Ik heb de citroenkladdkaka gemaakt. Wel in 2 aparte bakvormen, wat had enkel een springvorm van 27 of 16 cm. Hij is lekker kladdig, maar ziet er niet echt uit.
Dat sneeuwpopje is ontzettend schattig
Het alternatief was een kerstboom, ik moet dringend een gewone bakvorm kopen.
Hij is een beetje ontploft. De volgende keer moet ik hem kleiner maken voor dat bakblik. Mijn rare huurwoning oven heeft geen bakplaat
De kladdkaka zelf is erg lekker, lekker kladdig. Het mixen van de slagroom met de lemon curd als ‘citroensaus’ vind ik niet echt een meerwaarde, ik zou er volgende keer gewoon lemon curd bij serveren.
Nu heb ik wel nog een hele pot van die ‘citroensaus’, iemand tips om daar iets mee te doen? (Het is dus gewoon slagroom gemixt met lemon curd.)
Is dit het recept dat de meesten ook gebruiken voor de bak challenge? Of andere aanraders voor de kladdkaka (chocoladeversie)?
Ja, ik heb deze gemaakt en vond hem super lekker!
Ander kladdkaka recept
Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar dit recept: Kladdig kladdkaka - Recept | Arla
Misschien bij een pavlova, of Eton Mess gebruiken?
Wat is het verschil in eindresultaat bij deze 2 recepten? Smeuïger? Minder zoet? Rijkere chocoladesmaak? Etc. Wil hem ook deze week nog maken en dan kijk ik even welk recept ik pak!
Die van Culy heeft iets meer de consistentie van een ganache, door de chocolade en hoeveelheid suiker (en heel weinig bloem).
Qua smaak is hij denk ik wel iets intenser, maar ik had ook nog een extra eetlepel cacao toegevoegd en het is een tijdje geleden alweer dat ik de andere gemaakt heb
De andere is trouwens heel makkelijk in de vriezen en daarna langzaam te verwarmen in de magnetron, daar vond ik die van Culy minder geslaagd voor (door de ganache consistentie, dat smelt heel snel)
Goed idee,dank je!
Ik ben toch voor het recept van Culy gegaan, want daar had ik alles voor in huis. Mijn keukenhulp was wat ongeduldig, had het mengsel iets langer en beter moeten mengen. Maar het smaakt goed!
Edit: ik had een mengsel van chocoladerestjes: 70% cacao (125 gram), 85% (50 gram) en 95% (25 gram). Vind ik qua bitter / zoet een goede balans met alle suiker er nog bij.
Keukenhulp in actie:
Bij deze een antwoord op een vraag van bijna een jaar geleden, ik moest er ineens weer aan denken.
Inmiddels heb ik begrepen dat de slof iets echt Nederlands is, om precies te zijn iets Twents!
Eind jaren 70 / begin jaren 80 is de slof ontstaan in Enschede. De banketbakkerij die er ooit mee begon en er een wedstrijd mee won bestaat niet meer, maar diverse bakkerijen hebben na die wedstrijd het idee overgenomen en verder ontwikkeld. Alleen banketbakkers die aangesloten waren bij De Gulden Smaeck (een vereniging) mochten sloffen bakken en verkopen, en alleen zij hadden de beschikking over een ovalen sloffenring. Dat is gelukkig nu niet meer zo.
De slof is de laatste jaren populairder geworden door programma’s als Heel Holland Bakt en sloffenringen zijn nu eenvoudig te vinden bij kookwinkels.
De originele slof is nog verkrijgbaar bij bakkerij Oonk die het recept overnam.
Het begon ooit met een aardbeienslof (met lokale aardbeien uit Manderveen) maar tegenwoordig zijn er heel veel verschillende variaties van en bakken thuisbakkers ook sloffen.
De slof is dus betrekkelijk jong, ruim 40 jaar.
En drie keer raden waar ik nu zin in heb.
Iets voor de volgende challenge?
Ohhh dat vind ik een leuk idee!
Lekker! Ik maak ook regelmatig kladkakka, echt mn favoriete taartje.
Oh wat leuk dat je dit uitgezocht hebt! Ik ben een geboren en getogen Twentse dus dat verklaart de liefde voor de slof misschien
Lijkt mij leuk om voor de volgende challenge te doen!