Baktopic #2

Ik heb even gekeken bij Oldenhof en jeez die cookiesheets zijn duur :grimacing:
Uiteindelijk kan je wel aan veel dingen komen hoor, maar ik vind het hier wel duur en toch lastig te vinden soms. Ik koop nu veel op Amazon maar dat wil ik eigenlijk niet.

@anon53137221 dat dacht ik ook tot ik het had haha. Vooral als je wel eens Amerikaanse recepten maakt is het gewoon nét dat beetje extra gemak (en een mes minder om schoon te maken).

Edit: ik maak het mezelf trouwens altijd zo makkelijk mogelijk haha, ik zoek ook altijd naar oplossingen voor minieme problemen. Ik ben gewoon aartslui, dus vandaar dat ik nu weer oplossingen zoek voor non-problemen haha.

2 likes

Ik heb de vegan kladdkaka van blackbirdsandcakes gemaakt! 20 minuten gebakken ipv 25-30 en dat is maar goed ook, want het is nu net goed denk ik, had niet langer gemoeten. Aanrader om bakpapier te gebruiken want invetten en bloemen was bij mij niet voldoende

Prima taartje en vooral lekker makkelijk maar vind andere vegan chocoladecakes lekkerder dus zou het niet nog eens maken.

10 likes

In het pakje baking soda van pure & hammer (oranje doosje, te koop in de supermarkt) zit een afstrijkrand van binnen.

Maar ik zie nu dat je bakpoeder zoekt dus je hebt hier echt niks aan :laughing:

@Phi heb je gist gebruikt? Was die verpakking misschien al lang open? Welk recept heb je gebruikt? Misschien kunnen we hier nog even meedenken.

Haha die meme :rofl:

Ik heb geen cacao bijgevoegd, omdat het recept dat ik gebruikte al op basis was van cacao ipv chocoladerepen. Als dat laatste het geval was geweest had ik zeker de tip opgevolgd.

7 likes

Vandaag met dit recept pizza gebakken!

Was echt heel lekker, wel veels te zout (maar dat lag aan de toppings)
Ik had de tomaten met knoflook, ui en kruiden smiddags al klaar gemaakt dus dat was ook mega lekker.
Eerste x ging het deeg rollen mis met verplaatsing naar het blik, maar toen heb ik het op het bakpapier gerold en dat werkte wel!

11 likes

Had jij enkel op basis van cacao gedaan? Wilde eigenlijk voor morgen nog maken omdat er bezoek kwam maar twijfelde wel of niet met chocolade te doen.

2 likes

Ik lees altijd dat bakpoeder in die kleiner zakjes zit omdat het zijn werking zou verliezen als het te lang geopend is. Ik vind die zakjes nu ook niet echt handig, maar ik kom best wel lang toe met een pakje bakpoeder, dus die grote potten die jij toont lijken me dan weer onhandig?

Ik heb trouwens een super schattig blikje voor bakpoeder in Italië gekocht, maar daar zaten ook gewoon zakjes in. En ik wilde daar volgende keer ook gewoon zakjes in doen. Maar als dat van die houdbaarheid onzin is, zou het misschien wel handiger zijn als ik daar gewoon los bakpoeder kan in doen.

7 likes

Yes deze, met Blooker cacao. Ik heb de gesmolten chocolade zeker niet gemist, het is een heel smaakvol taartje.
Overigens is 'ie vandaag nog lekkerder, de smaak is nog verder ontwikkeld.

@MtMeru Ohhh dat blikje :heart_eyes:

2 likes

De ingrediënten zijn al anders, echte ontbijtkoek is op basis van 100% roggeel, zoet wordt toegevoegd middels stroop en honing, en vocht =water of melk. Is ooklang zo plakkerig niet als kruidkoek. Kruidkoek kun je ook direct eten, echte ontbijtkoek moet minstens een paar dagen staan, anders is hij helemaal niet lekker. Qua kruiden komt het volgens mij wel redelijk overheen maar de structuur is anders, standaard kruidkoek is plakkerig, ontbijtkoek is droger. Maar goed, na een beetje googelen ben ik er wel achter dat heel veel recepten voor kruidkoek, ontbijtkoek genoemd worden… Dat is net zoiets als dat de meeste foodblogs rolletjes stug kniepertjes blijven noemen :roll_eyes::roll_eyes:

5 likes

Wat een schattig blikje!

Ik lees online dat bakpoeder ongeveer 6 maanden tot een jaar houdbaar is (op een Amerikaanse blog dus dat is vast in zo’n blikje). Wat ik postte was 230 gram en dat verbruik ik wel minstens in een jaar. Lijkt misschien wat groter op de foto maar het is echt een klein blikje.

