Ohhh die broodkom zag ik ook bij Fatima! Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Daardoor wilde ik het ook hebben.
En nu ik via de ing nog korting had was dit het moment.
Zijn er hier bakkende Limburgers? Zo ja, hebben jullie weleens pletskeskook gemaakt?
Ik heb het nog nooit gegeten maar het lijkt me zo lekker.
Dit filmpje vond ik op Youtube en ik vind het zo schattig, een oma maakt deze taart. Ik hou van dit soort video’s. Niet te gelikt, gewoon zoals het er echt aan toegaat.
Ja ik heb dit eens gemaakt! Maar dan met een recept van de libelle, hagelslag taart heette die. Ik ben geen Limburgse maar het is wel echt heel lekker en super simpel. Idd een leuk filmpje.
Jaaa mijn moeder maakte dit vroeger al vaak. Ik ga nu altijd voor deze taart als ik bezoek krijg maar weinig tijd heb. Maar ik gebruik wel het familierecept .
@Marquez Oh wat leuk! Heb je het recept toevallig nog?
@Chesirecat Dat lees ik dus vaker, dat het echt een recept van vroeger is en veel oma’s het ook al maakten. Is het familierecept geheim of zou het gedeeld mogen worden?
Hahaha ik wil het best delen! Hopelijk is het leesbaar zo. (Extreem limited edition kookboek dit. Mijn moeder heeft toen ik uit huis ging een boekje gemaakt met mijn lievelingsrecepten)
OMG ik hou hier van, wat ontzettend leuk dat je moeder dit gedaan heeft! Dank voor het delen!
Het recept heette kaakjestaart zie ik net, maar hagelslag taart heb ik ook wel eens gehoord. En het wordt ook wel metseltaart genoemd. Of merveilleux met hagelslag (?). In elk geval, hier het recept
Al is denk ik die van @Chesirecat nog leuker. Heel mooi gemaakt door je moeder!
Ah dank! Ja die had ik gevonden maar wist niet zeker of je die bedoelde.
Er zijn veel varianten lees ik; met of zonder drank, met koffie of juist cacao. Ik wil zo’n oud recept graag aan mijn repertoire toevoegen; iets wat al zo lang mee gaat kan gewoon niet vies zijn.
Er komen in onze familie veel verjaardagen aan in de zomer en meestal bak ik dan niet omdat het vaak samenvalt met hoge temperaturen. Dan heb ik geen zin om het binnen nog heter te maken met een oven. Maar een no-bake taart kan je natuurlijk wel maken in de ochtend als het nog koeler is, en een taart als deze kan je ook wat langer van tevoren maken, heb ik begrepen.
Ja die zag ik vandaag ook! Staat in de nieuwsbrief van Landleven en ook in het nieuwe nummer. Ik geloof dat ze het ook Beppetaart en Bakketaart noemen. Voor mij geheel onbekend maar ik ga het zeker een keer maken.
In België wordt dit wel vaak gemaakt met kindjes, een petit-beurre taart noemen we dat hier
Sinds tijden weer eens gebakken. De buurt kwam op de borrel en gezien dat allemaal 70+ is, wilde ik geen gekke smaken. Dus simpele tartelettes met banketbakkersroom en aardbeien
Die tartelettes vind ik wel een uitvinding, zo’n handige eenpersoonsportie. Alleen 12 taartjes met 6 bakringen is wat gedoe haha.
Ik heb gister boterkoek met anijs gebakken en die is echt aanrader!
Heb 7 gram anijszaad gebruikt op een boterkoek van 15x20 cm
O klinkt heerlijk! Ben echt gek op anijs. Wat voor recept heb je aangehouden voor de boterkoek (heb ik nog booot gebakken)?
Ik heb ook weer iets gemaakt. Granola bars met abrikoos! Ze zijn wel iets te zompig geworden. Denk iets teveel kokosolie en te weinig honin? Weet niet zo goed hoe ik de koek wat steviger kan krijgen.
Lekker zijn ze wel
Ik ga morgen een carrotcake maken. Lang niet meer gedaan. Heb een recept gevonden met olie en yoghurt zodat hij lekker smeuïg wordt, dus ben benieuwd.
MAAR, ik ben er nog steeds niet uit hoe je nou de lekkerste frosting maakt? Dit recept heeft wel een leuke twist met gebruinde boter (dus Philadelphia, boter, poedersuiker, vanille extract), maar ik hou heel erg van zure cream cheese bij carrotcake. Is dat dan gewoon een kwestie van minder suiker en meer Philadelphia? Of heeft iemand de ultieme truc?
Een van de eerste google hits op anijs boterkoek volgens mij, zoetrecepten.nl oid. Ik vind de boterkoek zelf niet superlekker qua structuur (die van Rutger vond ik lekkerder), maar de smaak is wel heel goed! Denk dat elk boterkoekrecept met wat anijszaad er door prima werkt.
Ja, beginnen met roomkaas en (eventueel wat) zachte boter en dan beetje bij beetje poedersuiker toevoegen. In de meeste recepten vind ik de verhoudingen echt nergens op slaan (veel te veel suiker) dus ik doe zelf altijd maar wat. Ik doe er altijd ook wat vanille(extract) en soms een beetje citroenrasp/sap bij.