Ik hou zo van hoe duidelijk, uitgebreid en enthousiast je schrijft
Ik vind onze eetgeschiedenis ook altijd zo interessant. Meerdere boeken over liggen, maar vind momenteel de rust & tijd niet om er in te lezen, omdat het vaak ook wat meer concentratie vereist haha. Maar heel leuk zo’n review. Als ik aanraders heb ga ik er proberen aan te denken er ook een mooie post van te maken hier
@growcookeatrepeat @Madelief Wat lief, dank jullie wel.
Ik ben superbenieuwd naar wat je gaat schrijven en om welke boeken het gaat @growcookeatrepeat !
@Bunnyslippers Stiekem ben ik een beetje jaloers. Ik heb niets in Maleisië of omliggende landen te zoeken (qua familie, et cetera, en sowieso ben ik ook niet echt een reiziger), maar als ik zou gaan, dan zou ik me volledig storten op de eetcultuur daar. En waarschijnlijk zou ik op de terugweg een koffer hebben die uit zijn voegen barst vanwege de bakvormen en andere gereedschappen.
Ik heb begrepen dat er in Maleisië enorm veel beschikbaar is op dat vlak. Ook via Shopee is veel te vinden, maar die verzenden niet naar Nederland.
Wat ik heb aan spullen, heb ik vooral gekocht via eBay en Etsy (vanuit het buitenland) en via Waroeng, een Nederlandse webshop die importeert vanuit Indonesië.
Dit is echt fantastisch! Ik wil dit boek nu ook, haha. Een heel goed streven ook van de schrijver om recepten vast te leggen.
Ik ben zelf ook dol op de websites https://coquinaria.nl/ en www.nederlands-dis.nl De eerste omdat het veel geschiedenis verteld, de tweede omdat dit een verzameling is van Nederlandse gerechten en geschiedenis. Het is zo jammer dat er vaak gezegd wordt dat Nederland geen eetcultuur heeft. Klopt niets van, we zijn het alleen vergeten en hebben niet door wat we nu allemaal voor nieuwe dingen maken.
Hoe ontdek ik dit topic nu pas? Echt mooie/lekkere dingen staan er in dit topic! Ik heb zelf de laatste tijd een fondant hobby ontwikkeld. Om te eten is het niet echt, maar vind het wel ontzettend leuk om te doen haha
Ik vond nog een leuk filmpje:
In een in 1822 gezonken schip is een evenveeltjespan gevonden die er nog prachtig uitziet. Het is een item dat je normaal niet op een schip zou vinden, maar in de keuken van rijke mensen. Ik vind het zo bijzonder dat iets wat wij niet meer gebruiken 200 jaar later, echt een eigen onderdeel is geworden van de Aziatische bakcultuur. Dit zijn van die weetjes waar ik gek op ben.
Ik heb nu deze twee liggen:
Kleine geschiedenis van de Nederlandse keuken (375), Jacques Meerman | 9789049804350 |… | bol.com
Zie dat dat dwarsligger hiervan maar 7,90 is, maar dat leest niet heel lekker voor dit type boek denk ik. Ook met recepten naar nu ‘vertaald’.
The Taste Culture Reader, Professor of Philosophy Carolyn Korsmeyer | 9780857856982 |… | bol.com
Deze heb ik nog van mijn studie liggen, gaat niet specifiek over Nederland. Maar zo is mijn enthousiasme wel aangewakkerd. Voor mijn studie heb ik ooit delen gelezen en nu ligt ie al heel lang op de plank om de rest zelf te lezen. Maar het is echt wetenschappelij, dus niet heel ontspannen lezen.
Dat boek van Jacques Meerman is echt heel tof! Die heb ik ook in de kast staan. Wel de hardcover. Een dwarsligger lijkt mij ook niet echt handig. De geschiedenis van stamppot (oid is ook van hem) heb ik niet, jij wel?
Heb je het Nederlandse bakboek ook? Is ook erg leuk met allemaal feitjes.
Oh nee die ken ik niet! Gaat op de verlanglijst. En die over stamppot ga ik ook eens opzoeken. Had deze te leen gekregen van mijn schoonzusje dus had me nog niet in de schrijver verdiept. Lijst wordt alleen maar langer zo hahaha.
Ik vind dit ook een heel leuk blog (helaas niet meer actief): De citroenkoekjes van barones Mackay | De Archiefkok. Een archivaris die met oude recepten bakt en kookt.
Ik had zin in iets zoets maar geen zin om naar de winkel te lopen, dus ik heb even snel iets gebakken met wat ik thuis had. Het zijn pistache-hazelnootkoekjes met honing en citroensap geworden, super lekker!
Dat bord
Wat een tof blog! Bedankt voor de tip. Echt super leuke verhalen deelt ze. Wat jammer dat ze niet meer actief is. Ik ga deze website even goed doorspitten.
Ik zag het laatst bij mijn ah. Bij de koeling bij de gebakjes (soesjes taartjes en koekdeeg).
Oh dat is goed om te weten van die plek, daar zou ik niet gezocht hebben. Thanks!
Super leuk dat filmpje. Ik hoop nog altijd zoiets te vinden in de kringloop. 100 jaar oude bakvormen ofzo, maar mijn kringloop is niet zo groot en ze verkopen voornamelijk troep
Klopt! Het is een hele leuke set met 4 verschillende bordjes: ENTUSIASM Bordje, met een patroon/blauw, 18 cm - IKEA
Er zijn ook kommetjes van, die heb ik ook
Ja, die heb ik ook, ook zo leuk!
Dat valt best mee inderdaad.
Ik vind het leuk dat je het zo regelmatig maakt! Zijn er meer Nederlandse dingen die je mist en zelf bakt?