Baktopic #2

Chocolate chip cookies! Alleen zouden ze volgens het recept heel erg moeten spreiden en bij mij blijven het gewoon dik haha. Heb dat altijd met koekjes, ik denk dat dat dan toch komt doordat ik buitenlandse recepten maak met Nederlandse ingrediënten of zo

11 likes

Ook kladdaka gemaakt!

Had alleen nog pure chocola met cacao nibs erin. Kein beetje crunch is wel lekker aangezien het een heel klef taartje is. Lijkt wel fudge. Net iets te zoet naar mijn smaak.

16 likes

Afgelopen week zei ik al dat er 3 mooie bakvormen naar mij onderweg waren vanuit Finland. Vandaag zijn ze bezorgd en oh wat zijn ze mooi!

Ik bestelde deze vormen bij Heirol, een merk dat ik tot vorige week niet eens kende. Maar toen ik op de website van Leila Lindholm zocht naar een recept, werd het merk ineens genoemd en zag ik een tulbandvorm die meteen mijn aandacht trok (de bovenste). Wat een bijzondere vormen zijn het, eenvoudig maar ook speciaal. Ik had een zware doos verwacht maar ze zijn van aluminium dus ze zijn heel licht.
De bestelling deed ik op 4 februari en vanmiddag werden ze bezorgd door DHL; lekker snel dus. Ik moet ze nog in gebruik nemen (als ik dat gedaan heb zal ik zeker laten weten hoe ze zijn), maar alleen al over het ontwerp ben ik enorm enthousiast.

49 likes

Oh wow wat een prachtige vormen! :heart_eyes::heart_eyes:

2 likes

Waaaauw

1 like

Ik heb de kladkakka uit de bakatlas gemaakt. Best lekker maar ik zou de cacao ook vervangen door echte chocola, vind ik toch lekkerder denk ik.

3 likes

Ja ik neem de hoeveelheid die komen mee naar het restaurant, en deel ze daar uit! En de rest leg ik dan op werk neer (moet ervoor nog even aantal dingen ophalen) voor de collega’s die niet komen. En maak voor andere afdeling nog even een cake denk ik.
Ik zit nog steeds te twijfelen of ik het bij elkaar die ja of nee :laughing:

Ik ga uiteindelijk dit maken
Hazelnootkoekjes
Goudse moppen
Zeeuws speculaas (allen uit koekjes Bijbel)
Koffie koekjes (dori’s)
Shortbread met abrikoos (Martha Stewart)

Heb ook gekeken dat ik een wat grotere hoeveelheid koekjes heb. Ga denk 30 zakjes vullen en hoop op 5 koekjes wel per zakje.

Voor een grappenmaker van mijn team ga ik een leeg zakje doen, die krijgt gebakken lucht :wink:

7 likes

Mijn kladdka staat af te koelen, ga zo een stukje proeven. Ben benieuwd!

2 likes

Leuk jullie ideeen voor de koekjes @koda @DrWrenKingston. Zwolse blauwvingers ken ik niet en heb ik net moeten googelen. Grappig zulke lokale baksels. Precorona heb ook een x een koekjesdoos gemaakt toen ik afscheid nam op werk. Ik moest even zoeken, maar hierbij nog een foto:

Alle koekjes komen uit de koekjesbijbel. Het was geloof ik stroopkoeken, boterkoek en bretons zandkoekjes.

@FrauHelga op fb heb je een groep genaamd Nordic Ware bakt. Daar vind je allemaal leuke recepten en ideeën om tulbandvormen te gebruiken.

12 likes

Zo, ik wilde hem eigenlijk morgen maken (als dessert) maar toen ik daar gisteren naar hintte vertelde mijn vriend dat we uit eten gaan - mijn hemel dat is voor het eerst dat ik mijn baby moet achterlaten - dus vandaag maar vast de Kladdkaka gemaakt, dan kan oma morgen ook wat nemen als wij weg zijn en hebben we vanavond een lekker toetje.

Ik heb deze overigens gemaakt me overgebleven chocoladeletters, eentje melk en de rest puur, en met mijn dochter van bijna 4 weken op de arm. Ondertussen tijdens het bakken een luier verschoond. Ik ben best trots. Een mooiere foto blijf ik jullie verschuldigd, zal kijken hoe hij er uit ziet na het aansnijden.

Recept van Culy gebruikt trouwens, maar omdat het niet alleen pure chocolade is wel 50gr suiker geminderd.

26 likes

Ik heb gister een banoffeetaart gemaakt, vergeten een foto te maken dus vanochtend maareen foto gemaakt van een overgebleven stukje:

De bodem heb ik gemaakt van gemberkoekjes ipv bestogna want dat werd me te zoet, de gember is een lekkere tegenhanger en geeft het iets scherps. 1,5 blikje Dulche de Leche, verdund met slagroom want hij was veel te dik. Bananen en een lekkere dikke laag slagroom.

30 likes

Werkte dat goed, dat verdunnen met slagroom?

2 likes

Recept van culy.nl Denk dat ik ipv 250 g suiker 200 zou doen.

4 likes

Mijn valentijnscake :stuck_out_tongue_winking_eye:

35 likes

Mijn man gaf mij vandaag het Friese Bakboek voor Valentijnsdag :pleading_face: :heart: (we hebben het vandaag alvast gevierd omdat we morgen allebei moeten werken).
Wat een prachtig boek zeg, zoveel informatie bevat het. Voor wie geïnteresseerd is in bakhistorie (met name die uit Friesland) is het een must have. Mijn handen jeuken om er uit te gaan bakken.

24 likes

Ahw wat een heerlijk woord dit :smiling_face_with_three_hearts:

En @FrauHelga wat een lief en leuk cadeau! Super grappig ook dat je juist dat boek hebt gehad wat deze week net werd getipt door @Eendagsvlieg (toch?). Ik ga dit boek snel eens lenen van de bibliotheek, ben echt dol op de geschiedenis van de Nederlandse keuken. (dat boek is ook echt een aanrader trouwens)

4 likes

Ja leuk hè! Het boek stond al wat langer op mijn verlanglijstje, ik had het op social media gezien. En mijn man heeft het item dat het laatst toegevoegd was aan mijn Bol-lijstje, gekocht. :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Sorry, beetje laat! Ja, ik heb beide samen verwarmd in de magnetron. Het werd wel een beetje klonterig maar daar zag je na het weer stollen niks van terug.

By far het lekkerste taartje wat ik tot nu toe gemaakt heb!

1 like

Mijn eerste poging tot vlechtbrood. Kan beter, maar voor de eerste keer geef ik hem een ruim voldoende. Hij gaat nu voor de tweede keer rijzen.

31 likes

Ik heb gisteren voor mijn vriend en mijn ouders simpele shortbread Valentijnskoekjes gemaakt.

39 likes