Baktopic #2

Heeft iemand nog een makkelijk recept voor bij een lunch? Zoet of hartig maakt niet uit

Ik bak nu al een tijdje wafels voor ontbijt en na veel opties te hebben geprobeerd, is dit m’n favoriet!

Hebben jullie nog tips om er iets doorheen te doen? Doe nu vaak appel rasp en soms met rozijnen, maar mocht iemand nog een gezonde toevoeging weten :raising_hand_woman:t3:

1 like

Banaan?

3 likes

Mocht je naar Kuala Lumpur gaan - in Suria KLCC zit een hemels grote boekenwinkel

1 like

Haha ja weet ik, ik kom hier al 33 jaar. Ben nu nog even volop aan het eten en familie bezoeken. Vanaf komende week heerlijk winkelen.

6 likes

Wat leuk, hele fijne tijd gewenst daar! Geniet er van.

1 like

Ah wat heerlijk zeg, ik mis het enorm. Geniet er van!

2 likes

Ja kan ik me voorstellen! Ben nu door covid ook echt lang niet geweest. Heeft helaas ook echt z’n sporen nagelaten vind ik qua restaurants en winkels.

Als mensen nog tips hebben voor handige bakspullen let me know!

4 likes

Oehhh ik zou denk ik kijken naar speciale vormen voor kuih bahulu. Op eBay ook wel te krijgen maar ik denk dat ze ter plaatse voordeliger zijn:

Of een spuit voor spritsdeeg om zelf kuih semperit (dahliakoekjes) te kunnen maken. Deze is fijn en heeft verschillende spuitmondjes:

Misschien een traditioneel achu murukku-ijzer, of een decoratief pincet voor kuih makmur.

Dit soort stempels zijn ook altijd wel gaaf om mooie jamkoekjes mee te maken:

7 likes

Ook al ga ik helemaal niet naar Maleisië en heb ik soms niks aan deze specifieke post: ik geniet zó van jouw tips over boeken/bakspullen en je baksels :heart_eyes:

10 likes

Het gaat hier wel eens over baktradities. In Nederland heb je ook een baktraditie waar veel mensen geen weet van hebben. Bij tennis heb je enkele weken per jaar competitie. Op een wedstrijddag kom je een half uur voordat de wedstrijden beginnen samen met de tegenstander en dan gaan de twee teams samen taart of cake eten. Vet raar eigenlijk, iets zoets/ongezonds eten voor je tenniswedstrijd, maar het is echt onderdeel van de competitie.
Gisteren moest ik ook weer tennissen en toen heb ik een cake gemaakt in m’n nieuwe vorm van nordic ware. Cake is een Italiaanse sinaasappelcake van Rutger (wie anders haha). Dit was even een snel kiekje op de tennisbaan. Best vaak is het een supermarkttaart of iets van de bakker, maar soms maken mensen ook wat zelf.

53 likes

Wat een mooie cake. Nederland heeft wel veel onbekende tradities. Deze ken ik toevallig:

Vroegâh gaf een anderhalf meter lange krentenwegge (een soort krentenbrood) als kraamcadeau in Twente. Waarom? De man kan niet koken en de vrouw heeft wat beters te doen. Dus aten ze (of in elk geval de man) een plak krentenwegge.

Het is wel jammer dat sommige tradities verdwijnen.

6 likes

Wat leuk zeg, ik tennis niet en wist ook niet dat deze traditie bestaat! Wat is je cake prachtig geworden.

De krentenwegge ken ik wel vanwege familie in Twente.

Zijn er hier Westlanders? Die kennen vast de Vlaardingse (ijs)moppen. Misschien heb ik die hier al eens genoemd maar ik weet het niet zeker.

Westlanders gingen massaal schaatsen als het gevroren had, als dan de Vlaardingse vaart dichtgevroren was, was het de sport om koekjes te halen in Vlaardingen.
Traditioneel werden die in een zakdoek aan je broek geknoopt. Als je ze heelhuids thuis kon brengen, was je blijkbaar een goede schaatser want zodra je valt zijn de koekjes kapot. :smiley: De ijsmoppen zijn alleen verkrijgbaar als de Vlaardingse vaart dicht gevroren is.
Het recept is nog altijd geheim en in het bezit van bakker Hazenberg die er ook een boek over heeft geschreven.
Wel is er ijsmoppenmix te koop online.

Vlaardingen heeft ook nog ijzerkoekjes die met een speciaal ijzer gebakken worden, die zijn in een eerder seizoen van HHB weleens voorbij gekomen.

20 likes

Ik heb gisteren voor het eerst een slof gebakken, leuk om te doen! Woonde hiervoor in een appartmentje met combi magnetron en dat bakt gewoon niet lekker. Nu een normale oven gelukkig.

Geen foto gemaakt want de visite was er al op tijd, maar was een monchou-slof. Lekkere variatie op de klassieke met bastogne bodem. Vond hem wat frisser door de frangipane.

3 likes

Oeh ben heel benieuwd naar die ingelegde citroen. Is dat ingelegd met zout?

Ja ik ben er gek op, staat nu een pot te fermenteren op mijn aanrecht haha. Maar die vind ik best zout, dus ben heel benieuwd hoe dat in een koekje is. Ik gooi het overal in haha, maar aan zoet had ik nog niet gedacht!

1 like

Oké ik ga vanaf nu de Kitchenaid-acties in de gaten houden om er echt een aan te gaan schaffen. Heb er nu eindelijk ruimte voor.

Welke accessoires vinden jullie onmisbaar?

De flexbeater vind ik een fijne toevoeging. Dat is een bisschopshaak met siliconen flap waarmee alle ingrediënten in de kom beter worden meegenomen tijdens het mengen. Met name met boter heel prettig!

8 likes

Ik vind een glazen kom heel fijn voor erbij! Ik maak vaak recepten met meerdere onderdelen en dan is het handig als je van een afstandje kan zien of je bijvoorbeeld je meringue al ver genoeg is opgeslagen. Sowieso is twee kommen echt een uitkomst!

6 likes

Ik kom uit Vlaardingen, kende het ijsmoppen verhaal niet, lachen! Ijzerkoekjes wel, m’n liefdes :drooling_face:

3 likes