Baktopic #2

Leuk, bedankt voor de review! Hoe dik is het ongeveer? Ik heb al wel eens wat tijdschriften van Robert cadeau gekregen maar dat is zo’n klein aantal dat ik denk dat er niet zoveel overlap in zit. Maar echt achtergrondverhaal rondom de baksels zit er niet in dan?

Ik ga het wel bestellen denk ik! Toch wel leuk om te hebben en hopelijk toegankelijk genoeg om er ook wat uit te maken

1 like

Eens met @DrWrenKingston ! Ik heb hem natuurlijk blind besteld maar als ik had geweten wat er in stond, had ik hem sowieso ook besteld.
Het is een heel dik tijdschrift, het dikste dat ik ooit gehad heb, en eerder vergelijkbaar met een boek.

De onderste is het tijdschrift, daar bovenop ligt een bakboek. Het is dus een flink dik boekwerk!

Mijne heeft wat beschadigingen aan de kaft, en dat is ook het enige kritiekpunt. Ik denk dat ze het ofwel steviger hadden kunnen maken, of het zorgvuldiger hadden kunnen verzenden.
Wat ik leuk vind is dat het tijdschrift zo veelzijdig is. Er staan klassiekers in maar ook dingen die ik niet ken.

Wel denk ik dat het tijdschrift niet geschikt is voor iemand die 0 ervaring heeft, daarvoor is het net iets te technisch denk ik. Maar voor thuisbakkers met wat ervaring is het zeker geschikt.
Ook de mensen met zeer veel ervaring kunnen hun hart ophalen want met name bij het hoofdstuk desserts staan wat recepten die moeilijk / erg technisch zijn.

Nog wat meer achtergrondinformatie was leuk geweest, maar dan was het boekwerk nog dikker geworden en ergens moeten ze natuurlijk keuzes maken.
Al met al vind ik het een aanrader om te kopen, echt een leuk bewaarexemplaar.

4 likes

Oh wauw, wat een mooie dik exemplaar! Dat is inderdaad meer formaatje boek. Zelfs al maak ik er dan niets uit, is het mooi om op te plank te hebben staan denk ik :heart_eyes:.

2 likes

Ik heb er een aantal jaar geleden een keer een cursus gedaan en ik vond het echt wel het geld waard! Ik had toen de cursus stapeltaarten en je krijg ook gewoon je eigen taart mee naar huis en maakt alle onderdelen. Bij andere cursussen zag ik vaak dat de cake/taart al gemaakt was en dat ze alleen focussen op decoreren.

2 likes

Het is echt een heel mooi tijdschrift. Lijkt net een boek en voor 20 euro is een koopje dan. Staan lekkere recepten in. Het enige wat me wel tegenviel is dat het eerste recept banketbakkersroom is die niet op de echte manier met eieren wordt gemaakt maar met custardpoeder. Voor een blad dat zich meest meesterlijk noemt vond ik dat jammer.

3 likes

Bij tulbanden doe ik meestal vier vierden, oftewel suiker, boter, bloem en eieren, in het gewicht van de eieren. Die weeg je dus eerst af.
De Heritage is niet loeigroot en om te voorkomen dat ie te vol zit, zou ik 4 M eieren doen. Heb ik in het verleden meermaals gedaan en werkte goed.

2 likes

Ik zag net bij toeval dat dit mooie boek in de aanbieding is bij Bol! Een tijdje geleden schreef ik er een stukje over. Wat een geweldige prijs; naar mijn mening een echte aanrader voor mensen die graag koekjes bakken.

4 likes

Oh sorry, dat moet er inderdaad nog bij. Of zelfrijzend bakmeel in plaats van bloem.
Verder nog een snufje zout, en smaakmakers als vanille of citroenrasp naar wens.

1 like

Hangt een beetje van het merk af. Ik gebruik meestal die van Dr. Oetker, dat is 16 gram bakpoeder voor 500 gram bloem. Ik denk dat de eieren ongeveer 200 gram wegen (en de bloem dus ook) en zou dan voor 7 à 8 gram / een half zakje bakpoeder gaan, tenzij er op de verpakking van de bakpoeder andere verhoudingen staan.
Mocht je bakpoeder in een pot hebben, dan zou ik het voor de zekerheid afwegen. Een theelepel bakpoeder is denk ik net te weinig.

Maar het wordt sowieso een gave taart, want de vorm alleen al is feestelijk en bijzonder. Met de versieringen wordt ie vast nog mooier!

1 like

Ik heb toevallig precies deze vorm net uit de oven gehaald met dit recept:

Paste er goed in, moet nog lossen. Ik post hem hier als dat gelukt is.

3 likes

@Ovenschaal Gelukt!

31 likes

Hahahaha je bent slecht voor mij

Vanochtend al wat dingen in mijn mandje gezet.
Morgen komen weer drie nieuwe kook boeken :heart_eyes:

7 likes

Nope, ik heb hem ingevet met zonnebloemolie (vloeibaar goud😋), het overschot eruit laten druppen en daarna nog met een keukenpapiertje er doorheen. Als ik bloem gebuik vind ik de buitenkant er vaak viezig uit zien na het lossen, van die witte plekjes

3 likes

Ga je echt plezier van beleven, wat een prachtig bakboek. Echt een klassieker.
Als ik de rest van het jaar nog maar 1 bakboek zou mogen gebruiken, dan koos ik die.

3 likes

De keren dat ik hem gebruikt heb is er nooit wat blijven zitten bij het lossen, goed invetten dan komt het echt goed.

1 like

Hoi, ik zit stilletjes mee te lezen en ben wel nieuwsgierig geworden naar dit magazine. Ik heb gezocht op de website, en zie dat verschillende magazines beschikbaar zijn, dus ik vroeg me af over welke het precies gaat. Ik vermoed het Meest Meesterlijk magazine, klopt dat?

Oh jeetje nog een geweldig bakboek in de aanbieding. Ook een aanrader!

@Ginger Ja het Meest Meesterlijk Magazine, hier is de link:

2 likes

Ik heb inmiddels drie cursussen gedaan daar en ik vind het echt fantastisch haha. Je krijgt zoveel theoretische kennis en leert enorm veel. Je mag me altijd een pb sturen voor wat meer info.
Ik zal even wat foto’s bijvoegen van de dingen die ik gemaakt heb
Cursus introductie patisserie van 4 dagen

Introductie cursus brood van 2 dagen

Cursus viennoisserie en zoete dagen van 2 dagen

90 likes

Ja dat klopt inderdaad! Via deze link kun je hem bestellen: Het Meest Meesterlijk magazine van Robèrt van Beckhoven - Bestel nu!

2 likes

Dank jullie wel! @FrauHelga @Babka

3 likes