Baktopic #2

Ik heb de crackpie een paar jaar geleden heel vaak gemaakt, dat vind ik echt een aanrader. Ook zoet en zwaar maar heel lekker en toch minder heftig dan de birthday cake. Die ziet er wel goed uit trouwens!
En je hebt me geïnspireerd om de crackpie ook weer een keer te maken, binnenkort maar weer eens doen.

1 like

Die cupcakes en red velvet truffels waren de grootste hit. De kinderen van mijn zwager hebben alle cupcakes op gegeten :grinning_face_with_smiling_eyes:

37 likes

Hoe heb je deze gemaakt? Ik heb dit een keer geprobeerd van mislukte brownie maar dat was niet zo’n succes haha

1 like

Ik heb ze gemaakt van 12 mislukte red velvet cupcakes :joy: (Red Velvet Cupcakes - Preppy Kitchen). De boter was te zacht, dus ze kwamen heel vettig en plat uit de oven. Er zat ook weinig smaak aan. Heb ze laten afkoelen en verkruimeld. Vervolgens 75 gram roomkaas daar doorheen gedaan en op gevoel/smaak poedersuiker (+/- 60 gram). Even in de vriezer hard laten worden en dippen in de gesmolten witte chocola

3 likes

Zo ontzettend lief al jullie reacties, dankjewel! :heart::heart:Iedereen aan wie ik de dozen heb gegeven was er erg blij mee!

Voor wie het leuk vindt, hier alle recepten die ik heb gebruikt! (Het meeste is van Rutger & Kookmutsjes!) Alles was vrij makkelijk te maken, behalve de nougat en fudge, die zijn een beetje tricky omdat je ze echt goed op temperatuur moet krijgen om de goede structuur te krijgen. Verder was de rest echt goed te doen!

Linkjes naar recepten

Chocolate chip cookies zijn volgens een oud Foodgloss (rip) recept, brownies, blondies, lace cookies, baklava, nougat, vanillefudge, honing-amandelkoek, pistache ghriba & vanillekoekjes.

24 likes

De pistache ghriba koekjes heb ik ooit eens gemaakt, heel lekker, wel extreeem zoet terwiil ik al een zoetekauw ben. Heb jij net zoveel suiker gebruikt als in het recept aangegeven staat? Vind dat kookmutjes recepten altijd zoveel suiker gebruiken.

1 like

Ja, zeker! Vind de nougat echt heel erg lekker, helpt ook wel mee dat die de meeste moeite kostte haha, maar dat is denk ik wel m’n favoriet van alle baksels.

@Nysmn was de eerste keer dat ik ze maakte, dus heb alle suiker gebruikt! Heb wel de pistache even in de oven geroosterd, dus die smaak overheerste bij mij vooral, heel zoet vond ik ze daardoor niet echt! :relaxed:

2 likes

Ohhh dat ziet er goed uit! Deze en de ceack pie staan nog op mijn baklijstje. Wat heb je gebruikt als 'shortening? Is niet te koop in NL volgens mij?

2 likes

Is de crack pie echt zo lekker? Ziet er wat ‘saai’ uit, maar blijkbaar moet je het een keer geproefd hebben als ik het lees?

Ik zoek nog iets om te bakken voor mijn verjaardag volgende week, ik twijfel nu tussen deze of iets wat ook nog een beetje mooi is en wat meer taarterig…

@360 de birthday cake is prachtig! Zoiets zou ik graag willen maken maar vind ik veel te veel gedoe om op een doordeweekse avond te gaan bakken. Ik bewonder die van jou wel :heart_eyes:

2 likes

Als een recept om shortening vraagt, gebruik ik altijd Crisco. Bij bakwinkels te koop maar ook gewoon bij Jumbo.

Crisco.

2 likes

@itakepictures ik heb inderdaad deze gebruikt! Had ook geen glucose bijvoorbeeld in huis of acetaat dus heb alles in 1x besteld bij een online bakwinkel.

@parapluie zo lief!

1 like

Dat klinkt wel lekker inderdaad!
Misschien maak ik er nog iets bij wat wat feestelijker eruit ziet, dan heb ik looks en smaak :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Ik heb Indiase kardemomkoekjes (besan ladoo) gemaakt uit de bijbel van de Indiase keuken. Echt een keer leuk voor de afwisseling. Ze bestaan vooral uit ghee (geklaarde boter), kikkererwtenmeel en poedersuiker. Heel lekker, ze worden vanavond bij de chai geserveerd na een Indiaas etentje :smiling_face_with_three_hearts:

40 likes

Wat een mooie kleur! Welk recept gebruik je voor je chai? Ik ben dol op die van Meera Shoda maar altijd benieuwd naar andere recepten.

Ik heb gewoon die uit het boek gebruikt! Al getest en erg lekker, ga wel iets de suiker naar beneden schroeven want de zoetheid was wat overweldigend.

4 likes

Pfooeee voor het eerst tartelettes gemaakt. Het leek me van tevoren best te doen maar het is toch best een uitdaging om hem strak te krijgen. Ik ben heel benieuwd naar de smaak. Eerst even opstijven in de koelkast en dan vanavond proeven!

28 likes

Nog even op temperatuur laten komen :smiling_face_with_three_hearts:

34 likes

O ik vind ze wel heel mooi gelukt! :star_struck:

2 likes

Oehhhhh Besan Ladoo :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes: brengen zoveel mooie herinneringen weer tot leven.

1 like

Dank je wel! Ze waren ook heel erg lekker!

Tijdens het maken had ik zelf wat ruzie met het deeg (de zijkanten zakten in en de bodem kwam omhoog) en het opspuiten van de meringue lukte ook niet helemaal zoals ik had bedacht (de toefjes leken meer op micropiemels dus toen toch maar vlak afgesmeerd :joy:). Dus dan toch niet helemaal zeg tevreden ook al zijn ze prima gelukt uiteindelijk.

2 likes