Baktopic #2

Ik heb een bakgerelateerde shoplog!

Bij Sostrene Grene kocht ik een maatbekertje van een deciliter. Handig voor Zweedse recepten waarin bloem / suiker / etc in dl’s gemeten wordt, zo kan ik zelf converteren naar grammen. En met recepten waar ik 100 ml vloeistof (of een veelvoud daarvan) nodig heb, komt dit maatbekertje ook mooi van pas. Hij is er in zilver en goud, ik koos voor zilver.

Al een tijdje geleden breidde ik mijn bakboekencollectie weer wat uit :face_with_hand_over_mouth: met een paar boeken die al even op de verlanglijst stonden:

Ik had hem voor 31,99, een mooiere prijs dan de huidige. In eerste instantie stond de oude versie van dit boek op mijn verlanglijst, tot ik zag dat er een gemoderniseerde versie uit zou komen. Toen heb ik op de nieuwste versie gewacht.
Wat een prachtig boek, er staat zoveel in. Het is echt een koekjesbijbel, maar dan door Amerikaanse ogen gezien.
Wat dit boek echt uniek maakt, is dat er klassiekers in staan in verschillende varianten. Neem een havermoutkoekje; er staan recepten in voor een crunchy variant, crisp, soft en chewy, en dan nog enkele varianten. Hetzelfde geldt voor chocolate chip cookies en sugar cookies; de een houdt van knapperig, de ander van zacht, of van iets dat er tussenin zit. Het staat allemaal in dit boek. En dan staan er nog een heleboel ‘losse’ recepten in voor koekjes.
1 nadeel aan het boek; er staan amper foto’s in. In het midden van het boek zitten enkele foto-pagina’s maar lang niet elk koekje staat daar op. Wel bevat het boek veel tekeningen en dat heeft wel iets nostalgisch, vind ik. Hoewel ik wel wat meer foto’s had willen zien, is het voor mij geen heel groot gemis. Als ik in mijn hoofd echt geen beeld kan vormen bij een koekje kan ik altijd nog een plaatje zoeken.
Ik moet nog gaan bakken uit dit boek maar ben vooralsnog heel enthousiast.

Ook een prachtig boek. Wat interessant is, is dat Jesse een hele nieuwe draai aan klassieke recepten geeft. Zo maakt hij snickerdoodles van zoete aardappel en maakt hij citroenkoekjes met verse koriander. Ik ben niet van de hele gewaagde smaakcombinaties dus dit ligt wat buiten mijn comfortzone, maar ik sluit niet uit dat ik het ga proberen om mijn repertoire wat te vergroten.
De indeling van het boek is bijzonder, de hoofdstukken heten Chocolaty, Boozy, Fruity, Nutty, Tart, Spiced, Smoky en Savory. Zoek je een gekruid koekje, of juist een koekje met alcohol er in, dan vind je dus snel wat je zoekt.
Naast de variaties op klassiekers staan er ook ‘gewonere’ recepten in. De Buttered Rum Sugar Cookies en Marbled Chocolate Sugar Cookies staan hoog op mijn to-bake-lijstje.
Wat ik minder mooi vind is de stijl van de foto’s. Vaak zijn ze hoog in contrast, hebben ze hele harde schaduwen en hebben ze felle, bijna onnatuurlijke kleuren. Sommige foto’s zijn zo heftig bewerkt dat ze nep lijken. Het doet een beetje denken aan de foto’s in kookboeken uit de jaren 70 en die vind ik er meestal niet zo smaakvol uitzien.
Desondanks vind ik ook dit een heel interessant boek en zie ik uit naar het moment dat ik er uit kan gaan bakken.

En nog wat leuk baknieuws; ik bekeek de auteurspagina van Brian Hart Hoffman van het magazine / de boekenreeks Bake From Scratch, omdat hij binnenkort volume 6 uitbrengt. En daar las ik dat er nog 2 boeken in de planning staan dit jaar; een verzameling cake-recepten en een verzameling van Holiday Cookies! :heart: Die laatste komt als het goed is in oktober dit jaar uit. De Holiday Cookies editie is een speciale editie van Bake From Scratch en die daar heb ik tot nu toe alle nummers van. Het idee dat er ook een boek van uitkomt vind ik heel gaaf en ik zie er echt naar uit!

