Ja ik was bang dat het soms ook te snel ging maar het ging juist te langzaam. De randjes zijn nu aan de droge kant en binnen dus net niet.
Is wel lastig hoor altijd die ovens. Zo verschillend in recepten, merk dat sowieso met recepten van Rutger die tijden kloppen voor mijn oven niet.
Bedankt iig voor je tips!
Momenteel is GBBO (2020) op NPO1.
Zo vanavond dit gemaakt. Van de taart is een van de lagen in het midden niet gaar, maar dat mag de pret niet drukken. Volgens mij is het echt vet lekker
De brownies opnieuw gemaakt maar geloof dat ik gewoon niet zo fan ben van de brownies van Rutger. Zoveel mensen zijn hier lyrisch over maar vind ze te zoet
Ik heb de brownies ook al een paar keer gemaakt terwijl ik ze ook wat te zoet vind voor mij. Laatst met gezouten karamel maar ook dat deed niet veel. Ik vind ze verder wel heel lekker maar zou ze graag met minder suiker maken. Geen idee alleen of ik gelijk een kwart van het gewicht m ofzo kan weglaten. Ben dan weer bang dat het mislukt.
Oh dit ga ik terugkijken, thanks voor de tip! Ik vind het altijd zo knap dat de deelnemers van GBBO zo goed kunnen bakken. Daar ben ik echt jaloers op!
Gisteren zaten er ook wel wat missers tussen. Maar ik vind het zo leuk om te kijken!
Haha nou dat is stiekem ook wel leuk om te zien! Ik heb een seizoen gezien (niet helemaal) met een vrouw die allemaal Japans achtige/schattige baksels maakte en ik was toen zo onder de indruk van het niveau van alle deelnemers!
Kim-Joy!
Ik heb ook vanochtend de GBBO gekeken en het is echt zoveel leuker om te kijken dan de NL versie.
Ze hebben nu bij de action van die kleine tulbandvormpjes en ze zijn zó leuk! Heb gelijk even een uh ja, cakeje gemaakt, beetje een zooitje, maar vind het er wel leuk uit zien
Vraagje, smaakt het notentaartje erg naar kokos, of maar een beetje? Ik ben niet zo’n fan van kokos. Eventueel kan ik het ook weglaten denk ik?
Ik hou ook niet zo van kokos maar vond dat je die smaak ook bijna niet proefde!
Ik heb sinds kort een Kenwood Kmix, volgens de recensies zou hij prima brooddeeg moeten kneden. Alleen ik kneed zelf beter, het deeg blijft plakkerig en wordt niet zo elastisch als wanneer ik zelf kneed.
Ik zet hem niet hoger dan stand 2, omdat hij over m’n aanrecht ‘loopt’. In een hoge stand ben ik bang dat hij eraf valt ofzo.
Iemand die ook met een Kmix of KitchenAid ofzo brood maakt? Welke stand gebruik je, hoog of laag, en hoe lang duurt dat ongeveer? Het totale gewicht van mijn deeg is zo’n 950 gram in totaal.
En misschien iemand die een tip heeft voor een wandelende mixer? Ik denk erover om er een anti slip matje eronder te leggen, geen idee alleen waar ik dat vandaan ga halen.
Ik heb ook de kmix. Ik heb al vaak brooddeeg gemaakt ermee en ik vind dat hij het prima doet. In het boekje staat dat hij met deeg niet hoger mag dan stand 1. En dat je eerst het vocht in de kom moet doen en dan de droge ingredienten.
Bij mij gaat hij niet aan de wandel met 1 kg bloem. Ik kneed meestal zo’n 10 minuten en vaak op stand Min en dan draai ik hem in het midden even naar stand 1 voor paar minuten.
Ik het zoiets van met de hand kneed je ook niet zo snel, dus waarom moet die machine dat wel doen, en handleiding zegt dus ook stand min tot 1. Mijn broodjes werden iig goed luchtig en het deeg rees ook goed.
Niet hoger dan stand 1 zeg je? Ik dacht juist in het boekje gelezen te hebben minimaal stand 1. Lig net in bed maar ga morgen nog even je reactie goed lezen en het boekje checken, dank je!
(Ik hoopte al dat jij zou reageren omdat ik wist dat je vlak voor mij dezelfde mixer had gekocht🙈)
Heb ff gekeken. Er staat indd “min. naar snelheid 1”
Ik nam dat op als van min tot 1.
Er staat nl ook bij water toevoegen alleen Min.
Dus dat betekent dat “Min.” Een stand is.
Dus bedoelen ze niet Minimaal naar stand 1 denk ik, maar van min. tot 1.
Vet en suiker opkloppen staat Max, achter, nou ik klop mn boter niet op stand max. Veel te hard. Ik denk dat ze bedoelen dat die maximaal kan?
Sowieso zag ik wat rare vertalings dingetjes dus de Naar zal wel Tot moeten zijn.
Op de kenwood site zeggen ze hier ook min tot 1.
https://www.kenwoodworld.com/nl-nl/koken-met-kenwood/recepten/recepten/basisrecepten/basis-witbrood
Ik vind eigenlijk sowieso dat deeg met de hand mooier wordt dan met een machine, ook als ik het op werk met een professionele machine kneed. Ik doe het meestal 7 minuten in de planeetmenger en daarna kneed ik het nog een minuut of 10 door met de hand.
De meeste Kenwoods hebben inderdaad een stand “min.” Die gaat nog net wat langzamer dan stand 1. Gebruik die stand zelf altijd om het water en meel te mengen en zet de mixer daarna pas op stand 1 om te kneden voor een minuut of 10 (maar heb zelf een chef XL maar tijden zouden kunnen verschillen per mixer).
Deeg kneden gaat hier met de kenwood ook goed en ervaar de problemen die jij noemt eigenlijk nooit.
Ik heb zo’n rol anti slip ooit bij de action gekocht!
@Croky ah ja ik denk dat je wellicht gelijk hebt, dat ze min tot stand 1 bedoelen. Dat leek me zo licht. Bij de overige functies zoals boter kloppen kan ik zelf wel inschatten op welke stand ik hem wil, maar aangezien ik nog nooit machinaal deeg heb gekneed had ik echt geen idee.
M’n brood zit nu al in de oven, ga het volgend weekend proberen op een lage stand! Dan blijft hij sowieso wel beter staan, maar ga nog even kijken bij Action voor een matje. Dank @Bird !
@George ik ben blij dat het toch wel herkenbaar is! Ga het nog even proberen met wat aanpassingen maar als je zelfs met een professionele mixer nog met de hand kneedt, dan is het niet gek als ik dat met mij Kenwood ook zou moeten doen.
@Harrrie 10 minuten? Ik heb veel langer gekneed. Het deeg veerde wel terug, maar het was dus wel plakkeriger dan wanneer ik het handmatig kneed. En gewoon niet zo mooi en elastisch. Toen was ik het zat en ben ik maar gewoon gestopt met kneden
Bedankt voor jullie reacties, heel fijn en het helpt me weer verder op weg!
Misschien dat ik zo m’n starter gewoon weer voed en dan maak ik dit weekend nog een brood
Ik kneed met m’n kitchenaid een minuut of 7-8 meestal, maar ik merk dat het gewoon tijd kost voordat het meel alle water goed heeft opgenomen, dat gaat niet sneller als je sneller kan kneden naar mijn idee. Dus ik doe vaak 1-2 minuten kneden tot het net een beetje gemengd is allemaal, dan een kwartiertje wachten en dan nog 5-6 minuten. Dan krijg ik dat fluweelzachte van met de hand kneden wel voor elkaar.