Leuk thema deze maand in Foodies! Er staat veel lekkers in.
Is iemand hier bekend met het boek La Vita e dolce? Het is een bakboek met allemaal Italiaanse recepten en het lijkt me een heel leuk/mooi boek maar ik hou niet zo van al te moeilijke recepten met ingrediënten die je bijna nergens kan krijgen ben benieuwd of iemand van jullie hem heeft!
M’n familie komt zaterdag op bezoek en ik wil graag een carrotcake maken. Heeft iemand een recept voor een carrotcake? Ik zie de bomen door het bos niet meer. Help😱
Ik heb deze eerder gemaakt en hij viel in de smaak.
Ik heb de vegan kladklakka ook nog gemaakt. Heb hem 25 minuten gebakken en dat as net te lang, want de binnenkant mocht nog zachter. Maar hij was geslaagd en iedereen vond hem lekker! Mijn nichtje heeft wel 4 keer gevraagd of ze nog een stukje mocht (en dat kreeg ,e dus 4 keer )
Ik had ook nog een pistache oranjebloesemwater taart gemaakt!
Was alles op de zelfde temperatuur je ei en de boter?
Zag je deeg er wel normaal uit?
Ja ligt dan aan het koelen, gezien je alles op kamertemperatuur moet hebben en erna ook moet bakken had je niet tussendoor het in de koelkast moeten doen. Daardoor ook dat het steeds erger werd.
Lekkere koekjes wel hè! Hopelijk smaken ze wel gewoon top.
Ja het is dan denk de boter die hard word en die werking in zet.
Er zit natuurlijk ook een heel verschil in koekjes als je het deeg had opgespoten en had gekoeld en dan had gebakken.
Ik zelf had het pas ook hoor had koekjes gemaakt van een soort wrijfdeeg en de 2e lichting moest even wachten, daardoor waren ze dus al meer op temperatuur gekomen en waren ze dus veel bruiner geworden dan de eerste lichting. Ik twijfelde toen ook om het even in de koelkast te doen maar deed 1 minuut korter en als nog dus vrij donker van kleur
Uiteindelijk leer je best veel naarmate je langer bakt en wat je wel en niet moet doen. De volgende keer bak je deze koekjes nog beter
Net even opgezocht, maar die ziet er wel mooi uit! Heb em op mijn eigen lijstje gezet die alleen maar langer wordt.
Gisteren zelf een tweedehands boek gekocht, de Goddelijke huisvrouw van Nigella Lawson. Een ‘oudje’ dus, maar wel super leuk om die nu ook te hebben.
Voor de eerste keer tartelettes gemaakt met, ook voor de eerste keer, witte chocolade genache. Decoratie was kant&klaar. Voor de tartelettes het recept van Laura’s Bakery gebruikt, maar ik vind het een beetje teveel naar zandkoekjes smaken. Zou dit ook meer met een soort deeg alla appeltaart kunnen?
Smaak was verder goed, maar ik denk dat ik de volgende keer liever met melk of pure chocolade wil werken óf hier iets van een laagje citroenvulling aan toe zou willen voegen.
Wel voor herhaling vatbaar, wil dit verder proberen te perfectioneren. Randjes netter afwerken, decoratie wat later zodat het niet wegzakt etc.
ja ik vind hem er ook echt mooi uitzien! Maar ik ben helaas niet zo een prinses in de keuken dus ben bang dat het best moeilijke recepten zijn en dat ik hem dan alsnog nooit ga gebruiken… Maar ja anders misstaat hij in ieder geval niet in de kast haha!
Ik zag net dat er een Nederlandse vertaling aan komt, misschien vind je dat nog handig/fijn? Duurt nog wel even, begin april komt die uit.
Ohh ik had hem bij bol wel in m’n favorieten gezet, niet gezien dat hij nog niet uit was! Ga hem denk ik tzt inderdaad in het Nederlands bestellen!
Ik ook
Vandaag voor het eerst brood bakken in m’n crueset pan/Dutch oven. Stap één lijkt al niet op het voorbeeld het staat nu te rijzen, heb genoeg bloem en gist in huis om het morgen opnieuw te proberen gelukkig.
Oeh laat weten hoe het gaat! Ik ga het morgen doen met mijn zuurdesem!
Ik hou deze video aan:
Maar mijn deeg werd geen bol en bleef wat meer aan de rand van de kom plakken, ook met extra bloem… Maar goed ik zie het straks wel haha! Anders morgen weer een poging!
Patent bloem
Edit: zie nu inderdaad in Nederlandse recepten dat er ruim 100 gram bloem meer gebruikt wordt, ik ga gelijk nog een batch maken haha! Dankjewel!
Nou lang leve het forum haha, batch twee ziet er veeel beter uit! Ik kom morgen (hopelijk) het resultaat delen.