Baktopic #2

Oeh hier ben ik ook erg benieuwd naar! :heart_eyes:

1 like

Nou ze zijn gelukt! Uiteindelijk heb ik geen Zwitserse room gemaakt, maar gewoon banketbakkersroom als druppels in het midden gespoten en aan weerszijden slagroom. Ik was toch bang dat de Zwitserse room te dun zou worden als ik er geen gelatine doorheen deed. Voor een eerste keer ben ik heel tevreden!

afbeelding

38 likes

Hoe krijg jij het bladerdeeg zo mooi plat? Ik heb geprobeerd te bakken met bakbonen maar dat was geen succes. Daarna op de plaat en inprikken maar ze zijn alsnog heel dik.

Zal dr wel om smaken, maar toch!

1 like

Ik heb het bladerdeeg ingeprikt en er er een aluminium ovenschaal opgezet, een bakplaat zou ook werken, maar ik had er geen twee.

2 likes

Ik wil graag een taart strak afsmeren met botercreme, maar ik weet niet zo goed welk recept ik dan moet gebruiken. Ik twijfel tussen het recept van CupcakeJemma (https://youtu.be/O4qazwRvO6E) of 1 van Rutger (Botercrème op basis van banketbakkersroom – recept - Rutger Bakt) (Botercrème op basis van Italiaanse meringue - Rutger Bakt). Ik las ook dat het recept o.b.v. banketbakkersroom niet goed samen gaat met fondant, omdat het te vochtig is. En ik wil er graag fondantfiguurtjes op plakken. En wat mooie rozen erop spuiten. Welke gebruiken jullie vaak?

Oké, de citroenkoekjes! Ik heb net 1 batch van 4 gemaakt.

Het deeg is vooral heel lastig. “Verdeel het deeg in balletjes”. Ja dat is leuk, maar het is geen deeg dat je makkelijk kan rollen. Het is heel plakkerig, net iets dikker dan cakebeslag, dus als je het deeg pakt blijft het aan je vingers plakken.
Ik heb met twee eetlepels bergjes beslag in bakringen geschept, en het per 4 afgebakken om te testen hoe dat zou uitvallen.

Nou, hartstikke lekker dus. De smaak is lekker citroenig en boterig, en de koekjes zijn chewy met een knapperig randje (omdat ze in een bakring zaten). Ze zijn iets zouter dan gemiddeld doordat de boter gezouten is, maar ik vind dat niet storend (:heart: alles wat zout is, RIP nieren).
De rest van het deeg heb ik in de koelkast gezet zodat het steviger kan worden, ik denk dat ik er dan wel balletjes mee kan rollen. Maar dat moet ik dus nog proberen. Wordt vervolgd!

IMG_20210424_202520301_HDR-01

39 likes

afbeelding

Ik moet een beetje huilen. M’n tompoezen zien er niet uit, dit is de enige die een beetje toonbaar is. Glazuur is te dik en niet mooi uitgelopen en room iets te zacht. Wilde het nog redden door slagroom te spuiten met een kartelmondje maar toen pakte ik per ongeluk een rond mondje. :sob: MAAR de smaak is prima (vooral de room, yum!) en ik heb me weer vermaakt vandaag.

Over het glazuur: zelf glaceerfondant gemaakt dus. Uiteindelijk eerst zelf glucosestroop gemaakt van water en glucose. Bijna m’n handen verbrand toen ik de fondant moest gaan ‘uitrollen’. Dus gewacht tot het iets meer afkoelde maar toen was het binnen een paar seconden hard. Toen heb ik het au bain marie weer iets verwarmd en toen lukte het om het soepel te maken. Bij het opwarmen heb ik denk ik niet snel genoeg gewerkt, het wordt supersnel hard. Wilde de tip in het recept volgen om suikerstroop toe te voegen om het iets dunner te maken maar suikerstroop maken lukte niet (het kristalliseerde). Wel moet ik zeggen dat het glazuur mooi glanst ondanks dat ik het warmer heb laten worden dan eigenlijk moest bij het opwarmen (anders was het nog te hard). O ja, en teveel kleurstof gebruikt (smaakt vies!), had er rood bij moeten kopen ipv alleen oranje.

Sorry voor dit lange verhaal, misschien heeft iemand er iets aan. Oké ga ik m’n ‘lab’ opruimen. :stuck_out_tongue:

22 likes

De room ziet er heerlijk uit! Ik ga ook een poging wagen met de glaceerfondant, maar heb helemaal geen kleurstof :grimacing:. Wat was er vies aan het glazuur trouwens?

Edit: Oh laat maar, de kleurstof was vies. Maar het ziet er helemaal niet zo fel uit qua kleur?

