Baktopic #2

Of Rijstolie!

Ik heb wel eens maisolie gebruikt, omdat ik het per ongeluk aanzag voor zonnebloemolie. Was wel prima :smiley:

Hier staan alle schappen wel weer vol, alleen is de prijs ×100 gegaan lijkt wel

Morgen jarig en ook 17 weken zwanger, dus een verjaardagstaart met roze binnenkant om te vertellen dat de oma’s een kleindochter krijgen🥰

Simpel biscuit van biscuitmix met wat citroenrasp erdoor. Twee laagjes gevuld met frambozen botercreme en frambozen. Een laagje met lemoncurd. Afgesmeerd met citroen botercreme. Heel benieuwd hoe hij er aangesneden uitziet.

Schrijven met zo’n dr oetker chocostift is trouwens best lastig! Ben niet heel blij met hoe slordig dat eruitziet.

40 likes

Oehhh hadden jullie dit gezien?
Nieuw boek van Rutger, verschijnt in het najaar.

31 likes

Leuk! De bijbels blijven mooie boeken. Het woord toetjes vind ik dan wel weer een beetje jammer haha :sweat_smile:. Ik vind het zo denigrerend klinken in tegenstelling tot een dessert of een nagerecht. Alsof je geen moeite hebt gestoken in het toetje.

2 likes

Mijn droom is echt om ooit de hele serie te hebben en dan mooi in de keuken allemaal op een rijtje. Heb tot nu toe alleen de bak- en taartbijbel haha.

3 likes

Ik denk om het laagdrempelig te houden. De kracht in die bijbels, vind ik, dat er recepten in staan voor beginners t/m vergevorderd. Dessert heeft toch meer connotatie met chique en moeilijk, dat kan mensen afschrikken.

Weet zelf nog niet of ik dit boek ga aanschaffen. Ik ben niet zo van het maken van toetjes/nagerechten/desserts.

4 likes

Toetjes vind ik ook altijd wel een gezellig en kneuterig woord. Wil je nog een toetje? Klinkt zo leuk

9 likes

Dit geldt ook voor mij. Denk wel dat ik hem ga lenen bij de bieb tzt.

Zelf heb ik de Bakbijbel en Koekjesbijbel, mocht ik er nog eentje kopen dan is het de Soepbijbel. Het formaat van de boeken vind ik irritant; ze zijn dik en net ietsje te klein naar mijn mening. Ze liggen bij mij niet lekker in de hand en nodigen mij niet uit om ontspannen door te bladeren.

4 likes

Ja dit vind ik ook! Ze blijven ook absoluut niet mooi open liggen. Heel irritant

2 likes

Die kan ik van harte aanraden. Ik heb die aan mijn moeder gegeven. Deze winter heeft ze iedere maand wel minstens 1x eruit gekookt. Zij neemt soep mee naar haar werk als lunch.

3 likes

Ze bevatten superveel informatie, dat is de enige reden dat ik ze heb, maar liever had ik ze een slagje groter gehad en minder dik.

Ik vind het wel heel gaaf dat Rutger weer een boek uitbrengt, zijn 11e volgens mij? In 2013 was hij nog een verpleegkundige die HHB won, en nu is hij succesvol auteur van zoveel bakboeken. Heel leuk hoe zijn carrière gelopen is.

@Schaakmat Oeh dat is heel goed om te horen!

4 likes

Zoals André gisteren zei bij HHB:

Iedereen heeft een toetje

4 likes

Over desserts gesproken, ik heb vandaag eindelijk een keer m’n siliconen bolvormen gebruikt. Heeft niet heel veel met bakken te maken, op de biscuit na.

Amandelbiscuit, amandelmousse, chocolademousse en chocoladeglazuur.
Goed gelukt voor een eerste poging wat mij betreft!

60 likes

Hij heeft ook het concept “…bijbel” verzonnen en is er samen met de uitgever eigenaar van. Hij verdient dus ook wat aan de andere bijbels!

Ik wordt heel blij van een Toetjesbijbel. Vind toetjes ook nog steeds leuker om te maken dan taarten. Benieuwd of er nog wat klassieke pudding-recepten in staan.

7 likes

Oh wat gaaf, dat wist ik niet!

3 likes

Dit is natuurlijk vloeken in de kerk, maar ik heb kant en klare koekjes deeg gekocht om zelf af te bakken. Kan ik er gewoon 2 koekjes van snijden en de rest in de vriezer gooien?

Gaan er nog mensen dingen bakken voor Koningsdag? Ik wilde een oranje tompouce kopen, maar ze werden per 4 verkocht en dat hoef ik niet. Nu heb ik niets, maar ook geen zin om zelf iets te bakken :joy:

Ja hoor, zou wel de rest wat je in de vriezer doet ook even alvast snijden. Dan kan je per keer het eruit halen. Zou ze dan iets langer dan de baktijd in de oven doen, gewoon even kijken.

1 like