Nog van harte!
Mooi gebakken.
Mijn verjaardagstaart van dit jaar! Het was slagroomtaart met tahini-banketbakkersroom en cloudberryjam. Ik vond het zelf een groot succes!!
dit wil ik proberen
Was heel lekker! Het maakt het echt een stuk minder zoet. Een heel klein beetje tahini maakt al een groot verschil, dus als je het gaat proberen, blijf dan vooral goed proeven tussendoor. Voor de beeldvorming: ik heb twee theelepels tahini gebruikt op één recept banketbakkersroom (500ml melk/slagroom)
@FrauHelga cookies: the new classics is echt een enorme aanrader. Dank je.
Heb je dit al geprobeerd
Nu geen tips meer geven hè. Ik kan niet stoppen.
Haha, nee, ik ben op zich niet vies van nieuwe smaakcombinaties proberen maar dit ging me toch iets te ver.
Maar wat leuk dat het boek bevalt!
Wat leuk om je ervaring te lezen! Ik heb ook een aantal cursussen van hun op mijn lijstje staan, wilde eigenlijk begin dit jaar die 4daagse patisserie doen maar toen kwam er een verhuizing op de planning haha. Ben altijd mega onder de indruk van de resultaten die zijzelf of cursisten op Instagram laten zien.
Ik had afgelopen zondag eindelijk weer tijd (en zin) om wat te bakken. Op verzoek van een vriendin carrotcake gemaakt en uitgedeeld op werk.
Was het een succes? Hij ziet er goed uit nl en ben nog op zoek naar een go to recept. Welke heb jij gebruikt?
Ja, enorm succes! Ik heb dit recept gebruikt van de bbc Carrot loaf cake recipe
Voor de cream cheese frosting wel maar 50gram ipv 85 poedersuiker gedaan en geen kaneel.
Ik heb zelf een sheet pan vol gemaakt (35 X 20 cm) en dat kon prima met het verdubbelen van het recept. Hij was wel al na 45 minuten gaar (baksels hebben altijd wel minder tijd in mijn oven nodig maar 60 mins vond ik wel heel lang). Ligt mss ook aan m’n vorm dus even kijken wat bij jouw oven en vorm past.
Klinkt goed! Die ga ik dan binnenkort eens maken. Dankjewel!
Gebruiken jullie wel eens verse gist/bakkersgist? En waar kopen jullie dat dan?
Ik wil het graag gebruiken voor pizzadeeg dit weekend maar ik lees overal dat het vrij lastig te vinden is en ik heb niet echt tijd om stad en land af te gaan
Ja voor oliebollen gebruik ik dat. Je kunt het meestal gewoon kopen bij de bakker eventueel van tevoren even bellen. Bij mijn jumbo ligt het ook in het koelschap bij de broodafdeling. Daar is een koeling waar ook croissantdeeg etc. In ligt en dan ergens in de linkerhoek liggrn kleine rechthoekige blauw-gele pakjes.
https://www.jumbo.com/producten/bruggeman-bakkersgist-42g-221232STK
Ohh top, thanks! Ik kijk eerst even bij m’n eigen Appie (heb het er nog nooit gezien maar ook nooit gezocht), en anders probeer ik de bakker of de Jumbo!
Voor verse gist ga ik inderdaad naar Jumbo, precies de pakjes die @Marquez zei. Die is fijn in gebruik. Bij AH heb ik het volgens mij nog nooit zien liggen.
Mocht je in de buurt wonen van Turkse winkeltjes; die hebben het ook vaak. En mocht je in het grensgebied wonen met Duitsland; de meeste supermarkten verkopen het daar als frische Hefe. Zelfs Aldi en Lidl verkopen het in Duitsland.
Ah super, dankjewel! Duitsland is niet zo in de buurt voor mij, maar Turkse supermarkten des te meer. Moet wel goedkomen dus
In mijn zoektocht naar het recept voor Koningskroon stuitte ik op een artikel van de Singaporese auteur Christopher Tan. Een onbekende voor mij, maar door zijn manier van schrijven was ik wel meteen geïnteresseerd. Hij heeft een enorme kennis van de bakcultuur in Singapore en omliggende landen en benadert recepten op een technische manier.
Ook heeft hij de ambitie om recepten van vroeger vast te leggen, te behouden, en door te geven aan toekomstige generaties.
Door de komst van internet zijn landsgrenzen vervaagd. Een recept uit het buitenland is een muisklik verwijderd, bakvormen die in je eigen land niet beschikbaar zijn, zijn eenvoudig vindbaar via Google, en via Tiktok en Instagram zie je kook- en bakvideo’s van over de hele wereld.
Verrijkend en leerzaam, maar ook verarmend op een bepaalde manier. Als we alleen nog maar recepten maken als birthday cake cookies, red velvet cake en macarons, waar blijven dan de recepten van vroeger? De cakes, koekjes en snacks die voorouders maakten?
