Baktopic #2

Ik heb nu deze twee liggen:

Kleine geschiedenis van de Nederlandse keuken (375), Jacques Meerman | 9789049804350 |… | bol.com
Zie dat dat dwarsligger hiervan maar 7,90 is, maar dat leest niet heel lekker voor dit type boek denk ik. Ook met recepten naar nu ‘vertaald’.

The Taste Culture Reader, Professor of Philosophy Carolyn Korsmeyer | 9780857856982 |… | bol.com
Deze heb ik nog van mijn studie liggen, gaat niet specifiek over Nederland. Maar zo is mijn enthousiasme wel aangewakkerd. Voor mijn studie heb ik ooit delen gelezen en nu ligt ie al heel lang op de plank om de rest zelf te lezen. Maar het is echt wetenschappelij, dus niet heel ontspannen lezen.

2 likes

Dat boek van Jacques Meerman is echt heel tof! Die heb ik ook in de kast staan. Wel de hardcover. Een dwarsligger lijkt mij ook niet echt handig. De geschiedenis van stamppot (oid is ook van hem) heb ik niet, jij wel?

Heb je het Nederlandse bakboek ook? Is ook erg leuk met allemaal feitjes.

5 likes

Oh nee die ken ik niet! Gaat op de verlanglijst. En die over stamppot ga ik ook eens opzoeken. Had deze te leen gekregen van mijn schoonzusje dus had me nog niet in de schrijver verdiept. Lijst wordt alleen maar langer zo hahaha.

2 likes

Ik vind dit ook een heel leuk blog (helaas niet meer actief): De citroenkoekjes van barones Mackay | De Archiefkok. Een archivaris die met oude recepten bakt en kookt.

4 likes

Ik had zin in iets zoets maar geen zin om naar de winkel te lopen, dus ik heb even snel iets gebakken met wat ik thuis had. Het zijn pistache-hazelnootkoekjes met honing en citroensap geworden, super lekker!

22 likes

Dat bord :heart_eyes:

3 likes

Wat een tof blog! Bedankt voor de tip. Echt super leuke verhalen deelt ze. Wat jammer dat ze niet meer actief is. Ik ga deze website even goed doorspitten.

Ik zag het laatst bij mijn ah. Bij de koeling bij de gebakjes (soesjes taartjes en koekdeeg).

3 likes

Oh dat is goed om te weten van die plek, daar zou ik niet gezocht hebben. Thanks!

4 likes

Super leuk dat filmpje. Ik hoop nog altijd zoiets te vinden in de kringloop. 100 jaar oude bakvormen ofzo, maar mijn kringloop is niet zo groot en ze verkopen voornamelijk troep :joy:

2 likes

Als ik me niet vergis van de Ikea, klopt dat @sofetch ?

1 like

Klopt! Het is een hele leuke set met 4 verschillende bordjes: ENTUSIASM Bordje, met een patroon/blauw, 18 cm - IKEA
Er zijn ook kommetjes van, die heb ik ook :blush:

3 likes

Ja, die heb ik ook, ook zo leuk!

5 likes

@PrincessPeach Dank! Ze staan op mijn verlanglijst, komende week even langs. :smiley:

2 likes

Dat valt best mee inderdaad.
Ik vind het leuk dat je het zo regelmatig maakt! Zijn er meer Nederlandse dingen die je mist en zelf bakt?

1 like

Heeft iemand nog een makkelijk recept voor bij een lunch? Zoet of hartig maakt niet uit

Ik bak nu al een tijdje wafels voor ontbijt en na veel opties te hebben geprobeerd, is dit m’n favoriet!

Hebben jullie nog tips om er iets doorheen te doen? Doe nu vaak appel rasp en soms met rozijnen, maar mocht iemand nog een gezonde toevoeging weten :raising_hand_woman:t3:

1 like

Banaan?

3 likes

Mocht je naar Kuala Lumpur gaan - in Suria KLCC zit een hemels grote boekenwinkel

1 like

Haha ja weet ik, ik kom hier al 33 jaar. Ben nu nog even volop aan het eten en familie bezoeken. Vanaf komende week heerlijk winkelen.

6 likes