Baktopic #2

fun fact: Tiense is niet echt een merk van suiker, het verwijst naar suiker uit Tienen, een stad in België waar de grootste suikerfabriek staat, al sinds de 19de eeuw.

4 likes

Wat leuk, dat wist ik niet!

3 likes

Ik dacht, als je dan FrauHelga’s Bakbijbel schrijft, dat alle informatie welkom is. Ik pre-order ook, graag ! :raising_hand_woman:t2:

8 likes

Ziet er precies uit zoals een kladdkaka hoort hoor, mooi!

Je hoort het deeg absoluut niet te mixen - je wil de ingrediënten met elkaar mengen maar er zo min mogelijk lucht in krijgen want het hoort van binnen echt een plakkerige cake te zijn met erop een krokant laagje, geen luchtige taart. Ik gebruik altijd een vork (ei+suiker luchtig kloppen met de vork en dan rest vd ingrediënten voorzichtig erdoor roeren).

En altijd laten afkoelen voor het eten, mijn beste resultaat is altijd als ik denk 'oei, nu is ‘ie wel heel vloeibaar binnenin nog…’ - dan is 'ie de volgende dag het meest perfect :ok_hand: (je kunt je stukje evt wel even opwarmen in de magnetron als je dat lekker vindt, vind 'm warm altijd lekker met ijs erbij)

6 likes

Aah dat suiker is zo lekker! Mijn belgische maat noemt dat kindekessuiker en we doen het royaal op de pannekoeken :heart_eyes: In NL hebben we niks dat zo smaakt

2 likes

Ik heb gister een heerlijke bakdag gehad! Babka stond al heel lang op mn lijstje dus die heb ik gemaakt:

Metchocolade en pistache, beetje donker maar ZO lekker!

En het dessert van @George

Mn gezouten caramel was wat te dun dus er over gegeote , en de pralinepasta lukte niet dus ik heb wat bloem en zonnebloemolie er bij gedaan en er koekjes van gebakken. Recept was best gemakkelijk en zeker de moeite waard, bedankt @George !

29 likes

Ah super leuk dat je hem hebt gemaakt! Het ziet er heel lekker uit! :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Frambozen-blauwe bessenjam met rozenwater

22 likes

Ohhhh :pleading_face: @allebei de baksels, welk recept heb je gebruikt voor de babka? :relaxed: ziet er fantastisch uit!!

1 like

Ik denk dat er iets mis is gegaan in het recept van mijn koekjes want het deeg is veel te dun! Was ook heel moeilijk om bolletjes te rollen omdat t zo plakkerig was, maar met afbakken wordt het één uitgelopen bende. Denk naar verhouding teveel suiker/vet en te weinig meel?

Denken jullie dat ik mijn bolletjes weer kan ontdooien en wat meel erdoorheen kan kneden? Dan opnieuw bollen maken…? Anders vind ik t zo zonde om weg te gooien, want dit wordt echt niks met afbakken.

Het lijkt mij geen goed idee, maar je kunt het proberen. In het ergste geval moet je het toch weggooien.

Nice ga ik dat vandaag fixen. Het beslag was namelijk wel heeel lekker :drooling_face: hopelijk zijn ze nog te redden

1 like

Ik heb een heel zoete rode jam, gemaakt door iemand op m’n werk.
Nu wil ik daar graag een makkelijk (vegan) baksel mee maken. Zijn koekjes met jam erin makkelijk en lekker? Ik kwam verder namelijk niet verder dan een cake met een laag jam er tussen en dat vind ik een beetje afgezaagd.

2 likes

Ja die van Rutger bakt zijn eens getipt door @FrauHelga, super simpel om tr maken en lekker!

Edit: mergpijpen kan misschien ook nog? Of gangmakers?

In berliner bollen gaat ook jam! Zijn ook super lekker.

1 like

Dank je! Ik heb voor het deeg en de bereiding het recept van Bouwhuis gebruikt:

En voor de vulling onderstaand van Foodies (kan de link niet kopiëren)

Een dag oud was hij nog lekkerder!

Jamkoekjes (thumbprint cookies) vind ik zelf heel makkelijk en lekker, ik weet alleen niet goed hoe die vegan te maken zijn.

4 likes

@Kusjessoldaat ik had helemaal over vegan heen gelezen! Sorry dan heb je niets aan de opties.

1 like

Oh perfect dit ziet er heel makkelijk uit, heb een vegan recept gevonden! @Marquez haha ja die jij hebt gedeeld lijken me wel moeilijker te veganizen haha.

2 likes

Ze zijn heel lekker! De jam bleek alleen een stuk zuurder dan ik dacht haha.

12 likes

M’n kladdkaka! Vanavond proeven :dancer:t2:
Update: ik vind het heeeeerlijk. Ga ik vaker bakken.

30 likes