Baktopic #2

Haha ja dat is rijpen idd! Ouwewijvenkoek is idd meer iets van het noorden, was ik even vergeten. Wel echt super lekker!

5 likes

Vond het weer eens tijd om een vlaai te bakken!
Simpel maar altijd lekker :yum::cherries:

45 likes

Oeh heb je een goed recept?

Vandaag heb ik iets nieuws gedaan; ik heb een Engelse bakvorm van ca. 60 jaar oud opgelapt.

Toen ik deze kocht zat 'ie onder vuile plekjes, zat er beginnende roest op, en vettigheid.
Maar met o.a. Dreft, azijn en baking soda heb ik hem zo netjes gekregen dat ie weer in gebruik kan worden genomen!

Voor (viezige foto's)

En zo ziet hij er nu uit:

Niet perfect, maar wel weer brandschoon en klaar voor gebruik.

Eerst heb ik hem ‘gewoon’ afgewassen met heet water en Dreft. Daarna heb ik elke holte voor een kwart gevuld met wat bakingsoda, en een eetlepel azijn (per holte). Dat ging lekker bruisen en na een paar minuten heb ik met een tandenborstel alles goed ingeborsteld, elke rand goed meegenomen, etc. Dat hielp goed en vervolgens heb ik de behandeling nogmaals gedaan.
Hardnekkige plekjes heb ik extra behandeld met een zeepsponsje met staalwol en toen het naar mijn zin was, heb ik de bakvorm nogmaals afgewassen met Dreft en goed droog gemaakt.

Straks ga ik de vorm nog een beetje invetten met een paar druppels olie op keukenpapier, om te voorkomen dat er weer roest op komt.
De bakvorm lijkt op de foto groot maar dat is 'ie niet; hij is voor minicakejes. Ik weet al wat ik er in ga maken binnenkort; biskut mentega kacang oftewel Maleisische pindakaaskoekjes.

46 likes

Tuurlijk! :grin:

400 gram patentbloem
10 gram gedroogde gist
6 gram zout
4 eetlepels suiker
200 ml lauwwarme melk
2 eidooiers
30 gram zachte roomboter
1 pot fruitvulling van Aarts (560 gram)

Doe alle ingredienten bij elkaar (behalve fruivulling) in een standmixer met kneedhaak. Kneed hier in 10 minuten een deeg van. Bol het deeg op en laat het 1 uur rijzen onder plastic of theedoek. Het deeg is wat plakkerig maar wel goed te hanteren.

Verdeel het deeg na het rijzen in twee delen.
Verwarm de oven (onder/boven warmte) tot 225 graden.
Rol 1 deel uit tot een grote ronde lap en leg deze in een beboterde vlaaipan van circa 25 cm.
Verdeel de vlaaivulling erover.
Rol het andere deel deeg uit en gebruik een vlaaistans (Patisse) om een mooi raster te maken. (Of snij zelf reepjes en vorm een raster.) Leg het raster op de vulling en bestrijk deze met ei. Strooi er wat grove decoratiesuiker over.

Zet de vlaai in de oven en verlaag dan de temperatuur naar 200 graden. Bak 25 minuten. Na het bakken de vlaai meteen uit de pan op een rooster laten afkoelen.

N.B. je houdt ongeveer een kwart van het deeg over maar ik vind het niet fijn uitrollen als het maar net genoeg is.

7 likes

Wat een mooie vormpjes!
Knap ook dat je hem schoon hebt gekregen, ik zou zelf gedacht hebben dat je de roest niet meer weg krijgt. Ben benieuwd hoe de cakejes eruit komen te zien.

Ik ben al 2 weken snotterig en niet fit, ben er echt zo klaar mee. Wil eigenlijk iets bakken om mezelf op te vrolijken maar heb er ook niet echt energie voor om er iets leuks van te maken. M’n twee zuurdesembroden zijn niet gerezen in de oven vandaag dus dat is ook al niet goed voor mijn humeur. Ik denk dat ik de starter maar eens moet gaan ‘opfrissen’.
Ik hoop dat deze dag snel voorbij is, misschien voel ik me morgen beter! Dan moet er ook gebakken worden voor een traktatie, dus :crossed_fingers:t2::crossed_fingers:t2::crossed_fingers:t2:

2 likes

En? Ik denk dat het wel meevalt, want ik heb mijne ook wat te lang gedaan. Kan je zien aan de buitenkant, maar hij was nog steeds behoorlijk ‘nat’.

3 likes

wow dankjewel! Ik ga dit binnenkort eens proberen :smiley:

3 likes

Dat dacht ik eerst ook; ik dacht dat roest het begin van het einde was en dat een bakvorm dan niet meer gebruikt kan worden. Dat het alleen maar erger wordt zeg maar en er geen weg terug is.

