Baktopic #2

Haha wat lief, dank je. :heart:

Ik heb een tijd in Rotterdam gewoond, maar kende die stempeltjes toen nog niet. Als ik nu naar Rotterdam ga (helaas vanwege Corona al veel te lang niet geweest) kost me dat inderdaad ook ruim een uur enkele reis. Maar het voelde echt als een leuk dagje uit, met een heel gericht doel. Als het dan lukt voelt dat zo fijn.
Normaal bestel ik bakspulletjes meestal online maar ik kon nergens die metalen stempeltjes vinden, dus zat er niks anders op om er dan maar een dagje uit van te maken. :sweat_smile: Was geen straf.

1 like

Wat mooi! En goede tips. Ik heb wel gekeken in Marokkaanse en Turkse supermarkten, maar heb nooit aan gewone winkels gedacht. Terwijl ik wel een Marokkaanse theeset uit zo’n winkel heb. Ik zal binnenkort op 1 van die adressen gaan kijken, want kookmutsjes gebruikt ook vaak een koekjesknijper. Die wil ik ook

1 like

Vanmorgen de bakbijbel weer eens geraadpleegd:
Brownies met een laagje gezouten karamel en een appel-kersentaart met bitterkoekjes op de bodem. Ben benieuwd want de bitterkoekjes van de appie vind ik de laatste tijd niet lekker en te droog. Had nog een geopend zakje en Rutger adviseerde een isolatielaagje dus dit leek me een goede manier om er toch vanaf te komen.

19 likes

Ja dat winkel in Rotterdam is zo leuk😁 ! Koop er vaak spulletjes om bedankjes te maken.

1 like

Gisteren geprobeerd aan te snijden, maar hij was nog veel te zacht en plakkerig, dus ben bang dat ie is mislukt. :sleepy: Wel meteen een nieuwe poging gedaan (mijn suikerthermometer heeft kuren, dus ik denk dat het daaraan ligt), en die was binnen een half uur al harder dan de vorige poging, dus volgens mij gaat die wel lukken! :crossed_fingers:

Inmiddels ook alle boodschappen voor de baksels in huis gehaald, hangt een behoorlijk prijskaartje aan, maar ach, je moet iets te doen hebben hè.

2 likes

Bedoel je deze?

Ik geloof dat Ellouisa het ook ‘nakash’ noemt. Zowel Zin El Afrah als Maroc Bazaar hadden die, dus ik heb ook een pincetje gekocht inderdaad.

Nog wat foto’s van de FB van Maroc Bazaar:

Ik werd hier echt heel blij van. Zoveel moois om uit te kiezen.
Maroc Bazaar heeft ook prachtige theesets inderdaad, mooie glazen en servies. Een heel leuk winkeltje om te snuffelen en een hele vriendelijke verkoper. Hij moest lachen dat ik zo blij werd van simpele stempeltjes. :smiley:

9 likes

Ja, die inderdaad! Rotterdam is niet echt in de buurt, maar kan er na corona wel een dagje heen gaan. Ik kan daar denk ik wel uren doorbrengen :joy:

1 like

Was ongeduldig, dus heb hem alvast aangesneden. (Heeft me bijna anderhalf uur gekost :sweat_smile: ) kan hem vanavond pas proeven, maar mijn moeder vond hem heel lekker! Hij is goed stevig maar niet te hard, en ook niet te plakkerig, waar ik een beetje bang voor was, ben benieuwd hoe die smaakt!
Het recept kan trouwens makkelijk gehalveerd worden als je geen enorme hoeveelheid wil maken, heb hier 160 blokjes van zo’n 2x1.5x1.5 cm uitgekregen

43 likes

Wauw!

1 like

Wow cool! Ik ga dit echt snel ook proberen :star_struck:

1 like

Niet zo’n ervaren bakker als de meeste hier, maar ik heb de Brownie Cookies in de oven staan! Ging echt heel makkelijk, ben benieuwd.

3 likes

Wauw dat ziet er echt heerlijk uit! :heart_eyes:

1 like

Vandaag de custard koekjes van het forum gebakken. Die van mij zijn wel heel breekbaar, maar de smaak is lekker!

En citroenkoekjes

37 likes

Aw jongens ik vind die jamkoekjes echt zo mooi :heart_eyes: word er helemaal blij van

3 likes

Ohhh welke citroenkoekjes zijn dit, van Kookmutsjes?

Ik heb net weer deeg gemaakt voor citroenkoekjes (recept van Le Gall), met de bedoeling om dit morgen af te bakken.
Heb een bakje vol met 512 gram deeg dus als het goed is kan ik daar 18 chewy citroenkoekjes van bakken. :drooling_face:

5 likes

Ja, die! Kookmutsjes heeft vaak van die simpele, kleine koekjes. Als het te moeilijk wordt of te lang duurt, haak ik snel af

2 likes

Haha, herkenbaar. Ik ben ook niet van de ingewikkelde baksels.
Regelmatig wel gedaan, maar ik merk dat het toch niet mijn ding is.
Net dat deeg van die citroenkoekjes gemaakt en dat was perfect, deeg is in een paar minuten gemaakt.

2 likes

@Florence zie hier het olijven brood. Er hadden wat mij betreft wel wat meer olijven in gemogen, maar ik vind het niet slecht voor een eerste keer.

Het brood is altijd wel snel op, dus volgend weekend ga ik een wat groter brood maken. Morgen komt de nieuwe Kenwood n.a.v. de tip van hier dat ie in de aanbieding was, dus heb nu al zin om aan de slag te gaan :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ga volgend weekend ook pizza maken met het deel van de starter wat ik normaal weg zou gooien. Nog even een recept zoeken, maar het wordt dus echt een lekker bakweekend (en eetweekend dan dus ook :grimacing:)

27 likes

Ik heb gister zelf pizzadeeg gemaakt. Er was nog een bolletje deeg over, maar dat heb ik wat te lang laten rijzen voor ik het in de koelkast heb gelegd. Kan ik nu nog iets maken met dat deeg?

Ik werkte ooit in een pizzeria en daar maakten we stokbrood van het pizzadeeg van de dag ervoor. Dan rolden we ‘s avonds 3 pizzaballen tot 1 stokbrood en dat ging dan nog een nacht de koelkast in en werd de volgende middag afgebakken.
Je kan het ook uitrollen als een pizza, snel afbakken op een hete pizzasteen en dan insmeren met knoflookolie, dan krijg je een soort dunne focaccia.

4 likes