Ik heb een bakgerelateerde shoplog!
Bij Sostrene Grene kocht ik een maatbekertje van een deciliter. Handig voor Zweedse recepten waarin bloem / suiker / etc in dl’s gemeten wordt, zo kan ik zelf converteren naar grammen. En met recepten waar ik 100 ml vloeistof (of een veelvoud daarvan) nodig heb, komt dit maatbekertje ook mooi van pas. Hij is er in zilver en goud, ik koos voor zilver.
Al een tijdje geleden breidde ik mijn bakboekencollectie weer wat uit met een paar boeken die al even op de verlanglijst stonden:
Ik had hem voor 31,99, een mooiere prijs dan de huidige. In eerste instantie stond de oude versie van dit boek op mijn verlanglijst, tot ik zag dat er een gemoderniseerde versie uit zou komen. Toen heb ik op de nieuwste versie gewacht.
Wat een prachtig boek, er staat zoveel in. Het is echt een koekjesbijbel, maar dan door Amerikaanse ogen gezien.
Wat dit boek echt uniek maakt, is dat er klassiekers in staan in verschillende varianten. Neem een havermoutkoekje; er staan recepten in voor een crunchy variant, crisp, soft en chewy, en dan nog enkele varianten. Hetzelfde geldt voor chocolate chip cookies en sugar cookies; de een houdt van knapperig, de ander van zacht, of van iets dat er tussenin zit. Het staat allemaal in dit boek. En dan staan er nog een heleboel ‘losse’ recepten in voor koekjes.
1 nadeel aan het boek; er staan amper foto’s in. In het midden van het boek zitten enkele foto-pagina’s maar lang niet elk koekje staat daar op. Wel bevat het boek veel tekeningen en dat heeft wel iets nostalgisch, vind ik. Hoewel ik wel wat meer foto’s had willen zien, is het voor mij geen heel groot gemis. Als ik in mijn hoofd echt geen beeld kan vormen bij een koekje kan ik altijd nog een plaatje zoeken.
Ik moet nog gaan bakken uit dit boek maar ben vooralsnog heel enthousiast.
Ook een prachtig boek. Wat interessant is, is dat Jesse een hele nieuwe draai aan klassieke recepten geeft. Zo maakt hij snickerdoodles van zoete aardappel en maakt hij citroenkoekjes met verse koriander. Ik ben niet van de hele gewaagde smaakcombinaties dus dit ligt wat buiten mijn comfortzone, maar ik sluit niet uit dat ik het ga proberen om mijn repertoire wat te vergroten.
De indeling van het boek is bijzonder, de hoofdstukken heten Chocolaty, Boozy, Fruity, Nutty, Tart, Spiced, Smoky en Savory. Zoek je een gekruid koekje, of juist een koekje met alcohol er in, dan vind je dus snel wat je zoekt.
Naast de variaties op klassiekers staan er ook ‘gewonere’ recepten in. De Buttered Rum Sugar Cookies en Marbled Chocolate Sugar Cookies staan hoog op mijn to-bake-lijstje.
Wat ik minder mooi vind is de stijl van de foto’s. Vaak zijn ze hoog in contrast, hebben ze hele harde schaduwen en hebben ze felle, bijna onnatuurlijke kleuren. Sommige foto’s zijn zo heftig bewerkt dat ze nep lijken. Het doet een beetje denken aan de foto’s in kookboeken uit de jaren 70 en die vind ik er meestal niet zo smaakvol uitzien.
Desondanks vind ik ook dit een heel interessant boek en zie ik uit naar het moment dat ik er uit kan gaan bakken.
En nog wat leuk baknieuws; ik bekeek de auteurspagina van Brian Hart Hoffman van het magazine / de boekenreeks Bake From Scratch, omdat hij binnenkort volume 6 uitbrengt. En daar las ik dat er nog 2 boeken in de planning staan dit jaar; een verzameling cake-recepten en een verzameling van Holiday Cookies! Die laatste komt als het goed is in oktober dit jaar uit. De Holiday Cookies editie is een speciale editie van Bake From Scratch en die daar heb ik tot nu toe alle nummers van. Het idee dat er ook een boek van uitkomt vind ik heel gaaf en ik zie er echt naar uit!
Er zijn momenteel nog 3 bijzondere bakvormen naar mij onderweg vanuit Finland, als die binnen zijn zal ik die nog reviewen en foto’s posten.