Baktopic #2

Ik gebruik bij deze koeken altijd een iets zoetere chocolade dan puur (liefst de dark nougat van Vivani), omdat ze idd niet zo zoet zijn! dan vind ik ze zelf perfect. Of idd bij iets bitterders als koffie eten haha dan lijkt het zoeter

2 likes

Welke koekjes zijn leuk om met jonge kindjes te maken? Ikzelf heb veel taarten gemaakt maar koekjes nog nooit! Dus niet te moeilijk :grin:

3 likes

De custard koekjes uit dit topic heb ik pas gemaakt met mijn dochter, recept staat in de eerste post. Heel simpel en snel klaar, ze vond het super leuk. Is wel met balletjes rollen ipv vormpjes maken, ik weet niet of je dat zoekt.

2 likes

Nou vandaag ben ik mijn eerste echte zuurdesem aan het bakken. Het is net de koelkast in gegaan om 14 uur te rijzen, dus ik ben super benieuwd!

12 likes

Jouw tartelettes waren mijn inspiratie! Ik heb ook het recept van Rutger gebruikt en ga ze vullen met de vulling van @George (toch?) Tartelettes met passievruchtenganache - Keukenrebellen

Maar dan vervang ik wel de passievruchten voor frambozenpuree, omdat ik ook roze tartelettes wil. Ben benieuwd hoe het wordt. Ga ze straks nog vullen :smile:

5 likes

Oh leuk! Tartelettes blijven ook mijn favo om te maken. Frambozencurd wordt vast ook ontzettend lekker!

4 likes

En ook @Panda, @George

Hoe krijgen jullie die randjes zo mooi strak? Bij mij is dat altijd een kruimelig bultig oneffen randje.

Ik las dat je het deeg recht kan afsnijden door met de deegrol over de loshangende randjes te gaan, maar dat helpt bij mij niet want het deeg krimpt nog wat, en wordt dan toch weer ongelijk en te laag.

@MtMeru Wat voor recept gebruik je voor de bodem? In principe hoort tartelettedeeg niet te veel te krimpen, dus dan blijft hij netjes. Als je harde wener gebruikt krimpt hij inderdaad veel meer en wordt het snel ongelijk.

Verder gebruik ik deze techniek om de vormpjes te vullen:

6 likes

Bij mij krimpt het niet en heb het recept van Rutger gevolgd. Ik heb de randjes met de deegroller afgesneden en daarna nog het deeg in de hoekjes gedrukt. En ook de randjes van de bovenkant met de hand glad gemaakt zodat er geen losse korrels meer zaten

1 like

ik heb vandaag de beurre noisette chocolate chip cookies van Bon Appetit gebakken omdat ik ze vaak op tiktok voorbij zag komen maar vind de koekjes maar zozo. Het deeg was nog lekkerder haha

2 likes

Ik heb echt suuuuper lang in de keuken gestaan gisteren, maar het resultaat is wel heel mooi geworden.

Vanille en chocolade cupcakes:

Tartelette met frambozen, yoghurt en witte chocola:

Suikerkoekjes:

105 likes

:heart_eyes: Heb jij je al opgegeven voor het volgende seizoen van Heel Holland Bakt?

4 likes

Hahah, red ik nooit in de aangegeven tijd. Stond vannacht om 4 uur nog in de keuken :joy:

7 likes

Door die gesprekken over tartelettes vanmorgen begon het bij mij ook te kriebelen!

Mango tartelettes met vanille-roomkaas crème. De ‘’eidooier’’ is mango coulis.

79 likes

Da’s een leuk gebakje voor Pasen

8 likes

Mijn eerste zuurdesem brood! Ik ben er wel blij mee, maar ik vind de binnenkant nog te compact! Het kruim is veel te vast en heeft vooral grote gaten. Eerste rijs was bij kamertemperatuur 4 uur en tweede rijs 14 uur in de koelkast. Zou hij misschien te lang hebben gerezen? Of hebben jullie andere tips?

36 likes

Niet verkeerd hoor! Je starter doet het in elk geval goed. Voor een eerste rijs kan je ook 3 uur aanhouden, maar bij echt te lang rijzen zou ik niet die grote gaten verwachten (dan klapt het echt in). De compactheid kan ook te maken met de hydratatie van het deeg en daarmee het type bloem. Welk recept heb je aangehouden?

2 likes

Thanks! Ik heb een recept uit een boekje gebruikt dat erbij zat! Omgerekend volgens mij 64% hydritatie, maar laatste beetje water heb ik zonder weegschaal erop gegooid dus weet niet zo goer hoeveel het was. Ik vond het deeg in ieder geval erg plakkerig! En ik heb patengbloem gebruikt

1 like

Het kan dan ook komen doordat de starter nog jong is en niet zo sterk. En nog iets strakker opbollen wil ook helpen. Je hoort het al: er zit niks anders op dan door te blijven bakken en uit te proberen!

1 like

Oh dat is ook nog een goede tip! Ik ga idd door bakken en veel tips meenemen! Thanks! Heb jij een recept wat je altijd gebruikt?

1 like