Thanks!! Deze: Chocolate chip cookies - Rutger Bakt
En omdat ik lui ben koop ik altijd kant en klare bakvaste chocolate chips van dr Oetker haha
Mijn ietwat uit de kluiten gewassen vanille cake, gemaakt met zonnebloemolie volgens recept van de kookmutsjes.
Behalve het afwegen van de ingrediënten volledig door mijn driejarige gemaakt
*Edit: foto vergeten toe te voegen
De aardbeientaart uit het makkelijke bakboek van Rutger eens gemaakt. Ik heb er nog niet van geproefd want dit is dessert voor vanavond (en morgen )
Even deze twee forum toppers gemaakt
Ik wil voor mijn moeder een puddingvorm kopen. Zowel een set kleintjes voor koude pudding (kunststof) maar vooral een grotere voor stoompudding etc. Alleen ik zie door de bomen het bos niet meer. Heeft iemand hier ervaring mee? Moet je nu wel of niet zo een lichte metalen met deksel nemen, of reageert dat teveel met fruit etc? Ze hebben er ook 1 met antiaanbaklaag maar mss geleid deze minder warmte? Een mooie keramieken zou ook top zijn (met deksel) maar zie ik nergens.
En welk formaat is dan het handigst? 1 liter of x cm?
Ik ben een tijdje geleden door dit topic geïnspireerd geraakt om eindelijk eens zelf zuurdesem te gaan bakken. Tot nu toe niet ontevreden! Er valt nog genoeg te verbeteren maar ieder brood is ook weer een beetje beter dan de vorige, dus dat komt met de tijd wel goed.
Ik vind het echt leuk om te doen en heel leuk dat het resultaat er best wel goed uit ziet, en goed smaakt natuurlijk! De proevers zijn ook enthousiast tot nu toe
Ziet er mooi uit! Ik vind het best een kunst om een lekker brood te bakken. Bij mij is laatst naanbrood compleet mislukt dus complimenten voor jou dat je deze hebt gemaakt en hij goed in de smaak valt! Misschien moet ik binnenkort ook eens aan de slag met brood .
Ik heb vandaag de frisse citroencake van Rutger gebakken en er staat een monchoutaart in de koelkast op te stijgen voor de verjaardag van mijn vriend van morgen .
Edit: niet op te stijgen maar op te stijven
Ik heb nog nooit naanbrood gemaakt, dat lijkt mij dan weer bewerkelijker dan zuurdesem. Probeer het gewoon eens! Ik zag er wel een beetje tegenop van te voren omdat het proces wel veel tijd kost. Tenminste, veel wachttijd. Actief hoef je niet zoveel te doen.
Ik gebruik dit recept voor de starter en de verhoudingen voor het brood zelf, en dit recept vind ik fijn omdat ze in een tijdschema beschrijft wanneer ze wat doet als ze het brood gaat maken. Dus om 8.00u doe ik dit, om 17.00u doe ik dat, etc. Dat vond ik zelf fijner omdat ik dan niet hoefde uit te rekenen hoe laat ik moest beginnen om met al het wachten niet op een onmogelijk tijdstip uit te komen.
Na de eerste keer vroeg ik me echt af waarom ik het zo lang had uitgesteld. All die recepten voor zuurdesem zijn zulke lange verhalen terwijl het eigenlijk heel simpel is. Al die tips online zijn wel handig hoor, maar vooraf had het een beetje een afschrikwekkend effect op mij. Nu ik een beetje een idee heb wanneer ik wat moet doen varieer ik nu steeds wat om te kijken of dat het brood beter maakt.
Nu heb ik zelf ook een lang verhaal geschreven over zuurdesem
Je cake ziet er mooi uit! Ik houd niet zo van citroencake, ben meer van de standaard cake, maar deze ziet er letterlijk uit om op te eten
Haha maar dit ‘lange’ verhaal over zuurdesem maakt de stap zetten om te beginnen wel makkelijker want het klinkt allemaal duidelijk en niet al te moeilijk, dankjewel ! Het enige wat ik mij afvraag is hoe de smaak is? Ik dacht altijd dat zuurdesembrood wat taai en zuur van smaak was maar misschien zit ik wel helemaal fout. Ik heb het vast fout want niemand bakt een brood met het doel dat hij taai en zuur wordt
. En die van jou ziet er ook uit om op te eten!
Dankjewel , ik zou hem een 7 geven. De batterij van mijn telefoon, met timer voor de baktijd, was op toen de cake in de oven stond dus ik heb de baktijd wat op de gok moeten doen waardoor de korst eigenlijk wat te dik is geworden naar mijn smaak. Qua cakes vind ik die gele roombotersupermarktcakes eigenlijk erg lekker, vraag mij af of er ook een cakerecept is voor zo’n soort cake.
