Baktopic #2

Haha ik moest lachen om je schoenzool opmerking. Klinkt als een leuk project, leuk dat je de smaak ook weer kunt aanpassen aan de hand van hoe vaak je de starter ververst.

Ik hoop dat je over een maand nog zo enthousiast bent want het is leuk om mee te lezen en de resultaten te zien :smiley:.

@anon53137221 ze zien er heerlijk uit, precies hoe je wilt dat een bokkepootje eruit ziet naar mijn idee. :blush:

1 like

Ik zal af en toe een foto posten! Volgende week wil ik olijven door het deeg doen, ben benieuwd.

@anon53137221 ze zien er lekker uit! Beetje door eten dan maar :wink: Zijn ze lekker?

2 likes

Je kan blijkbaar lekkere crackers maken met het overschot, ook zijn er meerdere recepten te vinden!
Indien je hem elke dag voed rond vast tijdstip moet hij actief worden. Het duurt soms wel lang bij mij duurde het bijna een maand.

1 like

thanks @Florence en @parapluie! Ja ze zijn heerlijk, in de botercrème zit amandellikeur mjummm

2 likes

Ziet er echter super mooi uit! Wat zijn de kleine ronde bolletjes en hoe heb je deze gemaakt? Als je dit kwijt wilt.

1 like

Helaas maak ik niet van die mooie baksels. Maar ik vermoed dat mensen uit dit topic hier verstand van hebben. Kan je jell-o pudding ook maken met amandelmelk of havermelk? Ik hoor dat het met sojamelk niet lukt…

1 like

Bij het opzetten van de starter heb ik hem regelmatig in de oven gezet met het lichtje aan en de deur op een kier. Ik had het idee dat mijn kamertemperatuur niet echt warm genoeg was voor de starter in wording. Misschien heb je dat al geprobeerd, maar anders is dat nog een tip voor de volgende keer.
Verder zou je ook nog een andere soort meel kunnen gebruiken, rogge of spelt werkt beter dan volkoren of wit.

Balen wel hoor! Je stopt er toch moeite en tijd in, zo stom als het dan mislukt

2 likes

Het kan er ook mee te maken hebben dat het nog vrij koud is voor de tijd van het jaar en het daardoor ook wat killer is in huis (ondanks je verwarming). Dan heeft mijn starter er ook altijd wat meer moeite mee, ik zou zeggen doe over een maand nog eens een poging, dat scheelt waarschijnlijk een hoop!

Ik heb nu sinds februari een actieve starter en het maakt niet uit hoe erg ik hem verwaarloos en of ik wel of niet wat weggooi met voeden, hij blijft het perfect doen! Dus ik eet nu regelmatig zuurdesem brood en vorige week heb ik er ook pizza mee gebakken.

40 likes

Dit is echt een goed idee. Ik vind home made pizza super lekker, ga het eens maken met m’n starter door het deeg. Ziet er heel goed uit!

1 like

Als je je starter weer aan de praat wil krijgen, helpt het ook om de starter twee keer op 1 dag te vervangen. Voor mensen die beginnen met brood bakken zou ik aanraden om te gaan oefenen met gistbroden, of anders broden met een voordeeg (een polish bijv). Recepten van Levine van Doorne zijn ideaal om te leren brood bakken.

1 like

Dit heb ik laatst uitgezocht met Google (had je ook kunnen proberen) en het lukt gewoon als je de helft van de aangegeven hoeveelheid gebruikt

1 like

Bedankt! Nou ik kon het niet vinden :sweat_smile: alleen dat het met soja niet lukte

2 likes

Als ik in nederlands zoek kan ik t ook niet vinden idd maar in het engels proberen helpt altijd :stuck_out_tongue:

1 like

Ja daar had ik inderdaad zelf aan kunnen denken :sweat_smile:

1 like

Ik wil eigenlijk heel graag eens foccacia proberen te bakken. Heeft iemand een goed, niet al te ingewikkeld recept? Ik heb geen fancy mixmachine, dus het moet met de hand te doen zijn. :sweat_smile:

Deze! https://www.kokenmetkarin.nl/2020/05/18/focaccia-zonder-kneden/

1 like

Ik wil ook graag een zuurdesemstarter maken met tarwebloem, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Heeft iemand het gouden recept?

Deze van Levine (ik lijk wel een Levine-predikant vandaag :sweat_smile:)

3 likes

Niet echt bakken, maar de chocolade mousse van Rutger. Hij heeft inderdaad gelijk dat dit echt een pure smaak heeft. Niet echt mijn ding. Mijn man heeft er mega veel slagroom doorheen gedaan en nog een toef erop. Kon beter melk chocolade gebruiken ipv puur. Wel heel lekker door de aanpassing.

12 likes

Ik raakte geïnspireerd door al het brood en wilde ook graag iets hartigs bakken. Het werd kaasbrood van de Balkan uit het Honey&Co bakboek, maar dan met feta en parmezaanse kaas i.p.v. feta en pecorino! Dit was echt heel erg lekker🥰

27 likes