2 likes

Hij staat inmiddels in de oven en had niet genoeg cacao dus nog wat gesmolten chocolade toegevoegd. Hoop dat hij verder goed uitvalt!

1 like

Ik heb zon bak, gewoon van dr. Oetker! Gekocht bij de sligro, maar heb m ook wel eens online gezien.

2 likes

Ik vind bakken heel leuk, maar heb nog niet zo super veel handige tools. Nu wil ik graag een mixer kopen want mag de hand dingen kloppen en mengen is niet altijd ideaal haha. Ik wil er het liefst niet allllll te veel geld aan besteden. Zijn er aanraders op dit gebied, of zijn er al links gedeeld? Kon 1, 2, 3 het niet zo snel vinden.

1 like

Gisteren kwam ik in de bibliotheek bij de afgeschreven boeken nog een pareltje tegen. Het bakboek ‘een druppel rozenwater’ van Nadia Zerouali en Merijn Tol. Voor maar 2 euro! Er staan echt heel veel recepten in die je gelijk wilt maken. Het ontbijtrecept met gekookte tarwe is sowieso echt heel lekker. Alles is wel echt extreem zoet. Maar mocht je dit boek eens tegen komen; aanrader!

@Parfei de handmixer van Philips die je voor 30 euro kan krijgen heeft goede reviews! Wel vind ik hem wat plastic achtig voelen in de hand, de nieuwe versie dan. Die ik heb heeft dat niet. Deze mixer is ook erg stil wat wel echt een plus is!

Je hebt hem in twee uitvoeringen met en zonder een kom. Zonder kom: 5000 Series Mixer HR3741/00 | Philips
Met kom: 5000 Series Mixer HR3745/00 | Philips

9 likes

@Parfei mijn eerste mixset was deze van braun

Is erg handig en heeft veel opzetstukken. Ik wilde per se zo’n hakmolentje erbij.

4 likes

Wat maak je precies graag, en welke wensen heb je?

Ik ben ooit begonnen met een handmixer van Blokker van 19 gulden (:sweat_smile:) en heb me daar jarenlang mee kunnen redden. Het was er eentje zonder kom dus ik moest hem wel vasthouden, maar dat ging prima. Met de opbrengsten van de bakopdrachten die ik deed, spaarde ik ondertussen voor een KitchenAid.

Mocht een mengkom voor jou belangrijk zijn, dan zou ik kijken naar mixers die af en toe bij Lidl en Aldi verkrijgbaar zijn, die zijn dan tussen de 50 en 80 euro en doen qua functies niet onder voor een dure mixer. Momenteel staan er bij Lidl enkele in de webshop, in hele leuke kleuren zelfs.

Qua bakvormen zou ik Blokker aanraden; metalen vormen van Zenker en Städter of vergelijkbaar. Als je een springvorm hebt van 24 cm, een brownievorm en een cakevorm, dan heb je basisvormen waar je veel mee kunt en die voor veel recepten werken.
Eventueel nog een tulbandvorm erbij, mocht je dat leuk vinden, of een muffin-/ cupcakevorm.

Action heeft o.a. pannenlikkers voor weinig geld, waarmee je eenvoudig een mengkom leeg maakt. Dille & Kamille heeft ook veel mooi bakgerei voor weinig geld; denk aan vormen, stekertjes, et cetera.

8 likes

En anderen die gereageerd hadden: bedankt voor de goede tips! Ik ga me er even verder in verdiepen.

Wat ik vooral leuk vind om te maken zijn koekjes, taarten, maar ik wil ook vaker brood-achtige dingen gaan proberen te maken. Verschillende dingen dus! Wat betreft vormen heb ik al wel wat basisdingen, maar ook goede tips om verder te kijken waar ik kan uitbreiden!

2 likes

Graag gedaan!

Voor brood bakken is het handig om een deegschraper te hebben; het is maar een simpel stuk plastic maar het maakt je leven wel makkelijker als je brood bakt. Een speciale broodvorm is misschien nog een idee.
Wellicht wil je ook nog maatschepjes of maatcups (voor Amerikaanse recepten)?
Søstrene Grene vind ik een leuke winkel om te snuffelen naar bakspulletjes. Verder bieden AH, Hema en Ikea nog bakspulletjes aan.

1 like

Ik heb al je tips even opgeslagen, heel fijn dat je zo meedenkt!

1 like

Als je ook brood wilt maken dan zou ik of voor een standmixer gaan, of een goedkoop broodbakmachientje er bij kopen en die alleen voor het kneden gebruiken. Als je dat met een handmixer wilt doen dan sta je zo 15 minuten met dat ding in je hand, nog afgezien van het feit dat ze er eigenlijk niet krachtig genoeg voor zijn. Of je kneed met de hand maar ik vind dat niet leuk dus ik heb een broodbakmachine.

2 likes