Baktopic #2

Oh ze zien er lekker uit!

1 like

Ik doe cake gewoon in van die tupperware achtige bakjes. Cakebeslag geen ervaring mee. Wel koekjesdeeg en die vries ik in ballen in, in een zak of tupperwaredoos.

2 likes

@Croky volgens mij krijg ik hem voor mijn verjaardag :grimacing:

Ik vroeg het aan hem en ik bedoelde eigenlijk gewoon dat hij ipv een cadeau kopen wat bijlegt, maar hij wil dat hele ding voor me kopen :open_mouth: omdat hij zelf profijt heeft van het resultaat haha

7 likes

Haha dat heeft hij goed bedacht! En een heel fijn cadeau om te krijgen :heart_eyes:

1 like

Ooh heb stroopwafelboterkoek gebakken en hij is echt vet lekker geworden

31 likes

Recept aub! Klinkt heerlijk, en ziet er ook lekker uit.

1 like

Stroopwafel boterkoek - Laura's Bakery Alstuuuu!

5 likes

Ik heb vandaag 2 soorten koekjes gebakken. De 1e had ik alleen al verpakt voordat ik bedacht dat ik nog een foto wilde maken voor het forum :grinning_face_with_smiling_eyes:

72 likes

Dit ziet er echt goddelijk uit :drooling_face:

@Chan die onderste zijn mooi zeg!

2 likes

Ziet er lekker uit! Wat voor koekjes zijn het?

Deze. Ik snap niet hoe zij ze zo mooi kan snijden. Bij mij lukte het niet

En deze:

3 likes

Oei die jamkoekies! Staan nog op mijn wens-baklijstje. Wat heb jij voor vormpje gebruikt dat de bovenkant zo’n mooi bloemetje is?

1 like

Daar is een hele zoektocht aan vooraf gegaan. Ik heb hem uiteindelijk bij aliexpres gekocht

Link

https://m.nl.aliexpress.com/item/1005001350573752.html?spm=a2g0n.orderlist-amp.item.1005001350573752&aff_trace_key=1e13fe8a679c4406a61e4cdf43f366c1-1620428921770-02690-_AeOG45&aff_platform=msite&m_page_id=456amp-9R7FskL1z5tcvO3m_ADNqA1620428995437&browser_id=fd4829bcb38546f487da0ed64c23cf27&is_c=N

Hopelijk doet die link het :sweat_smile:

4 likes

Wat een prachtige vormpjes @Chan ! En hele mooie koekjes heb je gemaakt, ze zijn prachtig geworden.

Voor wie het interessant vindt; ik heb een hele verzameling bakvormpjes en koekstempeltjes, waaronder de Marokkaanse die Kookmutsjes gebruikt hebben.
Ik kwam ze op het spoor door Ellouisa, een bakblogster die vooral heel veel lekkere koekjesrecepten heeft. Zij heeft ook een heel gaaf boek met daarin koekjesrecepten, bereidingstips en adressen, en ik heb enkele adressen bezocht 2 jaar geleden. Hopelijk hebben de mensen die nog zulke vormpjes zoeken wat aan mijn tips!

Ik ben zelf niet Marokkaans, maar ik vind andere bakculturen mateloos interessant en wilde heel graag wat echte Marokkaanse koekstempeltjes zoals Ellouisa en Kookmutsjes gebruiken.

Mijn favoriete adres is Zin El Afrah in Rotterdam. Dat adres staat in het boek van Ellouisa, maar kreeg ik ook als tip van een winkelhouder in de Middellandstraat; hij zei dat het het favoriete adres was van zijn vrouw voor de grotere Islamitische feesten.

Nou mijn interesse was gewekt, dus zijn mijn man en ik daar naar toe gegaan. Eenmaal binnen was ik in de koekstempeltjeshemel. Zó veel aanbod. In eerste instantie lijkt het vooral een feestwinkel met vooral slingers en ballonnen, maar ze hebben ook een groot schap met de mooiste koekstempeltjes:

Het tweede schap van boven vind ik het mooist. Ik heb die zorgvuldig doorgenomen en van alle mooie stempeltjes één exemplaar meegenomen.
Linksonder liggen gele vormpjes, voor maamoul koekjes (zanddeegkoekjes, vaak gevuld met dadel- of notenpasta).

