Ooohh dat recept zou ik graag willen hebben! Mag dat?
Als je nu al opziet tegen het schoonmaken, die niet die cakevorm met die bloemen
Nope! Niet geslagen vandaag.
Als je ze net uit de oven haalt zijn ze wat dikker, met afkoelen worden ze platter en zie je de contouren van de noten etc beter.
Om ze plat te krijgen zou ik wel aanraden om het bolletje deeg even goed aan te drukken, en het ongeveer half zo dik als de bal te maken. Ze drijven uit tijdens het bakken.
Als je ze echt als bal afbakt blijven ze dikker denk ik. Vast ook lekker, maar ik wilde meer die plattere Subway koekjes.
Oh en naar mijn mening zat er iets te veel vulling in, hoe minder vulling hoe platter ze zijn.
Mijn laatste koekje had wat minder noten etc dan het overige deeg, en die bakte juist het mooist. Volgende keer doe ik er wat minder van alles in.
Dankjewel voor je reactie! Ik was uiteindelijk eigenwijs want ik had verder alles in huis, dus ik ben toch aan het proberen geslagen Ik heb het recept gehalveerd zodat ik een kleinere vorm kon gebruiken en zowel een lijnzaad-ei als een beetje baking soda toegevoegd, en hij is heel goed gelukt! Heerlijk zacht en ook luchtig genoeg, alleen een klein beetje uitelkaarvallerig dus volgende keer doe ik nog wat extra lijnzaad.
Oh wat goed! Lijnzaad was ik nog vergeten, dat kan ook goed werken inderdaad.
Fijn dat het een lekkere cake is geworden!
En mensen we hebben alweer bijna het tweede deel van dit topic vol gepost.
Mijn dochter en man hebben om Nettie’s wafels gevraagd dus die ga ik maken nu.
Ai jammer, die is wel heel mooi
Ik ben net te laat zie ik, maar ik vind chia eieren ook goed werken in baksels voor binding! Voor 1 ei houd ik aan: 1 el chia + 3 el water. Roeren en even laten staan zodat het een soort jelly structuur krijgt, daarna kan je gewoon door je beslag mengen!
Dat heb ik vaker gehoord ja! Werkt het in jouw ervaring anders/beter dan lijnzaad?
Ja vind ik wel, het krijgt net iets beter de gelei-achtige structuur die rauw ei ook heeft!
Ik vind deze leuk
Ik geloof dat @FrauHelga deze heeft, sindsdien wil ik hem ook (ooit) graag.
Klopt, die heb ik! Hele fijne vorm is dat.
@itakepictures Eigenlijk vind ik geen één Nordic Ware vorm een afrader, ik vind mijne allemaal fijn in gebruik. Het is wel zo dat hoe gedetailleerder een vorm is, hoe meer werk het is met schoonmaken of juist insprayen / bestrooien met bloem. De meeste bloemen zijn vrij gedetailleerd en de kerstboompjes ook. De Heritage-vorm is mijn favoriet, die is vrij recht-toe-recht-aan. Makkelijk schoon te maken en makkelijk voor te bereiden.
Hier staat een soort pizzadeeg te rijzen voor Trabzon Pidesi! Het is voor het eerst dat ik die maak, ik heb er speciale Turkse kaas voor gekocht. Hopelijk wordt het lekker.
Er lagen drie overrijpe bananen als hint op het aanrecht, dus ik heb samen met mijn dochter bananenbrood van Rutger gebakken. Zonder noten maar met chocola en hij is goed gelukt. Kindvriendelijk recept ook, ze mocht lekker prakken en roeren .
Oh dat klinkt wel prettig, ik ga het de volgende keer eens proberen
De Turkse pizza is grotendeels gelukt. Mijne zien er alleen een tikkie ‘rustieker’ uit dan die uit het recept.
Het is natuurlijk gistdeeg, en dat blijf ik intimiderend vinden. Met koekjesdeeg snap ik meestal precies wat er met een deeg gebeurt met elke actie, maar gistdeeg vind ik te grillig. Maar goed, experimenteren is leuk en leerzaam.
De zachte kaas die ik had gekocht was niet 1 op 1 dezelfde als die uit het recept en het smolt iets minder mooi, maar de smaak was uitstekend. Een beetje friszuur, en dat klinkt misschien niet heel aantrekkelijk maar het is heel lekker.
Ook had ik deze kaas:
Dat is een hele milde, jonge kaas, en is prima te vervangen voor Nederlandse jonge kaas.
Dit heb ik er van gebakken. 2 keer eentje zonder extra beleg:
En deze met salami, 2 keer:
Uit het deeg haalde ik 8 bolletjes, maar we hadden aan de helft genoeg met zijn drietjes. De rest van het deeg staat dus in de koelkast en maken we dit weekend op.
Het deeg is vrij slap en ik vond het niet heel gemakkelijk om ze goed uit te rollen / uit te drukken (dat is ook wel te zien aan de vorm ) maar de smaak…
Jaren geleden kwam ik veel in Keulen en daar kocht ik dan regelmatig bij Turkse pizzeria’s vergelijkbare pizza’s. De smaak riep direct fijne herinneringen op. Ondanks de looks ben ik tevreden want ze smaken enorm goed.
Dit ziet er echt heerlijk uit😍
Die heb ik ook net gemaakt met mijn dochter! Hij staat nog in de oven, maar ruikt al goed. En goede motivatie voor mijn dochter om te gaan slapen: na het slapen, mag je proeven
Vandaag hebben we het overgebleven deeg gebruikt, en dat ging prima! Rutger tipt op zijn site om het pizzadeeg een uur van tevoren uit de koelkast te halen want dan kan het op kamertemperatuur komen. Dat werkte inderdaad goed.
Uitrollen vond ik nog steeds lastig, dus misschien moet ik nog wat verder zoeken naar een wat makkelijker deeg. Maar het was wederom erg lekker.
Mijn dochter vond gisteren de witte kaas niet zo heel erg lekker dus op haar verzoek heb ik een pizza’tje voor haar alleen gemaakt met daarop een paar lepeltjes tomatensaus, de jonge Turkse kaas, salami en wat kruiden.
Op die van mijn man en mij had ik een restje eiwit en een eigeel gedaan, beide Turkse kazen, salami en wat kruiden. Was superlekker. Sowieso vind ik ei op pizza lekker en als ik bij een Turkse pizzeria kom bestel ik dat meestal.
Ze zijn wel wat machtiger dan gewone pizza vind ik, en na 2 dagen pizza eten heb ik er voorlopig even genoeg van. Maar het was een heel leuk en leerzaam experiment.
Ik zag vanochtend dit recept voor pindakoeken voorbij komen. Ga daar de spullen voor in huis halen. Pindakoeken waren echt mijn lievelingskoeken als kind . Echt jeugdsentiment dit.