Gisteren heb ik een cake gemaakt die al lang op mijn lijstje stond om te maken: Koningskroon.
Dat is een Indische cake die helaas in de vergetelheid is geraakt maar die enorm lekker is. Qua looks lijkt het niet zo spectaculair; een cake bestaande uit meerdere lagen met jam er tussen. Hoe bijzonder kan het zijn?
Nou; heel bijzonder als je het mij vraagt. De lagen cake worden na het bakken getrempeerd met rum, iets wat enorm veel smaak geeft aan de cake. De combinatie van vanille, rum, boter en jam is in mijn ogen fenomenaal en werkt echt heel goed. De smaken versterken elkaar en de textuur van de cake is boterzacht.
De cake is wel wat meer werk dan je van tevoren verwacht omdat diverse onderdelen apart van elkaar moeten worden opgeklopt, en pas aan het eind tot 1 beslag worden gemaakt. Maar het eindresultaat is die moeite zeker waard.
Dit is mijn eerste poging, en ik ga nog een paar pogingen nodig hebben om tot een -in mijn ogen- perfect resultaat te komen. Zodra hij perfect is deel ik het recept.
Maar dat mijn eerste poging al zo dicht zou komen bij hoe ik het wil, had ik niet verwacht. Ik heb volop aantekeningen gemaakt over wat ik de volgende keer anders ga doen en heb al heel veel geleerd van deze eerste poging.
Hij is nog niet helemaal op smaak en moet nog ongeveer 24 uur rijpen (in totaal 48 uur).
Wordt vervolgd!