Zin El Afrah zit op Middellandplein 25 in Rotterdam en je kan eigenlijk niet om de winkel heen. Toen wij daar kwamen lag er een paarse loper buiten dus de winkel valt zeker op. :smiley:

Mijn koekstempel-honger was toen nog niet gestild dus bezochten we nog 2 adressen:
Marokkoshop XL aan de Noordmolenstraat 68 in Rotterdam en Maroc Bazaar aan de Noordmolenstraat 26A in Rotterdam.

Bij Marokkoshop XL vond ik helaas op dat moment niets. Het is een prachtige winkel maar op dat moment hadden ze geen koekstempeltjes.
Bij Maroc Bazaar had ik weinig verwachtingen omdat dat een vrij klein winkeltje is, maar toen ik aan de winkelhouder een foto liet zien van wat ik zocht, trok hij achter een schap een grote mand met koekstempeltjes vandaan. :smiley: Die heb ik ook nog even geplunderd, van alle exemplaren die ik nog niet had heb ik er weer eentje meegenomen.

Dit is de foto die ik liet zien:

Een screenshot uit een filmpje van Ellouisa die toen bij Koffietijd o.i.d. te gast was. Winkeliers wisten dan meteen wat ik bedoelde. Ellouisa heeft zelf aangegeven op haar blog en in haar boek dat ze veel vormpjes meegenomen heeft van haar vakanties in Marokko etc, maar geeft dus ook tips voor fijne adressen waar je het in Nederland kan vinden.

Die dag in Rotterdam was bloedheet en we hebben wel 30.000 stappen gezet maar wat was ik blij met mijn buit toen we weer naar huis gingen. In mijn directe omgeving heb ik geen fijne winkeltjes met dergelijke buitenlandse vormpjes en stempeltjes dus ik was heel blij dat het gelukt was.

In de loop der tijd heb ik ook nog wat vormpjes besteld bij webshops. Vooral in Frankrijk zitten fijne:
Perle Dorée en Eugénie Cooking (voorheen Cake Mabrouk). Met beide webshops heb ik goede ervaringen. Mijn school-Frans is een beetje weggezakt maar met de automatische vertaalfunctie in Google Chrome kwam ik met bestellen een heel eind.

Nourshop in Amsterdam (Javastraat 70) schijnt ook nog een goede te zijn, maar daar ben ik zelf nog nooit geweest. Die staat nog op mijn lijstje.

65 likes

Wat leuk zeg! Gave zoektocht en wat vertel je het gezellig. Rotterdam is voor mij niet echt in de buurt. Mocht iemand nog iets in het noorden weten, ik hou me aanbevolen

1 like

Leuk!! Ziet er lekker uit. Is ook niet moeilijk denk ik, of wel? Moet maar eens rondo vormpjes aanschaffen.

1 like

In het boek staan helaas geen adressen in het noorden van NL. :worried:
Zijn er hier misschien nog forumleden in het noorden van het land, die weten of er fijne Marokkaanse winkeltjes zijn?

Hier voor de volledigheid een foto van alle adressen uit het boek:

Bij mijn weten is Amazighe Bazar in Utrecht permanent gesloten (althans, dat zegt Google). Wellicht is er op dat adres een nieuw winkeltje gekomen maar dat weet ik niet zeker.

@Shadina Ja die staan bij mij nog op het lijstje, die lijken me zo lekker!
Mijn favoriete koekjes uit het boek tot nu toe zijn de cappuccinokoekjes.

5 likes

Ja die cappuccino koekjes heb ik ook gemaakt! Werden niet zo mooi als die van haar, maar was echt een makkelijk en leuk recept verder. Had dat recept toen gevonden in een baktijdschrift waar ze 2/3 recepten uit dat boek in hadden geplaatst. Volg haar nu ook graag op insta.

1 like

Ja zij is echt een leuke blogger vind ik, met originele recepten!
Veel staat op haar blog, maar haar boek bevat ook veel nieuwe recepten dus die kon ik niet laten liggen. Binnenkort komt ze met een nieuw boek, volgens mij over (borrel)hapjes? Haar schrijfstijl vind ik leuk dus daar ben ik benieuwd naar.

En @Chan Ik weet bij Kookmutsjes niet precies of het Najat of Nadia is die snijdt, maar degene die het doet heeft echt ontzettend goede snij-skills. Taarten en koekjes worden altijd zooo mooi gesneden. Ik kan dat ook niet helaas. :sweat_smile:

3 likes

Zo’n leuk berichtje dit!! brb ff op en neer naar rotterdam hoor (al is het meer dan anderhalf uur enkele reis :broken_heart:)

2 likes