1 like

Ja de room is echt heerlijk! Ja de kleurstof dus: dit is oranje kleurstof maar dat wordt dan natuurlijk geel. Druppeltje rood erbij had wonderen gedaan denk en dan had ik minder nodig gehad. Het glazuur zelf smaakt gewoon naar fondant. (Wou nu dat ik het gewoon wit gelaten had, of wortelsap oid gebruikt had) edit: ik zie dat taartenshops een veel donkerder oranje kleurstof verkopen dan die ik had. Ik gebruik eigenlijk nooit kleurstof en had het snel bij de toko gehaald)

Benieuwd naar hoe die bij jou wordt! Ga je het een paar dagen laten ‘rijpen’ zoals het recept zegt? Ik had dat eigenlijk niet gedaan, vanochtend gemaakt en vanavond verwerkt.

1 like

Zo ver had ik het recept nog niet gelezen, ik wou het eigenlijk meteen gebruiken, haha. Maar ga het dan toch maar de avond van tevoren maken :sweat_smile:

1 like

Ziet er wel lekker uit! Waarom heb je eigenlijk glaceerfondant gebruikt en niet standaard glazuur?

Ik heb ze gister ook gemaakt maar ik had geen oranje kleurstof. Dus heb ik de glazuur aangemaakt met sinaasappelsap en een heel klein beetje rood, werd heel mooi Hema-tompoezen-roze!

Door jullie enthousiasme ga ik ook tompoucen maken dinsdag. Wel een makkelijke versie (dus bladerdeeg niet zelf maken en oranje fondant ook niet zelf). Ben benieuwd want heb ze nog nooit gemaakt.

2 likes

16193549593281685867687358170939

Custardcakejes gemaakt! Zo simpel en zoooo lekker

25 likes

Ik heb weer verder geëxperimenteerd.
Het deeg is nu zo’n 16 uur gekoeld en dat werkt een heel stuk beter. Nog steeds moet je snel werken want het blijft een redelijk plakkerig deeg, maar als je snel balletjes draait gaat het goed.
Qua grootte heb ik 28 gram per deegballetje aangehouden.
Ik heb er weer 4 afgebakken, nu zonder bakring, en de balletjes op de plaat iets platgedrukt. 8 minuten afgebakken omdat de randjes erg begonnen te kleuren. Ze voelden toen nog zacht aan maar ze garen na, na het bakken.

Het resultaat is wederom heerlijk. Lekkerder zelfs dan als je ze met een bakring bakt. Vergelijkbaar qua textuur met een Subway-koekje. Nog steeds knapperig aan de randjes, en zacht in het midden. Heerlijk.

IMG_20210425_144933576_HDR

De donkere randjes vind ik minder mooi, maar dat kan aan mijn oven liggen.
De volgende keer probeer ik een iets lagere temperatuur, en iets langer in de oven.

Hoewel het deeg enigszins irritant is, ben ik wel aangenaam verrast door het resultaat! Ik ga ze vaker maken.

Oh nog een tip met dit recept: er gaat veel poedersuiker in en dat stuift enorm. Het helpt als je een theedoek over je keukenmachine hangt, dan zitten de muren niet onder. :sweat_smile:

Verder heb ik recent een tip geleerd van een Instagrammer om koekjes mooier van vorm te krijgen.
De truc is om direct na het bakken, een ronde koekjesuitsteker te pakken, die om het koekje te plaatsen en dan heel voorzichtig een draaiende beweging te maken. Ik vind het lastig om uit te leggen, maar in dit filmpje is te zien wat ik bedoel (tip 3). Het werkt alleen als het koekje nog heel heet is. Perfect rond worden ze dan niet, maar wel een stuk ronder. Ik vind koekjes dan een stuk mooier. :smiley:

15 likes

Deze koekjes zien er echt heerlijk uit!

2 likes

Die bakring truc werkt inderdaad echt goed. Ik doe dat bij CC cookies meteen als ze uit de oven komen en dan worden ze mooi rond. Ik had geen bakring dus had de rand een kleine springvorm gebruikt, werkt ook.

2 likes

Vond ik leuk om te proberen! Maar poedersuiker en vocht kan natuurlijk ook prima.

1 like

Als ik het goed heb onthouden wordt glaceerfondant ook wat harder. Dus als je er dan nog slagroom op wilt spuiten blijft de glaceerfondant mooi hard, terwijl glazuur van vocht + poedersuiker weer wat slapper kan worden als het in aanraking komt met vocht.

2 likes

Gistermiddag carrotcake met botercreme gebakken. Zou eigenlijk cream cheese frosting maken, was de vegan cream cheese was uit het assortiment gehaald bij de AH XL. Vier supermarkten afgegaan uit eindelijk maar botercreme gemaakt. Had ik te weinig botercreme om de hele bovenkant te bedekken toen maar alleen de rand gedaan. Viel gelukkig wel goed in de smaak.

afbeelding

afbeelding

37 likes

Oranjekoeken en de geschiedenis van de tompouce - eetverleden

De geschiedenis van onder andere de tompouce! Met nog een linkje naar een ouderwets recept. Oranje glazuur bestaat dus al even, super grappig. En de naam tompouce betekend klein duimpje. Oh en er staat nog een recept bij voor makkelijke (althans zo klinkt het) oranje koeken, die er ook echt lekker uit zien.

4 likes