Er zijn momenteel nog 3 bijzondere bakvormen naar mij onderweg vanuit Finland, als die binnen zijn zal ik die nog reviewen en foto’s posten.

35 likes

Ik heb dat boek van Jesse ook! Echt heerlijk boek. Ik vind die foto stijl juist wel weer wat hebben, haast kunst. Ik twijfel nog over dat maatje van Sostrene want het viel me op dat ze niet accuraat zijn (de print van de maataanduidingen wisselde significant per bekertje).

Echt leuk je uitgebreide reviews,

2 likes

Dank :smiley:
Oh echt, wat slecht van dat maatbekertje! Ik zal dit weekend even nameten of mijne klopt. Omdat ik online heb besteld, heb ik niet kunnen vergelijken.

Klopt, de foto’s in het boek van Jesse zijn bijna kunst te noemen. Hele aparte stijl en ik snap wel dat mensen het mooi vinden, maar in bakboeken vind ik zelf iets zachtere foto’s fijner.

Ik ben trouwens nog iets vergeten in mijn shoplog, ben niet helemaal helder vanavond. :sweat_smile:
Bij Kookwinkel Oldenhof bestelde ik nog wat leuke items van een bon die ik voor mijn verjaardag had gekregen.

Een setje maatlepels en een setje cups van Nordic Ware. In dezelfde kleur zodat ze mooi bij elkaar staan, en ze zijn net wat uitgebreider dan de lepels en cups die ik al had. Ik vind ze zo mooi! :heart:

En ik kocht een paar ovenschalen van Pyrex. Ik kook regelmatig in weekenden vooruit zodat ik op drukke dagen een maaltijd uit de vriezer kan trekken. Het is dan ideaal als de schaal direct vanuit de vriezer in de oven kan. Met deze schalen kan dat, omdat het van sterk glas is gemaakt. Het deksel kan uiteraard niet in de oven maar is wel heel fijn voor gebruik in de vriezer en koelkast. Ik vind ze echt ideaal en het heeft mij al veel geld gescheeld omdat ik dan niet hoefde te kiezen voor Thuisbezorgd etc.

12 likes

Mijn maatbekertje klopt gelukkig. :partying_face: Het streepje van 1 dl is echt 100 ml. :smiley:

6 likes

Wil je een keer al je kookboeken laten zien?

3 likes

Ja hoor.

Dit was in mei 2020, sindsdien is er wel e.e.a. gewisseld en redelijk wat uitgebreid. :rofl:

Ik zal komend weekend / komende week even een nieuwe foto maken.

8 likes

Wat leuk dit. Heb je ook uit allemaal wel eens gekookt?
Ik kan nog uitbreiden als ik dit zie :joy:

1 like

Uit de meeste boeken wel. Er zijn ook boeken die ik meer als naslagwerk zie, of waar ik nog niet aan toe gekomen ben, maar uit zo’n 80% is gebakken en gekookt.

5 likes

Wat zijn je favoriete naslagwerken? Theorie achter bakken en koken weten is echt handig.

Heb je smaakbijbel ook?

2 likes

Net live, de podcast over macarons van de heren van Wat schaft de Podcast. Met Rutger!

4 likes

Ik vind dit zo knap, ik heb best veel bakboeken maar uit zeker de helft nog nooit iets gemaakt. Ik heb ze nog meer voor de heb, zo leuk om door te bladeren!

5 likes

De smaakbijbel heb ik niet maar die ziet er interessant uit!
Koken doe ik ook graag, maar mijn hart ligt toch echt bij bakken. Dat is ook wel te zien aan mijn boeken.

Mijn favoriete naslagwerken zijn deze:

De geschiedenis van bakken interesseert me heel erg. De afgelopen decennia is er veel veranderd, en zijn we bijvoorbeeld gaan bakken met zaken als matcha en miso. Maar onze oma’s deden dat niet, die bakten met ingrediënten die in hun eigen regio’s tot hun beschikking waren.

Internet en vermenging van verschillende culturen heeft de bakcultuur verrijkt vind ik, maar ik vind het ook interessant om te zien hoe het vroeger was, en hoe onze oma’s bakten. Dat is in onder andere Wij Bakken Zelf goed te zien, het is een boek uit 1932. Ik vind het fascinerend dat het boek een wereldoorlog heeft doorgemaakt. In welke kasten / keukens zou het gestaan hebben? Welke verhalen zou het kunnen vertellen? Is het vaak uit de kast getrokken (gezien de staat van het boek denk ik het niet)? Daar kan ik eindeloos bij wegdromen.

