Iemand enig idee of een slof echt typisch Nederlands is? En zo niet, hoe heet het in het buitenland? Met een beetje googlewerk kom ik er niet achter, maar leek me ook wel leuk om eens te kijken wat voor sloffen ze bijv. in de VS maken! Maar dat wordt natuurlijk lastig als het iets typisch Nederlands is
Bij mijn weten is een slof typisch Nederlands. Ik ben goed bekend met de Duitse bakcultuur en die hebben het sowieso niet. Ik ga even mijn boeken uitpluizen.
Hmm dat viel tegen. In mijn boeken staan enkel recepten, niets over de geschiedenis van sloffendeeg.
Ook online vind ik weinig tot niets. Wellicht weet @Eddie nog of sloffen ook bekend zijn in België? In het Belgisch bakboek staan ze niet in ieder geval.
& @Eddie haha toch wel grappig, een slof zou ik zelf niet direct inschatten als typisch Nederlands maar is het dus wel. Nouja dan moet ik het maar bij de Nederlandse recepten houden hahaha.
Wil de karamelslof van Rutger probeer en maak er denk ik een bij met banketbakkersroom en dan beetje paasversiering erop
Heeft iemand tips voor een te harde sloffenbodem?
Ik merk dat wanneer ik een slof maak incl. vulling en in de koelkast zet, hij de volgende dag best hard is
Bak je hem niet te lang? Het gaart nog na als je het uit de oven haalt. En sluit je hem wel goed luchtdicht af in de koelkast, tegen uitdroging?
Wel goed afgesloten maar wellicht iets te lang gebakken. Heb ongeveer 26 minuten aangehouden dus misschien is dat iets te lang. Hoe lang doe jij een slof in de oven? Ik las ook over iets meer bakpoeder, zou dat kunnen helpen?
Ik geniet zo hard van deze vrije dag. Lekker met de deur open heel de dag experimenteren in de keuken. Dit was een poging tot de babka van Miljuschka.
Ik bak mijn sloffen ongeveer 15 tot 20 minuten, dus een kortere baktijd kun je zeker proberen. Je zou ook het deeg wat dikker kunnen laten. Bij mij blijft een slof afgedekt nog een dag of 5 lekker in de koelkast.
Paastaartjes op het werk (nog niet helemaal af)
Ik vind dit helemaal geweldig.
Oh wow dat is een stuk korter inderdaad. Ik ga dit ook aanhouden, thanks!
Superleuk!
Hier de carrotcake van Rutger gemaakt, suuuuperlekker luchtig zeg. Alleen gezakte nootjes.
Met chocoladeglazuur.
Ik heb een blij kind.
Nogmaals dank voor de tip!
Zo nmsvpe hoop dat ze er veel plezier van heeft!
Edit verdorie het is hartstikke mijn smaak dit, zou willen dat ik een kind had om het voor te kopen.
Het knopje doet ook echt ‘taktaktak’ als je de stand verandert en dat vindt ze fantastisch. Net echt.
Zo, nu wel af!
Voor Pasen ga ik witte chocolade cheesecake bakken, met daarop een laagje passievrucht met yuzu en Italiaanse meringue. Weet alleen nog niet helemaal hoe ik hem wil decoreren.
Edit: Oops had m’n bericht verwijderd. Het gebakken ei taartje is een taart met vanillecake met maanzaad, witte chocolademousse, citroencurd en aardbeiencompote!
Dankjewel. Het ei is gemaakt met een mirrorglaze met witte en gele kleurstof! Deze best wat laten afkoelen, en daarna met een spuitzak het ei getekend en gedript. Was heel nmsvpe om te doen.
Tip voor de volgende keer;
Als je de noten eerst even door wat bloem husselt en dan voorzichtig door het beslag spatelen, dan zakken ze niet.
He wat nmsvpe, je bent professioneel patissier? (ik lees hier niet heel trouw dus ws ben ik de laatste dinosaurus die dit weet😆). Bij wat voor soort bedrijf werk je? (hoef geen naam en toenaam als je dat niet wil delen)