Er zit eigenlijk standaard geen chocolade (en alleen maar cacao) in kladdkaka. Ik maak vaak die bovenste, en die vind ik echt super lekker.

Basic kladdkaka recepten

Kladdig kladdkaka - Recept | Arla
Kladdig kladdkaka | Recept ICA.se
Kladdkaka signerad Marie-Fe | Köket.se

2 likes

Ik ben met de wafels bezig van het recept dat @FrauHelga aanraadt.
Het is pas de 3e keer dat ik wafels maak. De eerste 2 keer beslag uit een pakje gemaakt. Ik vond ze toen vrij slap. Ben benieuwd hoe deze worden :grin:

1 like

Ik hoop dat je het net zo lekker vindt als ik (en mijn man en kind :sweat_smile:).

2 likes

Kan het zijn dat je een natuurlijke cacaopoeder hebt gebruikt, en niet een gealkaliseerde zoals Droste? Ik begreep dat die laatste veel meer smaak heeft. Die kleur van de kladdkaka van @Nori favo recept is heel donker en gealkaliseerde cacaopoeder is ook veel donkerder!

1 like

Nee het was Droste, en eerst dacht ik dat het pakje misschien oud was, dus een nieuwe gehaald en de koekjes opnieuw gemaakt. Niet te hachelen. Maar kleur was goed? Het was trouwens geen kladdkaka, maar koekjes.

1 like

Hmm ik herken dit niet zo, ik gebruik regelmatig cacaopoeder in recepten (zonder toegevoegde chocolade) en vind het dan heerlijk. Wel altijd Blooker of Droste.

Vraagje nog; moeten we allemaal het Culy recept maken of gewoon een kladdkaka naar wens?

3 likes

Ik heb sachertorte gemaakt. Het bakken is in mijn familie van mijn oma doorgegeven naar mijn vader en dan naar mij en veel recepten die we gebruiken zijn handgeschreven recepten van oma van 60 tot 30 jaar geleden. Oma maakte vroeger altijd sachertore bij speciale gelegenheden, maar helaas heeft ze ons nooit meer kunnen leren hoe ze die maakte en is er geen recept op papier. Ik heb deze gemaakt met het recept van Rutger. Ik vond het resultaat heel lekker maar ik vond het niet zo leuk om ‘m te maken. Het spatelen van de bloem en daarna de opgeklopte eiwitten vond ik echt een rommeltje en het werd voor mijn gevoel niet echt een fijn geheel. De jam moest een half uurtje intrekken maar na 2 uur was er nog niks ingetrokken dus toen ben ik de ganache toch maar gaan gieten, dat ging ook niet zo top zoals te zien is, het is niet heel gelijkmatig en dat kreeg ik het ook met geen mogelijkheid. Al met al dus een medium ervaring :sweat_smile:

19 likes

Je hebt niet iets aan de hoeveelheid suiker aangepast denk ik? Want ik maak wel eens met droste simpele chocolademelk en dan is de hoeveelheid suiker nogal van invloed hoe lekker het is. Te weinig is niet echt lekker en dan proef je een beetje een muffige smaak. Teveel cacaopoeder is dan weer heel korrelig in je mond ook geen aanrader. Alsof je zand hapt ofzo.

2 likes

Nee, het was een recept dat ik zo even niet meer kan vinden. Maar toen ik dezelfde koekjes maakte met ook echte chocolade erbij (ander recept) werd het echt anders. Zelfde met brownies. Had ooit een recept met alleen cacaopoeder en toen ik een ander recept pakte met echte chocolade was het een wereld van verschil.

Maar mensen, maak gewoon de kladkakka, hoor, ik ben niet een goede bakker, maar ik heb deze ervaring met alleen cacaopoeder versus ook chocolade erbij. Niet geprobeerd bij het gedeelde recept!

2 likes

Ik heb de kladdkaka gemaakt naar het recept van Culy. Hij ziet er niet heel mooi uit maar is echt heerlijk!

21 likes

Deeg ligt in de koelkast! Jammer dat ik 2 uur moet wachten haha. Maar het smaakt alvast heurrlijk, lekker met koekkruiden en chocola! Echt een winters smaakje :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

We vinden ze lekker.
We hebben alleen iets later geproefd dan ik ze gemaakt had, omdat we net middag eten aan het maken waren.

Hoe bewaar jij ze? En maak je ze dan ook nog warm?

1 like

Ik dacht ik heb nog net alle ingrediënten in huis voor een Kladdkaka. Het is echt compleet mislukt haha. Ik denk dat ik er te weinig boter bij heb gedaan of niet goed genoeg gemixt? :laughing: ooit ergens maar poging twee doen.

Nog geen kladdaka hier, maar wel pecan pie bars gebakken met dé forum ontdekking: gebruinde boter. So good.

27 likes

Ach gossie, gist doet niks hoor! :stuck_out_tongue_closed_eyes:

3 likes

Haha! :smiling_imp: