Baktopic #2

Gisteren heb ik een cake gemaakt die al lang op mijn lijstje stond om te maken: Koningskroon.
Dat is een Indische cake die helaas in de vergetelheid is geraakt maar die enorm lekker is. Qua looks lijkt het niet zo spectaculair; een cake bestaande uit meerdere lagen met jam er tussen. Hoe bijzonder kan het zijn?

Nou; heel bijzonder als je het mij vraagt. De lagen cake worden na het bakken getrempeerd met rum, iets wat enorm veel smaak geeft aan de cake. De combinatie van vanille, rum, boter en jam is in mijn ogen fenomenaal en werkt echt heel goed. De smaken versterken elkaar en de textuur van de cake is boterzacht.

De cake is wel wat meer werk dan je van tevoren verwacht omdat diverse onderdelen apart van elkaar moeten worden opgeklopt, en pas aan het eind tot 1 beslag worden gemaakt. Maar het eindresultaat is die moeite zeker waard.

Dit is mijn eerste poging, en ik ga nog een paar pogingen nodig hebben om tot een -in mijn ogen- perfect resultaat te komen. Zodra hij perfect is deel ik het recept.
Maar dat mijn eerste poging al zo dicht zou komen bij hoe ik het wil, had ik niet verwacht. Ik heb volop aantekeningen gemaakt over wat ik de volgende keer anders ga doen en heb al heel veel geleerd van deze eerste poging.
Hij is nog niet helemaal op smaak en moet nog ongeveer 24 uur rijpen (in totaal 48 uur).

Wordt vervolgd!

54 likes

Wat een gaaf bordje! Welk recept heb je gebruikt? Misschien dat ik dese cake ook eens ga maken want klinkt vet lekker!

2 likes

Het bordje is van een oude collectie van Melli Mello, circa 2014 / 2015.

Ik heb niet 1 recept aangehouden, maar aantekeningen en niet al te duidelijke aanwijzingen van verschillende mensen. Er zijn wat tegenstrijdigheden over baktijd, temperatuur etc en het is dus vooralsnog een uitzoekklus. :sweat_smile:
Als alles voor mijn gevoel klopt zal ik een uitgebreide beschrijving delen van hoe ik het gemaakt heb.

3 likes

Oh sorry lees net dat je dat ook al had gezegd in de eerdere post! Ik kijk uit naar het recept.

Ga eens kijken of ik die bordjes kan vinden nog!

1 like

Geeft niet hoor! :blush: Ik geef later graag het recept want dat bespaart anderen misschien wat gedoe en geknoei.
Ook heb ik t.o.v. de aanwijzingen die ik had, de hoeveelheid flink verkleind zodat je niet met een loeigrote cake zit. Met de verhoudingen en lagen ga ik nog verder experimenteren; nu had ik 3 hoge lagen maar eigenlijk wil ik 4 minder hoge lagen.

Ik heb zelf 1 plakje gehouden en de rest weggegeven aan mijn man en zijn vrienden die met de pastoor in en rondom de kerk aan het klussen zijn. Ze willen bestellen. :sweat_smile: Ik dacht dat het een grapje was toen mijn man het appte maar ze zijn serieus. Misschien moet ik toch het bakken ooit weer als een side hustle gaan doen.

12 likes

Het klinkt echt heerlijk, de drank smaak is denk ik wel aanwezig?
Pas toen ik in de hoftramm at had ik ook iets bijzonders wat in rum gedrenkt was en dat vond ik wel lekker, maar houd niet van een alcohol smaak.

Ben gelijk gaan googlen naar dat bordje en marktplaats bekeken, heel leuk!

2 likes

Ik heb dit weekend ook lekker gebakken! Op de foto staat kokoslimoen boterkoek, een red velvet cheesecake, abrikozen-witte chocolade cake en appelkakka. Verder had ik nog een kersencake met lavendelmascarapone gemaakt.
Dit was voor mn verjaardag dus ik heb ook 3 nieuwe kookboeken gekregen! Nadyia bakt, kleine franse taartjes en het laatste boek van Heel Holland Bakt. Ik weet al wat ik volgend weekend ga doen: iets uit een van mn nieuwe boeken bakken!

42 likes

Salted Caramel brownies (recept van Rutger)

Alleen werd de caramelsaus keihard tijdens het afkoelen :sweat_smile: Door hem aubain marie te verwarmen werd hij weer vloeibaar en kon ik hem over de brownie heen gieten. De eerste stukjes waren heerlijk maar nu is de caramellaag weer hard geworden natuurlijk haha. Ik denk dat er tijdens het maken teveel slagroom is verdampt waardoor er te weinig vloeistof aan de caramel is toegevoegd. Dit vraagt om een herkansing want de brownie was geweldig :smiley:

21 likes

Voor de verjaardag van mijn dochter heb ik een cijfertaart van Laura’s bakery gemaakt, met witte chocoladebotercrème. Vond het echt heel leuk om een keer een andere vorm te maken dan rond, en om met meerdere lagen te werken.
Ik vond het geen moeilijk recept en was wel trots op het resultaat :hugs: had er nog een laagje frambozenjam tussen gedaan, dat had achteraf wel wat meer gemogen. De taart was vrij zoet en vettig vond ik. Wel lekker maar een klein stukje is genoeg. De gasten waren zeer tevreden!

Heb geen mooie foto want ja, vergeten :sweat_smile:

65 likes

Ja en nee.
Ik ben geen liefhebber van alcohol, ik kan er niet zo goed tegen en heb er gewoon niet zoveel mee. Zo een glaasje rum drinken zou ik nooit doen want dat vind ik heel vies, veel te sterk en scherp. :sweat_smile: Om te bepalen welke rum ik voor de cake moest gebruiken heb ik 3 soorten geproefd en die vond ik zo sterk allemaal. Maar door te ruiken merkte ik subtiele verschillen en koos ik voor degene die het meest geschikt was in mijn ogen.

De rum gaat na het bakken, als de cake volledig is afgekoeld, over de cake dus die vervliegt niet. Je merkt daardoor wel een alcoholsmaak maar er gebeurt iets magisch als het eenmaal in de cake zit. De cake is van zichzelf boterig en zoet (er zit een flinke hoeveelheid suiker in), en zuigt de rum helemaal op. Eenmaal in de cake is de rum nog wel aanwezig, maar afgezwakt en zachter. Je proeft het fijne en aangename van de rum en niet het hele scherpe van de alcohol. Echt heel aangenaam, vind ik. Wel het fijne van de rum, de warme smaak, maar niet dat scherpe dat je hebt als je het drinkt.

Natuurlijk zit die alcohol er wel gewoon in, dus ik geef de cake niet aan kinderen en onthouders. Mijn dochter heeft wat cake geproefd voor de rum erover was gedaan. :blush:

De volgende keer ga ik trouwens een andere soort rum gebruiken, niet omdat het nu niet goed was maar omdat ik vergelijkingsmateriaal wil hebben. En er zijn zoveel soorten rum dat het me leuk lijkt om de verschillen te ontdekken.

Het bordje heb ik ook nog gezocht maar ik kan die nergens meer vinden online. De webshop waar ik destijds bestelde bestaat niet meer. Wel heb ik nog in mijn mail gevonden dat het bordje ‘Isabelle’ heet en van Melli Mello is, en 17 cm is. Wellicht duikt het bordje ooit op op Marktplaats.

8 likes

Mijn schoonmoeder komt vanavond eten en heb niet veel tijd meer om iets te maken. Wie heeft een lekker to-go recept, niet al te ingewikkeld maar wel lekker? Ben helemaal leeg wat inspiratie betreft haha

Hoeveel tijd heb je? Lemon bars/squares misschien?

3 likes

Appel crumble! Heel simpel en altijd lekker, beetje verse slagroom of vanille ijs erbij.

4 likes

Vanmiddag heb ik banketbakkersroom gemaakt en net uit de koelkast gehaald om te gaan spuiten. Maar het is heel dik en wordt niet dunner met het mixen. Wat kan ik doen of wat is er fout gegaan?:sweat_smile:

2 likes

Geen mooie fotoos, sorry. Gebakken voor het 1e verjaardagsfeest van mijn zoontje. Een appelcrumbletaart, frangipanetaart en chocoladecake. En een (suikervrij) pannenkoekentaartje met appelstroop.

17 likes

Kan je het nog met wat melk verdunnen?

2 likes

Als je banketbakkersroom hebt gemaakt kan je deze na het afkoelen nog even kloppen, dan wordt het iets losser en kun je eventueel een klein beetje water toevoegen (of rum/bourbon oid)!

1 like

Helaas geen melk meer in huis. Dus heb het even laten staan en warmer laten worden. Voor de volgende keer onthouden om niet zo lang in de koelkast te zetten en na het koken weer even mixen. Dank jullie wel!

1 like

Bedankt! De red velvet cheesecake was mn favoriet (en ook van het bezoek haha)

1 like

Mijn eerste zuurdesem broodjes! Erg lekker met koekkruiden, hazelnoten en rozijnen. Was nog even zoeken met afbakken in een dutch oven en het had luchtiger gemogen, maar een goede start! Heb zin om nog meer te experimenteren!

29 likes