Baktopic #2

De andere helft van het eerste baktopic is ook doorgespit en toegevoegd aan de favorietenlijst! Dus als het goed is staan alle favorieten er nu zo ongeveer wel want we hebben beide topics nu helemaal langsgelopen.

Mocht er toch iets missen, voeg zeker toe. En als het niet lukt kun je naast frauhelga mij ook berichten dan voeg ik het toe.

7 likes

Ik kom even dit recept delen hoor, want oeeeeee wat heb ik een lekkere cake gebakken hiermee!! Echt goddelijk gewoon

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1193002/cheesecake-brownie

3 likes

Late to the party, maar mijn zoontje en ik maakten paaskoekjes… vond het icen wel veeel gedoe met voor elke kleur een aparte spuitzak enzo, dus ik was lui en hield het beperkt. Beetje knullig geworden, maar het was wel leuk voor een keertje…

34 likes

Ik voel een FF bakboek aankomen van @Marquez en @FrauHelga :grinning_face_with_smiling_eyes::wink:. Jij ook bedankt voor de moeite, tis een hele mooie lijst zo!

@Rosalala heel schattig die koekjes, vind vooral de kuikentjes heel leuk!

4 likes

Ik ben van plan morgen de brownie koeken van Dilara te maken en ik zie dat er ook baking soda in gaat.

Als ik kijk naar het pak baking soda dan staat erop dat het 1 maand meegaat na opening. Nu lees ik op de site van culy.nl dat je kan testen of baking soda nog goed is door er kokend water en azijn bij te doen en te kijken of het gaat borrelen. Nu heb ik alleen schoonmaakazijn, gok dat het niet de bedoeling is dat ik dat gebruik voor deze test :sweat_smile:. Weet iemand toevallig of het echt belangrijk is dat dit nog houdbaar is?

Het pakje ziet er wat ‘chemisch’ uit waardoor ik het niet direct durf te gokken maar ik gebruik elke keer zo weinig baking soda dat ik het ook zonde vind om aldoor een nieuw pak te kopen.

Van dr oetker heb je ook kleine zakjes, net als bakpoeder! Vind ik zelf wel handig, hoef je niet te twijfelen of het nog goed is! Denk trouwens dat je het wel kunt testen met schoonmaakazijn, het gaat volgens mij om de zuurgraad.

2 likes

Kun je nog gewoon gebruiken hoor, mijn pak is minstens 3 jaar oud en werkt ook nog steeds.

Edit: voordat jullie denken RANZIG!, het zit keurig in een luchtdicht afgesloten bakje!

6 likes

@C3PO helaas niet maar wel een goede tip voor later!

@Alicante ik zie nu toevallig dat ik die kleine zakjes ook nog heb liggen haha, was het helemaal vergeten. Ideaal :grinning_face_with_smiling_eyes: nu komt het sowieso goed.

@PrincessPeach goed om te weten :grinning_face_with_smiling_eyes:, ga ik het volgende pak ook in een luchtdicht bakje doen.

1 like

De browniekoeken van Dilara :grinning_face_with_smiling_eyes:.

35 likes

Mega hulde nog voor het aanmaken van de openingspost @FrauHelga en @Marquez . Echt geweldig!

Ik heb niet zoveel gebakken de laatste tijd, maar wel nog Rutgers citroenmaanzaadcake gemaakt, maar dan met half roomboter/half margarine. En hij was echt perfect! Precies goed luchtig en smeuïg :drooling_face: (helaas geen foto gemaakt).
Volgende keer ga ik een cake met olie maken, zoals @growcookeatrepeat al tipte :nerd_face: Lekker experimenteren met mijn favoriete cake om hem precies perfect te maken naar mijn wensen :grinning:

En voor het Paasontbijt had ik de snelle cinnamonrolls van Laura gemaakt. Altijd heerlijk, en zo lekker makkelijk met een blikje croissantdeeg. (ook nog met glazuur maar dat staat niet op de foto)

27 likes

Rutgers appeltaart :blush:

20 likes

Mijn vriend heeft laatst bij een turks restaurant brownies gekocht en nu wil ik ze na maken, maar ik kan geen goed recept vinden. In de brownie zaten stukjes chocola, noten en een soort dunne siroop (of turks fruit, geen idee). Heeft iemand misschien ooit zoiets gemaakt?

Waar smaakte de siroop naar? Het eerste waar ik aan denk is bijv. granaatappelsiroop, wat volgens mij wel echt iets Turks is. Tenminste, in de reguliere supermarkten hier verkopen ze het niet, bij de Turkse winkel wel.

Ik dacht eerst dat het karamel was, maar daar vond ik het te dun voor en het smaakte er ook niet echt naar. Het zat als een laag middenin de brownie. Ik ga de granaatappelsiroop nog even opzoeken. Misschien moet ik het restaurant gewoon mailen, want ik weet het echt niet :joy:

Super mooi! Welk recept heb je gebruikt?

1 like

Misschien een soort halva?Halva - Wikipedia

Ik geloof dat Ottolenghi dat in sweet ook in zijn brownies gebruikt. Hij heeft ook Millionaires Shortbreaks recept ermee.

1 like

Was het misschien druivensiroop, of chocoladesaus? In Turkije is de ‘natte chocoladecake’ bekender dan de brownie. Dan wordt bijv over een simpele cake, zelfgemaakte chocoladesaus gegoten

Ik denk dat granaatappelsiroop te zuur is, ik gebruik het vooral voor salades en kisir enz

2 likes

Oh goed idee! Ik ga deze ook eens bakken vandaag :smile:

1 like

Druivensiroop zou wel kunnen. Chocoladesaus niet geloof ik. Ik heb het restaurant gewoon gemaild. Niet geschoten is altijd mis

8 likes

Als ik cakejes bak heb ik vaak het probleem dat het vet uit de cakejes lijkt te lopen en door de muffinvorm lekt… weet iemand wat ik fout doe? Als ik twee vormpjes gebruik gebeurt het ook.