Ik vond op eBay een tijdje geleden een prachtig Amerikaans boek over kerstkoekjes en dat boek vertelt weer een heel ander verhaal, omdat Amerikanen zeker in die tijd anders bakten dan wij. Het boek is ook weinig gebruikt; enkel de stofomslag van de boek heeft wat beschadigingen en verkleuringen, maar het boek lijkt weinig tot niet te zijn gebruikt.

Bakgeschiedenis vind ik interessant omdat je met een simpel recept van vroeger een stukje verleden terughaalt. Met het doorgeven van recepten blijft er iets bestaan dat de tijd en generaties overstijgt en dat vind ik fascinerend. Een oud koekjesrecept kan er voor zorgen dat je hetzelfde nu proeft, als de originele maker 50 of 100 jaar geleden.
Als ik recepten op internet vind ben ik al gauw om als er staat dat het al jaren een family favorite is van tante Annie of iets dergelijks.

@PrincessPeach Het wisselt heel erg per boek. Er zijn boeken waar 1 recept uit is gebakken, maar ook boeken die al heel vaak gebruikt zijn. Maar het willen hebben, ken ik ook hoor. Boeken vind ik heerlijk om door te bladeren, vast te houden, en te bezitten. Voor mij geen Kobo, ik heb liever een volle boekenkast. :sweat_smile: Hoe veel ruimte het ook inneemt.

À propos boekenkast: Ik heb 2 nieuwe foto’s gemaakt, even per 2 planken zodat de boekruggen beter leesbaar zijn.

Boeken die op mijn vorige foto wel stonden en niet meer op deze, zijn verplaatst naar de werkkamer (ivm minder gebruik) of weggegeven.

50 likes

Kan je mss een foto van de jouwe maken? Dan kan ik een beetje inschatten in de winkel welke ik kan pakken haha. Want het lijkt me zo handig.

Edit: o jouw boekenkast is echt mijn natte droom. Zo heerlijk. Ik kan ook uren doorbrengen op de kookafdeling in boekhandels.

3 likes

Ja hoor, hier is ie.

2 likes

Aha thanks! Alvast een shout out naar alle mensen die morgen in de Rotterdamse Sostrene iemand alle maatbekertjes ziet vergelijken met een foto op haar mobiel.

Sommigen waren nl echt bijna op de rand geprint, dan weet ik dat ik die moet vermijden.

5 likes

Je tiktok kwam gister voorbij en zaterdag komen bij bara’s binnen :sunglasses:

1 like

Ja het hoort er echt een paar mm onder de rand te zitten, ik denk dat je anders al gauw aan 120 ml zit.

Voor 100% nauwkeurigheid zijn maatbekers voor bloem en suiker natuurlijk alsnog niet geschikt, dan is een nauwkeurige weegschaal het beste. Maar bij recepten waarbij het niet heel nauw komt (bijvoorbeeld pannenkoeken, wafels, etc) vind ik cups of dit soort maatbekertjes wel prettig. :smiley:

Ik wil voor mijn afscheid op werk koekjes bakken, zodat iedereen gewoon wat heeft en niet 1 ding komt te staan en sommige niets krijgen.

Nu dacht ik dus verschillende koekjes te bakken en in zakjes te doen, heeft iemand hier ervaring mee? Worden de koekjes niet oud doordat ze bij elkaar komen? (Ga bijv geen Madeleine bij een sprits doen ofzo wel harde koekjes)

Of zou ik toch beter voor per zakje zelfde koekjes gaan en kan iedereen als nog kiezen.

Ik zat te denken aan:
De bekende koffiekoekjes
Snickerdoodles
Shortbread

En dan nog 2 denk ik, iemand nog een idee? (Niet al te duur met meerdere ingrediënten :laughing:)

4 likes

Zo leuk! Mijn tiktok is beetje dood haha. Ik vond die zo lekker, en de chutney ook. Moet ik ook weer eens bestellen.

1 like

Ik vind deze post zo leuk om te lezen. Je passie spat van elk woord af. Ik zou echt met plezier kijken als jij een bakprogramma zou hebben. Of een reisprogramma dat je overal ter wereld de lekkerste bakrecepten gaat proberen!

13 likes