Baktopic #2

Oe die browniekoekjes zien er zo goed uit! Hoeveel suiker heb jij uiteindelijk gebruikt?

1 like

150 gr en was indd gewoon genoeg!

1 like

Nouuu jongens waarom mislukt biscuit bij mij altijd. Heb er ff snel wat creamcheese frosting in en op gegooid en klaar mee. Dit was proeftaartje gelukkig, nog even dooroefenen…

4 likes

Ik heb eerst de eieren en suiker 10 min gemixt zoals laurabakt zegt en toen heel kort het meel erdoorheen… Maar wie weet idd alsnog te lang :worried:

1 like

Hahahaha en ik doe eigenlijk maar wat😂

1 like


Voor het eerst carrot cake gemaakt, met het recept van @George

Heeel lekker!

27 likes

Ik heb nog nooit biscuit gemaakt maar volgens rutger moet je het warm opkloppen


En in dit filmpje van een bekende banketbakker zie je ook dat hij het verwarmd.
1 like

Ik heb vorig jaar dit recept gebruik en was ook compleet mislukt.
Het kan ook nog hebben gelegen aan mijn gare combi-oventje, dus ik wil het nog wel een kans geven in m’n nieuwe supersonische oven. Maar van een taartenmakende kennis kreeg ik de tip om gewoon een Koopmanspakje met biscuitmix te gebruiken, dat was volgens haar foolproof.

2 likes

Ik gebruik altijd dit recept. Bij mij nog nooit mislukt!

3 likes

Thanks. Ik heb trouwens vandaag nog een stuk gegeten :drooling_face: :100: en nu was hij al compacter :+1:t3: Ik was dus gewoon te snel denk ik.

15 likes

Volgens mijn vriend (kok) mag ganache inderdaad liever niet te lang buiten de koelkast. Kun je de cake wellicht in een pan of iets grotere bakvorm zetten en die afdekken? Dan maak je de kans op uitdrogen weer wat kleiner.

1 like

Rectificatie: het koffiebrood is dus wél heel lekker! Door de combi koffie-dadels smaakt het een beetje naar chocola, terwijl er geen chocola in zit :slight_smile:

Geen idee waarom ik het eerste plakje vond tegenvallen: misschien moet het langer rusten, of ik had gewoon een gekke smaak die dag.

3 likes

Ik wilde eigenlijk de bakbijbel voor mijn verjaardag vragen maar aangezien het nog 9 maanden duurt heb ik hem toch al net zelf besteld! Zin om mee te gaan bakken. Ben erg enthousiast geworden door dit topic haha.

8 likes

Biscuit is gewoon een rotding om te bakken imho. Wordt zo kruimelig dat je ze niet normaal kan snijden. Snap niet hoe de Amerikaanse bakkers dat doen, ziet er altijd perfect uit. Lijkt me prima wat je gedaan hebt hoor! Ik heb hem laatst zoals Rutger gemaakt, was nog steeds kruimelig en laag dus bespaar je de moeite haha

1 like

Ik ben zelf (nog) niet zo’n goede bakker, en voor biscuit gebruik ik altijd de kant en klare mix van Dr O.etk.er. En het is nog nooit mislukt :stuck_out_tongue: Dus dat kan altijd nog een optie zijn als je open staat voor dit soort premix-pakjes @Baratheon.

Verpakking

image

Ander soort bak vraag, wel gerelateerd aan biscuits: voor laagjes taarten zie ik soms in recepten dat je 1 grote biscuit moet maken, en dan je laagjes uitsteken, maar in andere recepten dat je dikkere biscuits moet maken en die dan door moet snijden.
Is dit persoonlijke voorkeur van de bakker, of zijn het verschillende soorten biscuit, of zijn de technieken specifiek beter voor verschillende soorten taarten?

1 like

Frambozen shortbread
Machtig maar wel erg lekker en vind het er ook heel leuk uit zien met de gedroogde frambozen bovenop!

47 likes

Het verschil is volgens mij vooral dat het sneller, en misschien ook wel makkelijker, is om één groot biscuit te maken waaruit je de vormen uitsteekt. Je baksel blijft dan laag en is snel gaar, in tegenstelling tot een hoger baksel. Ook denk ik dat het makkelijker kan zijn om vormen uit te steken dan om een hoger nodig biscuit in lagen door te snijden (recht snijden is lastig zonder het juiste gereedschap).

Edit: van wat ik heb gezien op tv (bak zelf eigenlijk nooit biscuit) wordt zo’n grote platte vaak gebruikt om te rollen etc, maar is die te dun als je in laagjes wilt gaan werken.
Misschien iemand hier die meer ervaring heeft die dit kan bevestigen/ontkrachten?

2 likes

Waarom zijn er dan alsnog zo veel recepten waarin wel staat dat je 1 hoge maakt en dan doorsnijdt? Mij lijkt een grote dunne plaat ook veel makkelijker haha

Zie mijn edit!

1 like