Baktopic #2

Geweldig! De volgende keer doe ik ook ‘een weinigje rum’ bij het glazuur denk ik.

Dat recept voor oranjekoeken ziet er inderdaad goed uit, heb 'm opgeslagen. Leuk met die specerijen erin!

1 like

Hebben jullie nog amazing smaakcombo’s voor bananenbrood? Dat bak ik veel en vind variëren leuk. Ga er morgen een maken met gemberpoeder, kaneel, nootmuskaat en nogiets ff vergeten. En heb al een eens een citroenversie gemaakt

Iemand een recept voor een heel lekker toetje? Ik dacht zelf aan een ‘pizookie’ (een groot chocolate chip cookie uit de oven met vanilleijs) of een brownie, maar als jullie nog een goed idee hebben…

1 like

sticky toffee pudding :heart_eyes:

4 likes

Sinaasappel tompouce op basis van het recept van uit Paulines keuken! Alleen wel per ongeluk de dubbele hoeveelheid slagroom in de vulling gedaan… dom. Dus ze zijn een beetje plat en ben benieuwd of het er morgen nog tussen zit

afbeelding

22 likes

Is de carrot cake van Rutger een aanrader? Omdat velen van jullie altijd enthousiast zijn over zijn recepten dacht ik eens iets van hem uit te proberen :grinning:

Ja, ik wel!

2 likes

Ja, echt een aanrader! Ik laat alleen altijd de rozijnen eruit.

5 likes

Heeeel lekker!

2 likes

Zeker! Ik maak hem wel altijd zonder rozijnen omdat ik die niet lekker vind in carrot cake, die laat ik dan gewoon weg.
Het recept is echt heel goed.

1 like

Vervang je de rozijnen dan door extra noten?
Ga het denk ik van het weekend maken.

2 likes

Ja, ik ga het ook zonder rozijnen maken omdat de mensen die er van eten niet van rozijnen houden :grinning: ok ik ga dit recept gebruiken dan!

1 like

Ik heb ook de rutger carrotcake (weer) gemaakt. Zonder rozijn, met citroenrasp en met pecan en een citroenglazuur. Heerlijk!
afbeelding afbeelding

17 likes

Hier ook tompoucen gemaakt vandaag! Niet oranje helaas, want had geen kleurstof. De roze kleur voor het glazuur komt van frambozenpuree wat we nog in de vriezer hadden.

afbeelding

afbeelding

Hierbij het recept wat ik heb gebruikt:

Bladerdeeg
2x bladerdeeg rol van 40 x 24 cm

Gaatjes in geprikt en afgebakken met een bakplaat erop, 30 - 40 min op 190 °C.

Crème diplomat
700 g volle melk
1 vanillestokje
140 g kristalsuiker
140 g eidooier
63 g maïzena (54 g maizena, 10 g bloem, want maïzena was op)
400 g slagroom, geklopt
5 blaadjes gelatine (Dr Oetker)

Dit recept is een mix tussen de vulling van Heel Holland Bakt, Gwenn’s Bakery en Robèrt, en was echt precies goed zo!

Eerst banketbakkersroom gemaakt, laten afkoelen en daarna los geklopt en gesmolten gelatine aan toegevoegd (de gelatine eerst in water leggen, daarna de gelatine in een pannetje laten smelten, zorg dat dit niet kookt!). Daarna de slagroom erdoorheen gevouwen.

Glaceerfondant
125 ml water
300 gr kristalsuiker
50 gr glucose

Naar het recept van Gwenn’s bakery: https://gwennsbakery.nl/glaceerfondant-zelf-maken-basisrecept/

Hier heb ik trouwens nog wat water en frambozenpuree aan toegevoegd om de juiste consistentie te krijgen, dit moet je doen terwijl het glazuur al op de juiste temperatuur is, omdat hij anders nog wat dunner wordt.

49 likes

Nee ik laat het gewoon weg, ik vervang het niet door iets anders.

1 like

Onwijs strak! mooi zeg!

2 likes

Zien er perfect uit zeg, heel mooi! De frambozenpuree en het extra water voegde je dus toe op het moment dat je het glazuur weer ging verwarmen naar 37 graden?

Ja dat klopt! Tijdens het verwarmen de glaceerfondant een beetje verdund met puree en wat extra water, dat ging goed. Verder had ik ook geen glucose in de glaze, denk dat hij dan nog wat fijner zou zijn om mee te werken. En ik had gisteravond ook geen zin meer om het glazuur te maken dus dat ik heb echt net van tevoren gedaan, en daarna opgewarmd au bain-marie, ging op zich wel prima :smile:

1 like

Erg netjes :clap:

2 likes

Iets erop leggen! Ik had het eerst ook zonder bakplaat geprobeerd, wel met veel gaatjes, maar na een paar minuten toch de bakplaat erop gedaan omdat het toch nog omhoog kwam.

Edit: En ik zou hem ook goed in de gaten houden qua kleur, na 30 minuten was het bladerdeeg al best wel donker en moeilijk te snijden. Ik had het bladerdeeg gebakken als een grote plaat (met bakplaat erop) en daarna in banen gesneden van 10 cm breed, gevuld en glazuur erop, en daarna de tompoucen gesneden.

Een beetje zoals dit:

https://www.gelderlander.nl/video/zo-maakt-robert-van-beckhoven-speciale-koningsdag-tompoucen~p222161

1 like