Boterkoek
Alleen cacao, 50 gram
Hij is ook echt ziek lekker. Ik ben ongesteld en ben erg down vandaag en dit is precies wat ik nodig had!
We hebben zojuist de kladdkaka geproefd als toetje, en… het is heerlijk! Echt een recept om te onthouden.
Foto is overbelicht omdat ik wilde laten zien hoe lekker kladdig hij is. In het echt is de cake donkerder. Het recept dat ik gebruikte is deze.
Mijn man zei “deze taart is zo lekker, die kunnen ze gerust op de dessertkaart in een restaurant zetten”. En daar ben ik het wel mee eens. Mijn dochter heeft ook gesmuld en was heel trots dat zij had meegebakken aan deze lekkere taart.
De volgende keer dat ik hem maak doe ik er denk ik een bolletje sinaasappelijs bij of wat fruit.
Ah top! Heb de bakbijbel ook! Binnenkort even maken dus.
Krijg ook steeds meer zin in de kladdkaka met al die foto’s! Denk dat die er deze week ook nog komt.
Ik heb een cake gebakken, met citroen, tijm, honing en ricotta uit de nieuwe delicious special. Heel lekker fris!
Oehhh welke special is dit? De laatste die ik zie gaat over stoven.
Zoet! Ik vind er veel leuke en afwisselende recepten in staan
Ohhh ik ben benieuwd. Zal de site in de gaten houden!
Oh volgens mij is dat omdat er bacteriën als E-colli in kunnen zitten @parapluie. Er zijn daardoor wel eens mensen in Amerika ziek geworden, maar volgens mij is die kans relatief klein. Ik proef ook vaak wel een beetje van mijn deeg, maar hele deegballen eten is geen goed plan haha.
Heb sinds hele lange tijd eindelijk weer eens iets gebakken. Het is een appelkruimeltaart geworden met een room laagje. Nog nooit gehad met room maar leek me lekker.
Was echt heerlijk. Gaf net even wat extra smeuïgheid aan de taart. Had ook nog niet eerder room zelf gemaakt maar snap niet waarom, het is zo simpel en lekker. Vond trouwens het kruimeldeeg niet echt lekker werken voor de bodem en de randen, maar gelukkig kwam hij wel goed uit de vorm.
Ik heb vanmiddag een brood gebakken met meel en bloem van de plaatselijke molen.
Vond het erg leuk om te doen en hij ziet er ook best goed uit al zeg ik het zelf haha. Hij is alleen heel erg compact, wel prima te eten, maar te compact. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik heb me helemaal suf gekneed en me netjes aan het recept gehouden…
En toen ik net de kladkakka van @FrauHelga voorbij zag komen ben ik nog even snel naar de supermarkt gereden voor poedersuiker. Had alleen geen taartvorm van 20cm dus het is er een van 15 geworden en heb door de haast niet omgerekend maar op de gok een beetje beslag achter gehouden. Ben bang dat hij nu wel heel erg kladdig zal zijn als ik zo eens in de oven kijk
De supermarkt verkoopt deze potten:
Weet niet meer precies wat het verschil is tussen bakpoeder uit zo’n zakje en deze wijnsteen maar het werkt gewoon hetzelfde.
edit: potjes, 150g geloof ik. Maar je kunt er wel met een lepel in
Ja ik heb zo’n potje van Dille en Kamille maar ik wil specifiek een afstrijkrand.
Serieus, in Amerika is bakken zoveel makkelijker! Alleen jammer dat normale boter daar kneiterduur is dus het wordt nooit zo lekker als hier. Maar alles zit in zulke handige verpakkingen en je kunt overal van alles kopen om je bakleven makkelijker te maken. Ik had eigenlijk een extra koffer moeten nemen om alles mee te nemen haha.
Ohhhh vertel, nu ben ik geïntrigeerd. Ik ben nog nooit in Amerika geweest.
Wat ik merk in Amerikaanse recepten vind ik vaak juist omslachtig; waarom cups en sticks gebruiken? Die aversie tegen een weegschaal / metrisch systeem vind ik zo bijzonder.
Ik ga deze een keer maken. Gebruik je dan donkerbruine of lichtbruine basterdsuiker?
Ja ben ik het mee eens. Ik heb het ook niet over Amerikaanse recepten.
Maar je kunt zoveel bakspullen gewoon in de supermarkt kopen. Cookie sheets, Pyrex maatbekers, van die ovenschalen voor eenmalig gebruik. En dat was nog in de kleine buurtsupermarkt. En dan dus grote verpakkingen bakpoeder en gist met een handig afstrijksysteem. Boter koop je ook in sticks trouwen, ik vind het wel handig maar alleen als je een Amerikaans recept volgt natuurlijk.
Hier moet je zoveel moeite doen voor fatsoenlijke bakspullen haha, ik weet niet eens waar je cookie sheets kunt kopen.
Ah, zo! Dan snap ik je. Het lijkt me inderdaad fijn als je die zaken zo makkelijk kan vinden. De dingen die je noemt hebben we hier helaas niet in de supermarkt.
Ovenschalen voor eenmalig gebruik heb ik in België weleens gezien bij een Colruyt. Die lijken me wel handig met uitdelen, of als je voor een bake sale bakt . Ik heb ze toen niet meegenomen maar sluit niet uit dat ik ze in de toekomst koop.
Cookie sheets zijn hier in kookwinkels te vinden. Online, maar ook bij bijvoorbeeld Oldenhof (Hilversum, Zwolle en Amersfoort), Kookpunt (Rotterdam) en Dok (Den Haag). Pyrex maatbekers vind je daar ook maar die heeft Blokker bijvoorbeeld ook.
Ik vond mijn Pyrex maatbeker ooit bij de kringloop voor een prikkie, en hij was als nieuw. Zo’n fijne vondst was dat.
Oh had het verkeerd begrepen dan, dacht dat je er met een lepel in wilde kunnen.
Eerlijk gezegd is een afstrijkrand niet iets waarvan ik denk dat ik het nodig heb in m’n (bak)leven
Mijn Drentse hartje breekt nu een beetje, kruidkoek is echt geen ontbijtkoek, zijn 2 totaal verschillende dingen! Een echte ontbijtkoek hoort zelfs een paar weken te rijpen!