Christopher Tan heeft een voorliefde voor kueh / kuih, een verzamelnaam voor koekjes, desserts, cakes en snacks, waarvan de roots in Azië liggen. In Indonesië gebruikt men de spelling kue.
Maar hij ziet dat die (in bijvoorbeeld voedselkraampjes) verdrongen worden door voedsel uit andere landen. Om die reden heeft hij het boek The Way Of Kueh geschreven. Het boek is zowel een ode aan de (met name) Singaporese bakcultuur, als een manier om recepten te behouden en door te geven. Het bevat tevens enorm veel informatie over de herkomst van verschillende soorten kueh.
Bijzonder voor ons is dat Nederland vaak genoemd wordt in het boek. De VOC heeft flink huisgehouden in het verleden en sporen achtergelaten die tot op de dag van vandaag merkbaar zijn, ook nog in de keukens in Zuid-Oost Azië.
In de namen is het ook terug te zien. Een bluder is een broodachtige cake die zijn roots heeft in wat Nederlanders een broeder (ook wel Jan in de Zak) noemen. In de loop der tijd zijn de ingrediënten en bereidingswijze aangepast op wat er lokaal beschikbaar was, maar de herkomst is nog steeds te zien.
Ook Nederlandse kniepertjes zijn daar terechtgekomen, en staan in Zuid-Oost Azië bekend als kueh belanda, wat letterlijk ‘Nederlandse koekjes’ betekent. En sommige bakvormen die wij inmiddels nauwelijks meer kennen of gebruiken, zoals een evenveeltjespan, zijn daar nog altijd in gebruik voor baksels als kueh bahulu (een soort madeleines). Dat heb ik nooit geweten, ik dacht dat die vormen echt Aziatisch waren van origine. Ik heb twee kueh bahulu-vormen in de vorm van bloemen in mijn bezit en ben van plan die binnenkort te gebruiken.
The Way Of Kueh is niet een boek waarvan ik denk ‘ik ga alle recepten maken’.
Ik zie het vooral als een bijzonder informatief boek met veel feiten over de kueh-cultuur in Singapore, en omliggende landen. Christopher Tan heeft het boek overduidelijk met veel liefde voor zijn cultuur geschreven en zijn enthousiasme werkt aanstekelijk.
The Way Of Kueh is geen compleet boek. Het geeft een hele duidelijke kijk op de kueh-cultuur, maar alles beschrijven was niet mogelijk.
Dat geeft hij zelf ook aan. De (Zuid-Oost) Aziatische bakcultuur is omvangrijk en veelomvattend. Tegelijk zijn er lokale verschillen en variaties die ook weer om uitleg vragen. Dat is niet allemaal te beschrijven in één boek. Om die reden ben ik heel benieuwd wat hij verder nog gaat publiceren over dit onderwerp. Ik denk wel dat het boek het meest complete boek is dat momenteel beschikbaar is.
Één nadeel: het boek is onvindbaar op Europese boekensites. Ik begrijp niet goed waarom, want het boek is ook relevant voor mensen buiten Singapore.
Ik kocht het boek daarom bij Books Actually, een webshop uit Singapore die internationaal verzendt. Niet bepaald goedkoop, maar de goedkoopste manier die ik kon vinden.
Ik bestelde ook een ander boek van Christopher mee, namelijk Nerd Baker, en was in totaal inclusief verzenden €87,85 kwijt. De inklaringskosten bedroegen €9,49.
Nerd Baker is ook een mooi bakboek, maar gewoner dan The Way Of Kueh, wat in mijn ogen echt uniek in zijn soort is.
Het verzenden duurde een tijdje, omdat de webshop vanwege de huidige situatie in Rusland en Oekraïne moest kiezen voor een andere verzendmaatschappij. Vervolgens lagen de boeken nog een tijd bij de douane. Uiteindelijk heb ik bijna 2 maanden geduld moeten hebben, maar was het feest ook des te groter toen het eindelijk bezorgd werd.
Het pakketje zag er feestelijk uit; de boeken waren ingepakt in cadeaupapier, en er zaten her en der lieve stickertjes op. Ook zaten er wat mooie boekenleggers bij. Een heel positieve ervaring dus met Books Actually.
Het mag duidelijk zijn; ik ben laaiend enthousiast over The Way Of Kueh. Het is geen boek voor iedereen, maar voor wie interesse heeft in de cultuur van kueh, is het een must read.
Leuk, ga er even voor zitten zo! Welk ander boek heb je meegenomen?
The Nerd Baker, ook van Christopher Tan. Die heb ik nog niet zo uitgebreid bestudeerd als The Way Of Kueh maar de eerste indruk is positief.
O ik lees het nu! Echt leuk om te weten want ga binnenkort naar Maleisië dus kan daar denk ik ook veel krijgen.