Dat klinkt goed, ik heb denk ik nog nooit een echt goed zuurdesembrood geproefd. Ik zal binnenkort eens eentje kopen bij de bakker en kijken of ik daarna de stap ga wagen om het zelf te bakken met jouw tips @parapluie!
Oh nee dat soort dingen gebeuren ook altijd als het niet uitkomt. Nou ja, je hebt de cake nog kunnen redden gelukkig! Is niks van te zien
Het eerste brood vond ik wel wat te zuur. Toen heb ik in de week daarna 3 dagen lang de starter iedere dag ververst, of misschien wel 2x per dag denk ik, (en hem die dagen op het aanrecht bewaard), ipv dus 1x per week en dan in de koelkast wat je normaal doet. Dat maakte wel een groot verschil. Nu is hij eigenlijk niet zo zuur meer, mag van mij wel iets zuurder dus moet nog even kijken of dat vanzelf weer terugkomt. Daar ga ik wel vanuit.
Het brood is niet taai vind ik, maar ook niet zo luchtig/fluffy/kruimelig als een gewoon brood zeg maar. Het heeft inderdaad wel een heel andere structuur, die zou je als taai kunnen omschrijven maar niet dat je zegt ‘pfff wat is dit voor schoenzool? ’
Ik ben nu aan het experimenteren om de korst iets dunner te krijgen, want ik vond het wel heel dik. Ik heb wat extra olijfolie toegevoegd en 5 minuten langer gebakken met het ‘deksel’ op de pan. Ik heb helemaal geen pan die je met deksel en al zo heet in de oven kunt zetten, dus ik gebruik gewoon een braadslede, daar doe ik mijn deeg in, en dat sluit ik zo goed mogelijk af met aluminiumfoliefolie. Werkt ook prima voor een beginner!
En ipv een rijsmandje gebruik ik een vergiet, daar leg ik een schone theedoek in en daarin strooi ik rijstebloem. Dan je deeg erin en dan goed afdekken met vershoudfolie. Als ik over een maand nog zo enthousiast aan het bakken ben mag ik van mezelf een rijsmandje kopen, en zo’n mesje om het deeg te snijden etc.
Ja dat vind ik ook, ook als je deeg niet goed rijst is het toch lekker. Zuurdesem tosti’s zijn ook heerlijk trouwens, als je het brood minder goed gelukt vindt
Als het meteen perfect zou gaan is het ook weer zo saai, ik vind het wel een leuk project.
Bokkenpootjes van Rutger.

Ik heb er nog meer maar niet genoeg chocolade voor allemaal. Hopelijk zijn ze goed in te vriezen want lijkt me wel een klus om dit allemaal in mn eentje op te eten.
edit: ik hard m’n best gedaan om de chocolade te tempereren (in de magnetron) maar het is toch grijs geworden. Zo unforgiving dat bakken.
Haha ik moest lachen om je schoenzool opmerking. Klinkt als een leuk project, leuk dat je de smaak ook weer kunt aanpassen aan de hand van hoe vaak je de starter ververst.
Ik hoop dat je over een maand nog zo enthousiast bent want het is leuk om mee te lezen en de resultaten te zien .
@anon53137221 ze zien er heerlijk uit, precies hoe je wilt dat een bokkepootje eruit ziet naar mijn idee.
Ik zal af en toe een foto posten! Volgende week wil ik olijven door het deeg doen, ben benieuwd.
@anon53137221 ze zien er lekker uit! Beetje door eten dan maar Zijn ze lekker?
Je kan blijkbaar lekkere crackers maken met het overschot, ook zijn er meerdere recepten te vinden!
Indien je hem elke dag voed rond vast tijdstip moet hij actief worden. Het duurt soms wel lang bij mij duurde het bijna een maand.
thanks @Florence en @parapluie! Ja ze zijn heerlijk, in de botercrème zit amandellikeur mjummm
Ziet er echter super mooi uit! Wat zijn de kleine ronde bolletjes en hoe heb je deze gemaakt? Als je dit kwijt wilt.
Helaas maak ik niet van die mooie baksels. Maar ik vermoed dat mensen uit dit topic hier verstand van hebben. Kan je jell-o pudding ook maken met amandelmelk of havermelk? Ik hoor dat het met sojamelk niet lukt…
Bij het opzetten van de starter heb ik hem regelmatig in de oven gezet met het lichtje aan en de deur op een kier. Ik had het idee dat mijn kamertemperatuur niet echt warm genoeg was voor de starter in wording. Misschien heb je dat al geprobeerd, maar anders is dat nog een tip voor de volgende keer.
Verder zou je ook nog een andere soort meel kunnen gebruiken, rogge of spelt werkt beter dan volkoren of wit.
Balen wel hoor! Je stopt er toch moeite en tijd in, zo stom als het dan mislukt