Ik vind dit nog altijd een van de handigste, maar dat is ook omdat ik te lui ben voor 20 stappen. Er staat ook een video op van hem voor een meerzaden zuurdesembrood wat ik vaak maak.
Zeker niet slecht voor een eerste hoor! Ik heb de eerste rijs juist 12-14 uur en de tweede 3-8 uur (in de koelkast). Lekker experimenteren!
Oja en goede bloem helpt ook (dus geen supermarktbloem😬).
Heb jij wel amandelmeel gebruikt?
Ik heb nog een liter ofzo tahini over dus miss maakt ik het wel! Alleen geen amandelmeel, ook geen tapioca
Amandelmeel had ik wel ja! Misschien kun je dat ook wel vervangen? Geen idee alleen wat dat dan met de textuur etc doet…
Holy sh… Die ziet er goed uit. Ik hou van kokos, maar is de structuur bounty-achtig ofwel met van die vezeltjes? Of moet ik denken aan kokosaroma?
Oh nice! En bedankt voor het antwoorden, ik ga deze op mijn lijstje zetten
Ziet er heerlijk uit die slof! Wist niet dat je daar ook zo’n bakpakket voor had (ben niet zo’n bakprinses)
Heb net bananenbrood gemaakt met appel en pecannoten en volgens mij goed gelukt. Alleen aan een kant issie veel meer gerezen en ook open gespleten. Kun je daar iets aan doen of niet? Of heb ik niet goed genoeg gemixt?
Foto ter illustratie zoals ik al zei ben geen bakprinses haha
Edit: oke toch wel trots want dit is echt de lekkerste bananenbrood die ik heb gemaakt. Kijk hoe luchtig en @pastelzwart wat een goede tip! Ga ik de volgende keer proberen
Jaaa deze is lekker!
Geïnspireerd door Heel Holland Bakt heb ik voor het eerst madeleines gemaakt en omg wat zijn die lekker
Ik moet nog wel wat oefenen op de hoeveelheden, volgende keer toch in een spuitzak om de vorm te vullen. Met een lepel was veel te onhandig en een plakkerig gedoe.
De boter heb ik eerst gebruind en dat geeft zo’n lekker smaak! Ik ga ze zeker vaker bakken, ik ben fan!
(Dit is ook het enige wat nog over is, het ging hard haha)
Geinspireerd door jullie heb ik voor het eerst in 15 jaar weer eens koekjes gebakken, het zijn de bruine boter pecan koekjes. Echt heel lekker

Wat een mooie koeken! Mooi formaat en rond.
Dankje. Ik had (volgens mij hier) ooit de tip gelezen om direct na het bakken een bakje/glas om het koekje te zetten en rond te draaien, daardoor zijn ze zo mooi rond!
Ohhhh welk recept heb je hiervoor gebruikt?
Klinkt goed, ik sla hem op! Dank.
Vanavond poging 2 voor de Koningskroon.
Ik ga wat verhoudingen veranderen in het recept en een iets grotere vorm gebruiken; namelijk de Kue Lapis Surabaya-vorm van Waroeng. Die stond al sinds afgelopen zomer op mijn verlanglijstje maar door Corona kreeg de webshop geen voorraad binnen uit Indonesië. Inmiddels zijn veel voorraden weer aangevuld dus ik heb meteen besteld zodra ik een seintje kreeg.
Het fijne aan de vorm is dat ik niet met een liniaal en mes in de weer moet, de cake wordt al in 3 lagen gebakken. Dat maakt het een stuk makkelijker verwacht ik. De vorige keer gebruikte ik een langwerpige vorm aan één stuk, en na het bakken sneed ik de cake in gelijke delen. Dat hoeft nu dus niet.
Toen ik de vorm bestelde heb ik meteen wat Kue Sakura-vormpjes besteld. Deze hebben precies de vorm die ik al een tijdje zocht, maar ik kon ze nergens vinden. Kue Sakura wordt niet in de oven gebakken maar gestoomd in een pan, iets wat ik nog nooit gedaan heb maar zeker wil gaan proberen.
Waroeng leverde heel snel en hun assortiment is uniek. Veel Aziatische bakvormen en bakhulpjes vind je nergens anders. Binnenkort verwacht ik nog wel een bestelling te doen.
Maar goed, eerst de Koningskroon zien te perfectioneren!
Uiteraard weet ik nog niets over de smaak, maar het bakken ging goed!
Het lijkt nu nog nergens op. Maar de cake mag de komende 48 uur rijpen, goed verpakt in huishoudfolie. Als ik hem nu zou aansnijden zou hij prima zijn van smaak, maar absoluut niet optimaal. Tijd doet veel met deze cake. Mijn man heeft zaterdagavond een feest met zijn vrienden en dan wil ik hem perfect hebben.
De Kue Lapis Surabaya-vorm was prettig in gebruik trouwens. Ik heb bakpapiertjes op maat gesneden zodat de cake goed losliet. Wat ook heel fijn is; de cake bakte heel gelijkmatig. Er was geen sprake van een bolling in het midden, de lagen waren gewoon recht (dat had ik de vorige keer niet, toen was de cake in het midden veel boller en met stapelen is dat vervelend). Al met al was het nu makkelijker dan de vorige keer.
Zaterdagavond hou ik een plakje voor mezelf achter en als hij dan naar mijn zin is deel ik het recept.
Ik hoop dat het super lekker geworden is want ik ben heel benieuwd naar het exacte recept! Eigenlijk kan het bijna niet mis gegaan zijn. De vorm ziet er echt handig uit! Heel strak ook zo bovenop elkaar. het is gewoon jammer dat je niet een stukje kan proeven van een foto.
Hopelijk is hij nu naar mijn zin inderdaad! Wel lastig om zo lang geduld te moeten hebben hoor, die 2 dagen mogen snel gaan wat mij betreft.
Er is me trouwens nog iets opgevallen vandaag. De roomboter moest op kamertemperatuur zijn dus die heb ik al uit de koelkast gehaald vanmiddag.
Omdat ik meer dan 1 pakje nodig zou hebben, heb ik 2 pakjes er uit gehaald; 1 pakje van Zaanse Hoeve en 1 pakje Kerrygold. Die laatste was vorige week in de reclame en daarmee even duur als Zaanse Hoeve (1,99).
De Kerrygold werd veel zachter! Ik heb ze tegelijk uit de koelkast gehaald en op dezelfde plek gelegd, maar er was duidelijk verschil merkbaar. Ik heb toen nog een pakje Kerrygold uit de koelkast gehaald in de middag, omdat ik niet wil dat 2 verschillende soorten boter anders reageren in een baksel, en daarmee gebeurde hetzelfde. De Kerrygold werd op kamertemperatuur onder dezelfde omstandigheden zachter dan de Zaanse Hoeve. Geen idee waarom. Je zou zeggen roomboter is roomboter, maar ik vermoed dat er toch verschillen zijn in receptuur of ingrediënten.
Op zich goed om te weten dat Kerrygold makkelijk (en vrij snel) goed hanteerbaar wordt; dat kan in sommige recepten goed werken. Uiteindelijk heb ik de Zaanse Hoeve niet gebruikt.
Overigens wil ik de Koningskroon ook nog een keer met margarine bakken, puur om te kijken hoe dat gaat. Tot nu toe heb ik roomboter gebruikt.
Dat van die boter heeft te maken met wat de koeien gevoerd krijgen, welk seizoen het is, en of ze palmolie krijgen… Zie deze aflevering van de Keuringsdienst van Waarde:
Oh dank! Dat ga ik morgen even bekijken, ben heel benieuwd.