Baktopic #2

Het kan er ook mee te maken hebben dat het nog vrij koud is voor de tijd van het jaar en het daardoor ook wat killer is in huis (ondanks je verwarming). Dan heeft mijn starter er ook altijd wat meer moeite mee, ik zou zeggen doe over een maand nog eens een poging, dat scheelt waarschijnlijk een hoop!

Ik heb nu sinds februari een actieve starter en het maakt niet uit hoe erg ik hem verwaarloos en of ik wel of niet wat weggooi met voeden, hij blijft het perfect doen! Dus ik eet nu regelmatig zuurdesem brood en vorige week heb ik er ook pizza mee gebakken.

40 likes

Dit is echt een goed idee. Ik vind home made pizza super lekker, ga het eens maken met m’n starter door het deeg. Ziet er heel goed uit!

1 like

Als je je starter weer aan de praat wil krijgen, helpt het ook om de starter twee keer op 1 dag te vervangen. Voor mensen die beginnen met brood bakken zou ik aanraden om te gaan oefenen met gistbroden, of anders broden met een voordeeg (een polish bijv). Recepten van Levine van Doorne zijn ideaal om te leren brood bakken.

1 like

Dit heb ik laatst uitgezocht met Google (had je ook kunnen proberen) en het lukt gewoon als je de helft van de aangegeven hoeveelheid gebruikt

1 like

Bedankt! Nou ik kon het niet vinden :sweat_smile: alleen dat het met soja niet lukte

2 likes

Als ik in nederlands zoek kan ik t ook niet vinden idd maar in het engels proberen helpt altijd :stuck_out_tongue:

1 like

Ja daar had ik inderdaad zelf aan kunnen denken :sweat_smile:

1 like

Ik wil eigenlijk heel graag eens foccacia proberen te bakken. Heeft iemand een goed, niet al te ingewikkeld recept? Ik heb geen fancy mixmachine, dus het moet met de hand te doen zijn. :sweat_smile:

Deze! https://www.kokenmetkarin.nl/2020/05/18/focaccia-zonder-kneden/

1 like

Ik wil ook graag een zuurdesemstarter maken met tarwebloem, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Heeft iemand het gouden recept?

Deze van Levine (ik lijk wel een Levine-predikant vandaag :sweat_smile:)

3 likes

Niet echt bakken, maar de chocolade mousse van Rutger. Hij heeft inderdaad gelijk dat dit echt een pure smaak heeft. Niet echt mijn ding. Mijn man heeft er mega veel slagroom doorheen gedaan en nog een toef erop. Kon beter melk chocolade gebruiken ipv puur. Wel heel lekker door de aanpassing.

12 likes

Ik raakte geïnspireerd door al het brood en wilde ook graag iets hartigs bakken. Het werd kaasbrood van de Balkan uit het Honey&Co bakboek, maar dan met feta en parmezaanse kaas i.p.v. feta en pecorino! Dit was echt heel erg lekker🥰

27 likes

Dankje! Daar heb ik dit recept voor gebruikt :blush:

5 likes

Een ouderwetse MonChou taart naar het recept van Laura’s bakery met een bodem van spritsen.

26 likes

In mijn recept doe ik het wel in de standmixer, maar je kunt eigenlijk zo goed als al het deeg ook met de hand doen hoor! Focaccia is wel een vrij nat deeg, dus schrik niet van de plakkerigheid. Na ongeveer 10 minuten kneden merk je dat het deeg wat minder begint te plakken en iets elastischer wordt, dan is het klaar om te rijzen.

3 likes

Ben de hele nacht bezig geweest om te plannen wat ik volgende week allemaal ga bakken :sweat_smile:. Wil net als afgelopen Kerst een box met koekjes (& andere baksels) gaan rondbrengen voor Eid. Heb er nu nog helemaal zin in, maar als ik de planning zie, denk ik dat ik volgende week mezelf weer ga vervloeken en me ga afvragen waarom ik het mezelf weer aandoe. :joy: :broken_heart: Ik bereid me alvast voor op de rugpijn die ik ga krijgen.

23 likes

Heb afgelopen weekend franse tartelettes gebakken en gevuld met banketbakkersroom en aardbeien. Erg blij met hoe het is gelukt voor een eerste keer. Moet nog wel baktijd/oven temp beetje tweaken.

26 likes

Ohhh wat een fijn plan! Maak je foto’s? Ik vind dat soort dozen vol koekjes zó prachtig.

2 likes

Ik wil koekjes bewaren in zulke foliezakjes, maar ze moeten dan na een week nog wel knapperig zijn. Ik wil die zakjes dichtvouwen en dan nieten. Doen jullie er nog iets bij in? Ik las iets over rijst, brood of suikerklontjes om ze vers te houden.