Baktopic #2

afbeelding

Ik heb key lime pie gebakken, super lekker geworden. Ik haal er alleen niet specifiek limoen uit, eerder gewoon citrus.

@PhoebeBuffay ik heb op bol.com een simpele gasbrander aansteker gekocht. Was €3 ofzo inclusief verzenden en werkt ook prima!

12 likes

Ik dacht ik bak nog even snel een bananenbrood. Eerst had ik zelfrijzend bakmeel, dus vervangen door bloem. Gooi ik er alsnog bakpoeder in hoooow. Hoop dat ie alsnog smaakt. :joy:

Ik heb nu het notentaartje in de oven staan, maar de bovenkant blijft superlicht/de kleur van de melk :thinking: Weet iemand of ik het beter wat langer erin kan houden of de oven wat heter moet zetten?

Ben een beetje bang dat als ik hem nog heel lang doorbak of de stand heter zet de bodem verbrand…

Deze!

Sinds we het wafelijzer in huis hebben, heb ik zo’n 7 verschillende recepten geprobeerd. Mijn man en ik vinden deze het allerlekkerst, zowel qua smaak als textuur.
Het lekkerst vind ik ze met verse slagroom en jam of fruit. :drooling_face:

4 likes

Heb deze link nu al enkele keren geopend maar omdat er geen werkbeschrijving bij staat nog niet gemaakt. Klopt het dat enkel de ingrediëntenlijst er op staat?

Onder de ingrediënten staat iets van bereiding en als je daarop klinkt komt de werkwijze tevoorschijn in het vakje waar eerst de ingrediënten stonden!

1 like

Klopt wat @Harrrie zegt! De eerste keer heb ik er ook naar gezocht, haha.

Voor het gemak hier nog het gehele recept:
Voor 8 grote harten (bestaan uit 5 kleine wafeltjes per hart) of 14 vierkante wafels

  • 3 grote eieren (of 4 kleine eieren)
  • 250 gram suiker
  • 1 tl vanille essence
  • 250 gram gesmolten roomboter
  • 500 gram bloem plus 1 zakje bakpoeder of 500 gram zelfrijzend bakmeel
  • 250 ml melk
  • beetje zonnebloemolie
  • poedersuiker
  • mixer of keukenmachine
  • wafelijzer

Bereiding:

  • Gebruik een mixer of een keukenmachine.
  • Mix de suiker met eieren, vanille essence tot een homogeen mengsel.
  • Smelt de boter op laag vuur en meng met het eiermengsel.
  • Zeef vervolgens de bloem (met bakpoeder) in het boter-eiermengsel.
  • Mix goed en voeg vervolgens de melk toe en mix tot een gladde massa.
  • Verwarm het wafel ijzer en vet het licht in met zonnebloemolie (hoeft maar een keer, meeste wafelijzers hebben een anti-aanbak laag)
  • Bak ongeveer een soeplepel (grote) beslag per keer in het hartjesijzer. In het vierkante ijzer gebruik je ongeveer een kleine soeplepel per wafel nodig.
  • Bak tot goudbruin (ongeveer 3-4 minuten); even uitproberen. Zet het wafelijzer eventueel heter of koeler.
  • Laat afkoelen op een rooster en bestrooi met poedersuiker.
  • Ook lekker met fruit en slagroom!
7 likes

Ideaal, dankjewel ! :sparkling_heart: :cake:

1 like

Als Limburgse wil ik gewoon goede vlaai kunnen bakken haha, maar het wil elke keer toch niet helemaal lukken.

afbeelding
afbeelding
Dit keer is ie al stukken beter dan de vorige keer. Heb ook een ander recept gebruikt. Hij is nu wel lekker, maar ik vind hem niet echt naar ‘echte’ vlaai smaken. Deze keer is hij gelukkig wel binnen de normale baktijd gaar geworden, maar ik krijg de bodem toch niet helemaal zoals het hoort.

Naja, trial en error, volgende keer hopelijk weer wat dichterbij.

23 likes

Een hartige quiche misschien?

20210329_135835

Mijn recept voor vlaaideeg. Ik gebruik altijd instant gist. Met een vulling naar eigen keuze. 25 minuten bakken op 200 graden.

6 likes

Zijn er mensen die zin hebben om linkjes enzo in de openingpost te verzamelen? Dan kunnen we eens kijken hoe het samen een post bewerken bevalt. (Als je nu niet weet wat ik bedoel moet je vooral even de update in Forum lezen)

2 likes

Ik wil wel een poging doen! Ga gelijk aan de slag met dit topic.

@Marquez en ik zijn al bezig geweest met een lijst en leveren deze komende zondag aan.

7 likes

Oh ik was al bezig, maar dan stop ik. Goed dat jullie al bezig zijn.

Heeft iemand dé tip voor zelfgemaakte cruesli? Ik heb al een paar recepten geprobeerd, ben nog niet helemaal tevreden. Recepten met appelmoes erdoor wil ik liever niet maken.

Super bedankt! Deze ga ik de volgende keer proberen :grin:

Misschien kun je zelf eiersalade maken? Of eiermuffins, blini’s met gerookte zalm en limoenmayonaise en met geitenkaascrème en balsamico sjalotten, een lekkere smoothie, vegan wortelzalm als beleg, een soepje, snackpaprika’s gevuld met sriracha roomkaas. En misschien iets van een trifle als dessert, of een blauwe bessen crumble.

2 likes

Dit deeg is overigens alleen genoeg voor de bodem. Ik maak meestal puddinggrummele vlaai dus daar heb je geen deksel voor nodig. Als je een rastervlaai wilt maken zou ik 1,5 keer het deeg maken :grin:

Heeft iemand al rabarber gespot? Wil het heel graag gebruiken voor Pasen, maar nog nergens tegengekomen :frowning:

1 like