Baktopic #2

Waar smaakte de siroop naar? Het eerste waar ik aan denk is bijv. granaatappelsiroop, wat volgens mij wel echt iets Turks is. Tenminste, in de reguliere supermarkten hier verkopen ze het niet, bij de Turkse winkel wel.

Ik dacht eerst dat het karamel was, maar daar vond ik het te dun voor en het smaakte er ook niet echt naar. Het zat als een laag middenin de brownie. Ik ga de granaatappelsiroop nog even opzoeken. Misschien moet ik het restaurant gewoon mailen, want ik weet het echt niet :joy:

Super mooi! Welk recept heb je gebruikt?

1 like

Misschien een soort halva?Halva - Wikipedia

Ik geloof dat Ottolenghi dat in sweet ook in zijn brownies gebruikt. Hij heeft ook Millionaires Shortbreaks recept ermee.

1 like

Was het misschien druivensiroop, of chocoladesaus? In Turkije is de ‘natte chocoladecake’ bekender dan de brownie. Dan wordt bijv over een simpele cake, zelfgemaakte chocoladesaus gegoten

Ik denk dat granaatappelsiroop te zuur is, ik gebruik het vooral voor salades en kisir enz

2 likes

Oh goed idee! Ik ga deze ook eens bakken vandaag :smile:

1 like

Druivensiroop zou wel kunnen. Chocoladesaus niet geloof ik. Ik heb het restaurant gewoon gemaild. Niet geschoten is altijd mis

8 likes

Als ik cakejes bak heb ik vaak het probleem dat het vet uit de cakejes lijkt te lopen en door de muffinvorm lekt… weet iemand wat ik fout doe? Als ik twee vormpjes gebruik gebeurt het ook.

Welke vetstof gebruik je? Als je met roomboter bakt kun je eens proberen zonnebloemolie te gebruiken voor cake, dat vind ik ook altijd erg prettig werken!

Oh hij is echt heerlijk! Mn pa vroeg hoe ik aan deze ideeën kwam, dus heb jullie omgedoopt tot “bakvrienden”

30 likes

Het is inderdaad roomboter.

1 like

Ik ben echt een amateur bakker, vind het wel heel leuk om te doen! Vorige week deze chocolade/karamel zeezout taart gemaakt voor m’n vriend zijn verjaardag. Iedereen vond ‘m lekker, gelukkig :blush:

44 likes

Heeft iemand ervaring met een alcoholvrije trempeersiroop? Ik zoek eentje die goed samengaat met biscuit/cake, aardbeien en roomkaasvulling.

Limonadesiroop lijkt me niet zo lekker?

Zelf gebruik ik regelmatig gewoon een limonadesiroop. (Zelf fan van de citroen limonade van Karvan Cevitam) maar je zou ook een koffiesiroop (Monin heeft er wel veel, volgens mij wel bij AH te verkrijgen) kunnen gebruiken. Succes alvast!

1 like

Ja? Wil je vertellen wat je dan precies doet, hoeveel limonade gebruik je dan? :blush: dank je!

1 like

Ik vervang de limonade 1 op 1 met de trempeersiroop in het recept. De limonade schenk ik in een bakje om het zo makkelijker met een kwastje op mijn biscuit aan te brengen. Qua hoeveelheid durf ik geen exacte getallen te geven, gewoon overal met de kwast een dun laagje aanbrengen. Je kunt het eventueel ook in spuitflacon schenken. (Zie tips van Rutger :grinning_face_with_smiling_eyes: Trempeersiroop – basisrecept - Rutger Bakt)

1 like

Als het je niet om de smaak gaat maar voor een minder droog biscuit, zou je ook melk kunnen gebruiken :blush:

1 like

Iemand nog tips voor het ultieme lemon bar recept? Was van plan deze lemon crumb cake te maken :
https://www.howsweeteats.com/2020/05/lemon-crumb-cake/

Maar recept is met cups en daar krijg ik error van in mn hoofd

Ik heb het recept omgezet naar metrisch, zie deze post!

3 likes

Jij bent geweldig, thanks!

1 like