Baktopic #2

@the.rebel.club hij lijkt inderdaad een beetje op een monchoutaart! Je hebt van Dr. Oetker monchoutaart mix met bastogne koekjes. Ik heb voor die van mij ook bastogne koekjes gebruikt.

@Salmiak ik had hem al langer geklopt dan nodig is volgens het recept, maar het werd maar niet stijf. Ik denk dat het inderdaad echt aan de Philadelphia ligt zoals @Random ook zegt :grinning_face_with_smiling_eyes: Hij smaakt in ieder geval goed en dat is het belangrijkste natuurlijk!

3 likes

Ik heb vandaag de Devil’s food cake van Nigella gemaakt, maar de frosting is heel vloeibaar? Ik wilde graag zo’n ‘sticky’ uiterlijk en zo ziet het er op haar afbeelding ook uit, maar bij mij is net ganache die niet hard wil worden. Ik heb het nog maar even in de koelkast gezet, maar chocoladecake eet ik toch het liefst op kamertemperatuur.

Hoe lang heb je t al laten koelen? Er zit alleen chocola, water en roomboter in dus als je de verhoudingen gewoon goed hebt (niet teveel water) dan zou het zeker na een uur in de koelkast wel echt moeten stijven

2 likes

Een uur in de pan (zoals in het recept), daarna heb ik het over de cake gedaan en nu in de koelkast is het wel redelijk hard. Ik had alleen verwacht dat het harder zou zijn voordat ik het erop zou doen (zodat je van die ‘vegen’ kunt maken), maar misschien had ik gewoon meer geduld moeten hebben

Op verzoek van mijn zusje heb ik een koek-taart gemaakt, maar het is enorm machtig. Ben er niet echt fan van.

16 likes

Wow intens! Lijkt me ook wel machtig ja, en wordt het wel crunchy? Heb je dan gewoon een hele hoop koekjesdeeg in een vorm gelegd?

Inderdaad zo’n lap koekjesdeeg. De zijkant is wel crunchy, verder niet echt. Mijn deeg werd ook niet helemaal gaar onderaan. Weet niet wat ik fout deed :joy:

Ik heb het browniekoekenrecept geprobeerd te vinden maar mislukt, heeft iemand een link? @Maestoso miss? (:

1 like

https://www.instagram.com/p/CKbe_yfgPw2/?igshid=vkd69dbaw3eq

5 likes

Merci!

1 like

Mijn bakavontuur vanavond: simpele chocolate chip cookies. Had de bakplaat een paar keer op mn aanrecht laten vallen zoals eerder in dit topic had gelezen maar dat gaf me te veel herrie haha

18 likes

Ik heb het inderdaad ook eens geprobeerd, maar de herrie vond ik iets te heftig voor mijn buren. Gelukkig zijn ze zonder op het aanrecht gemept te worden vast ook heel lekker!

2 likes

@anon11408962 even een theedoek op jeaanrecht leggen!

1 like

Gisteren weer 2 dingen gebakken: het snelle notentaartje van hier en een dadel-koffiebrood uit het boek Reis om de wereld in 80 gerechten van David Loftus (heb het boek zelf niet alleen een foto van een vriendin).


Notentaartje was heel leuk (en simpel) om te maken. En zoooo lekker! Ik had alleen wat moeite om m uit de (dichte) vorm te krijgen: de caramel was helemaal aangekoekt aan de rand. Volgende keer doe ik denk ik een reepje bakpapier tegen de rand. En de bodem is heel bros/lossig. Drukken jullie die altijd hard aan? Of had ik de bodem langer moeten bakken?

Ik had trouwens de nootjes helemaal leuk neergelegd, maar nu hij in stukjes is gesneden zie je daar niks meer van :joy:

Koffiebrood is lekker, maar vind het niet heel bijzonder. Ik had er meer van verwacht. Heb wel pas 1 stukje op, dus misschien wordt ie nog beter :sunglasses:
Edit: tweede plakje op en nu is t wel heel lekker, haha. Geen idee of t langer moet staan of dat ik gewoon een gekke smaak had de eerste keer. Maar wel een aanrader dus!

20 likes

Ik wil graag een niet al te moeilijke taart maken met een paar lagen biscuit, daartussen lekkere vulling, geen marsepein of fondant maar afsmeren met iets anders. Bovenop een leuke caketopper.

Ik heb dit nog niet eerder gedaan. Ik weet dat mensen om mij heen niet per se gek zijn van hele bijzondere vullingen enz dus simpel is goed genoeg.

Maar: hoe pak ik dit aan. Als ik twee biscuits bak en ze allebei opensnijd: waar kan ik ze het beste mee vullen? Als ik bijv slagroom en aardbeienjam wil - is dit dan voldoende of kan ik er beter mascarpone bij doen bijv? En dan op elke laag dit smeren? En afsmeren met alleen slagroom?

Een naked cake is ook een optie maar dan ben ik een beetje bang dat foutjes goed te zien zijn :speak_no_evil:

Ik maak altijd vooral cheesecakes/appeltaart/brownies etc maar dit nog nooit.

Ik hou zelf helemaal niet van slagroom en vind het voor vulling ook nooit zo lekker werken want het is weinig stevig. Gebruik dan liever een ganache of boterscreme, dat plakt en werkt wat beter vind ik. Afsmeren met slagroom kan zeker, maar ook daar kun je botercreme, ganache of bijvoorbeeld Italiaanse merengue gebruiken?

Je smeert het tussen elke stapellaag, dat is het lekkerste. Anders heb je veel cake en weinig vulling. Jam trekt wel heel erg in de cake, dus zou eerder iets van gepureerd fruit/vers fruit of een curd doen. Maar kwestie van smaak en ook hoe ingewikkeld je het wil maken!

——————
Ben ik de enige die het ongebakken, gevulde en gerolde deeg van babka mega lekker vind om te eten? Die afgesneden puntjes zegmaar haha

  • Ik eet ook ongebakken babka/brooddeeg!
  • Nee gatver je bent de enige

0 stemmers

1 like

De browniekoeken! Echt superlekker :yum:

En Dorie Greenspan world peace cookies


Ook lekker, want ja, chocola he…

28 likes

Ik heb chocolade amandelrepen gemaakt net, had alleen niet gezien dat ik specifiek kokosmeel moest hebben dus heb dat niet gebruikt. Nu zijn mn reepjes enorm zacht (tenminste, denk dat het daardoor komt, las op internet dat kokosmeel vocht opneemt). Maar, ze zijn wel lekker!

Ik was weer tartelettes aan het bakken :smile: Met een vulling van mascarponeroom en lemon curd, vond ik wel toepasselijk bij dit weer!

73 likes

Ga ik me toch even verdiepen in botercreme :slightly_smiling_face::+1:Thanks

1 like