Baktopic #2

Goede tip voor een glazen kom, wil er sowieso een extra bij hebben. Anders sta je voor een gemiddeld recept steeds af te wassen.

Thanks voor @FrauHelga en @Solsikke, die lijkt mij ook top!

4 likes

Die kitchenaid die eindigt op 175 heeft eigenlijk alle benodigdheden al erbij zitten (deeghaak, menghaak, flexibele menghaak, klopper), 2 kommen en zo’n spatscherm. En ik zou voor een Artisan gaan, niet de Classic.

3 likes

Oh goeie, ga ik op letten. Wil inderdaad een artisan.

1 like

Ik heb destijds via tweakers zo’n alert aangezet op de versies die mij interessant leken en op de prijs wat ik er maximaal voor wil betalen. Je krijgt dan een mail mocht de prijs onder dat bedrag uitkomen ergens (is volgens mij niet geheel waterdicht hoor, je mist vast eens een actie, maar t is wel handig voor naast je eigen zoektocht)

Heb de mijne uiteindelijk bij Like2Cook gekocht, die had toen een leuke kortingsactie. Kende de webshop daarvoor nog niet maar mijn deeghaak bleek beschadigd te zijn en ik kreeg heel snel een nieuwe toegestuurd, dus de klantenservice is er top!

Nog een vraagje van mijn kant over de Kitchenaid: is iemand wel eens “nep kommen” tegengekomen die vastklikken op de kitchenaid? Je zou toch denken dat dat niet heeel moeilijk te maken moet zijn? Vind de echte kommen namelijk belachelijk duur

2 likes

Heb je ING? Je hebt daar ook nog een bon voor 20%.

1 like

Ik zie net via Instagram dat ze bij westwing in de aanbieding zijn!

2 likes

Dit wilde ik ook net komen tippen. Indien iemand dit wil gebruiken kan ik nog een extra korting van 50 euro geven.

2 likes

Wisselt inderdaad heel erg per vorm / volume. Ik zou vanaf 30-35 minuten beginnen met checken omdat jouw vorm niet zo groot is als een klassieke vorm (die bakt meestal 50-60 minuten).
Als hij van boven gaar lijkt, helpt het om te prikken met een satéprikker; komt die er schoon uit, dan is 'ie van binnen gaar. Als 'ie nog niet gaar is kan je hem eventueel afdekken met aluminiumfolie zodat de binnenkant verder gaart zonder dat de bovenkant verbrandt. Wegtrekkende randjes vanaf de bakvorm is ook een goede indicatie dat het (bijna) gaar is.

Frambozenglazuur klinkt heerlijk zeg!

1 like

Yes 175 graden kies ik altijd! Succes, ik hoop dat je het lekker vindt.

1 like

Hoi allemaal! Fijne Hemelvaartsdag :grinning_face_with_smiling_eyes: Gaan jullie nog iets bakken vandaag?
Ik wil mijn vriezer leegmaken en ik heb nog ruim 2 kilo lemon curd liggen. Hebben jullie naast de klassieke lemon meringue taart nog andere ideeën wat ik met de curd kan doen? Ik dacht zelf aan van die jamkoekjes/thumb print cookies, maar daar heb ik nog geen perfect recept voor. Dus als iemand daar tips voor heeft ben ik ook benieuwd!

6 likes

Ik heb wel een heel goed en lekker recept voor aardbeientaart met lemoncurd. Lijkt dat je wat?

Misschien ga ik zometeen brownies bakken.

1 like

Ik maak vaak pistachecake met lemon curd! Groot succes bij mijn familie

1 like

Ja, maar dat valt eerder onder koken dan onder bakken, namelijk zalm met lemon curd. Je maakt een mix met twee derde lemon curd en een derde mosterd. Daarmee bestrijk je de zalm. De zalm bak je vervolgens in de oven. Daarnaast kun je dan groenten, aardappel, etc eten, wat je lekker vindt.

Edit ik hoop dat dit hier dan wel mag staan

4 likes

Dit vind ik een lekker recept voor koekjes, maar ipv essence gebruik ik extract. Of ik laat het weg en vervang het voor een theelepeltje melk want dan is het deeg iets soepeler. Ik gebruik het recept al zeker een jaar of 10 voor als ik jam of lemon curd over heb.

Of ik vandaag ga bakken weet ik nog niet zeker, maar ik heb weekend t/m zondag en wil dit weekend wel zelf e.e.a. bakken. Waarschijnlijk Subway-koekjes en pizza’s met Turkse kaas.

2 likes

Bedankt allemaal voor de snelle reacties! Deze cake klinkt mega lekker, heb je daar een recept voor?

2 likes

Ik kwam pas deze tegen en leek mij wel leuk om als toetje een keer te maken als ik lemon curd over heb!

1 like

Het is deze als het gord is! (ik heb normaal het boek, maar kan nu even geen foto maken)

2 likes

Ben ik weer :grimacing: Bedankt voor de tips over verse gist allemaal laatst, dat is goed gekomen!

Ik heb in een boek een recept staan voor een bloedsinaasappelcake met ricotta en polenta die ik graag wil maken, maar het liefst vegan. De ricotta vervangen komt wel goed, maar ik kan niet helemaal goed beredeneren wat de functie van de eieren is in dit recept en waar ik ze dus het beste voor kan vervangen. De eieren worden gewoon door het beslag gemengd, niet apart opgeklopt ofzo. Als iemand advies heeft, heel graag!

1 like

Eieren hebben verschillende functies. Ze bevatten vet en zorgen voor smeuïgheid, ze zorgen voor binding en ze helpen bij het rijzen.
Afhankelijk van hoe het in een recept gebruikt wordt kan je kiezen voor aquafaba, appelmoes of banaan (al doet die laatste veel met de smaak).
Hier gaan best veel eieren in en ik zou denk ik kiezen voor een eivervanger uit de winkel, bijvoorbeeld Orgran. 1 ei vervangen door appelmoes zou ik nog wel durven, maar ik weet niet zeker wat het met de textuur doet als je er 4 vervangt.

Ik had al veel te lang niet gebakken naar mijn zin, en dat breekt me op een gegeven moment zó op. Dan moet ik bakken.
Omdat ik ook nog wat restjes wilde opmaken heb ik gekozen voor iets makkelijks waar die restjes in konden; Subway-style koekjes van Fitwaffle Kitchen.
Ze zijn niet 1 op 1 Subway vind ik, maar ik vind ze wel heel lekker (misschien wel lekkerder dan Subway).

Als vulling had ik:

• 150 gram Nestlé espresso morsels
  • 50 gram pecannoten
  • 50 gram macadamianoten

De espresso morsels kocht ik een tijd terug bij Kelly’s Expat Shopping maar die heeft ze helaas niet meer.

Nu ik gebakken heb voel ik me wat minder opgefokt. :rofl:

Aanvullingen;

• Ik heb de koekjes wat platter gedrukt nadat ik ze op de bakplaat legde.
  • Ik heb wat vulling apart gehouden om op de koekjes te doen vlak voor het bakken.
  • Na het bakken heb ik de koekjes ronder gemaakt door er met een schaaltje om heen te draaien.
  • Ze zijn nog vrij puffy als ze uit de oven komen, zodra ze afkoelen worden ze rimpelig (en mooier, vind ik).
  • Ik haalde 10 koeken uit het recept.
24 likes

Ik wil mezelf een bakvorm van Nordic Ware cadeau doen, maar zijn er eigenlijk ook afraders qua bakvormen? Sommigen zijn zo gedetailleerd dat ze me een ramp lijkt met schoonmaken of je cake zonder schade eruit krijgen :grimacing:

2 likes