Mijn man weet echter veel van scheikunde en hij klust aan oude auto’s, en weet dus hoe je roest kan aanpakken. Hij verzekerde mij dat de bakvorm nog een tweede leven kon krijgen en dat middelen als bakingsoda en azijn veilig zijn. Dat bleek te kloppen. :smiley: Als iets heel erg verroest is, is het anders, maar deze vorm had beginnende roestplekjes die gelukkig nog verwijderd konden worden.
Dit zijn de koekjes / cakejes die ik wil gaan maken:

Bovenop hebben ze een rozijn. Ze zien er zo schattig uit! Ik heb ze nog nooit gegeten maar de vorm spreekt me enorm aan en alle ingrediënten lust ik, dus dan zal het eenmaal gebakken ook wel lekker zijn. :sweat_smile:

Wat vervelend dat je je niet lekker voelt zeg, hopelijk ben je snel weer fit en kan je weer lekker bakken. Beterschap!

10 likes

Ik vond het heel moeilijk te zien wanneer hij goed was. Had een 20 cm springvorm met 3 eieren, dus hij werd heel iets hoger dan het originele recept. Daardoor vond ik de temperatuur en baktijd moeilijk in te schatten. Dacht dat hij zou instorten :joy:. Ik heb trouwens ook eerst de eieren met suiker losgeklopt

1 like

Dit wil ik ook nog eens graag maken! Lijkt me ook erg lekker als je het zelf maakt.
Mijn neef laat ook altijd ontbijtkoek overkomen vanuit NL, ik zelf zou het ook missen heerlijk met boter!

2 likes

Dankjewel :blush:

Ze zien er echt leuk uit inderdaad, is niet een vorm die ik vaak heb gezien. We zien het resultaat hier vast wel voorbij komen? :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Zeker!
Tussen 1945 en 1965 zag je de vorm juist wel vaak in West-Europa en Amerika, tegenwoordig nieuw nagenoeg niet meer helaas. Daarom ben ik extra blij dat ik deze heb kunnen redden. :blush:

2 likes

Wow die lijkt zo van de bakker te komen :heart_eyes:

3 likes

Ik vind dit ook een heerlijk recept. Super makkelijk en super lekker:)

1 like

Hij was GEWELDIG! mijn bezoek was laaiend enthousiast. Ben vergeten een foto te maken maar hij was perfect smeuiig (wel heel machtig haha). Had er losgeklopte slagroom bij en een bolletje stoofperenijs (had ik gemaakt met kerst en nu nog over). Echt amazing!! Ga dit vaker maken voor bezoek.

6 likes

Yes! Ik dacht ook precies op dag 1 dat hij heeerlijk zou zijn met ijs. Echt een heerlijk warm dessert. Ik heb vanmiddag het laatste stuk gegeten uit de koelkast en het was zo lekker. Eigenlijk gewoon chocoladefudge: meest fudgie brownie ooit. Weet nog steeds niet wat ik nu lekkerder vind, warm of koud. Allebei echt top.

Ik heb gisteren ook cashewnoten geroosterd en vandaag de caramel cashew cookies gemaakt van Jesse Szewczyk. Had wel ruzie om van mijn Werthers soft caramel een balletje te maken (in elk koekje gaan er 2). Ook moest ik echt het deeg even in de koelkast zetten, want onmogelijk om anders balletjes van te maken.

Niet zo mooi als op zijn foto, maar ze zijn zooo ontzettend lekker. Dikke aanrader.

z

Ook even screenshot van mn instastory waar ik er eentje uit elkaar trok, zodat je de karamel goed ziet.

35 likes

Ik heb de kladdkaka ook gemaakt. Je ziet het niet goed op de foto, maar ook hier perfect smeuïg! Had vanmiddag al een klein stukje geproefd, toen liep ie nog meer, maar heerlijk nog warm zo. Nu vanavond een puntje genomen, en ook koud en iets minder lopend nog echt super lekker gewoon :hugs: Had niet genoeg trek om er nog iets van ijs bij te doen of zelfgemaakte slagroom/cream, was eigenlijk m’n plan namelijk, maar moet zeggen dat ik het er eigenlijk ook niet bij miste!

21 likes

Ze zijn echt prachtig! Welke recepten heb je gebruikt?

1 like

Toen ik in Amerika woonde kocht ik altijd bakpoeder met een verpakking waardoor je makkelijk een maatlepel kon gebruiken en glad afstrijken.

Zoals deze dus, met dat randje rechts.

Heeft iemand een idee of er een merk is dat ik in Nederland kan kopen met zulke potjes? Duurt nog wel even voor ik in Amerika kom. Eén potje kopen en dan gewone bakpoeder erin doen kan ook, dus het mag best net iets te duur zijn.

Ook ben ik op zoek naar fijne grote en hoge vershouddozen waar een cup in past. Ik heb het nu in weckpotten, heel leuk hoor maar zó onhandig als je met cups werkt.