Ik kneed brooddeeg altijd met de hand, omdat ik geen plek voor fancy apparaten heb, maar heb het idee dat een ‘autolyse’ wel veel doet voor het eindresultaat. Dan heeft het meel al het water al opgenomen voordat je begint met kneden of de machine dat laat doen. Wat @Merel zegt eigenlijk.
Ik had inderdaad het water en de bloem al 3 kwartier vooraf gemengd. Ik had het door elkaar geroerd, werkelijk geen idee waarom ik dat niet door de Kenwood heb laten doen.
Ik ga het vandaag gewoon nog een keer proberen met wat aanpassingen.
Ga denk ik ook eens proberen brood te bakken in de stoomoven. Ik gebruik dat ding alleen echt nooit dus eerst maar eens uitvinden wat een goede stand is. Zou wel handig zijn als het werkt.
@LazySusan ook bedankt voor het meedenken!
Las ergens dat met minder suiker de structuur veranderd dan is het minder fudgeachtig. En weet niet of dat dan de brownies ten goede komt.
Moet zeggen een dag later smaakte ze wel beter
Voor zulke grote hoeveelheden is een machine wel fijner hoor! Maar voor huis, tuin en keuken bakken (om het zo maar te noemen haha) vind ik een combinatie van met de machine en met de hand het fijnste werken. Maar dan bedoel ik inderdaad ook recepten met iets van 1kg bloem. Bij 3 kg bloem helemaal met de hand kneden krijg je echt lamme armen haha.
Ahh ja inderdaad, ik kon me al voorstellen dat minder suiker wel iets met de structuur zou doen ja. Fijn dat ze een dag later al beter smaakten!
Brood update: mijn deeg is nu aan het rijzen en het is al zoveel beter dan afgelopen keren😄
Heb een minuut of 10 de mixer laten kneden (niet hoger dan stand 1), en toen nog een paar minuten met de hand.
Ik kwam er ook nog achter dat ik het zout te vroeg toevoegde. Voor pizzadeeg meng ik dat normaal met water, dan meng ik dat met bloem en dan voeg ik verse gist toe: werkt top. Dus uit automatisme deed ik bij het brood ook het zout in het water, maar dan heeft de autolyse geen zin meer. Nu het zout als laatste toegevoegd en dat lijkt ook wel goed te werken (logisch).
Bedankt allemaal voor het meedenken! Zo fijn dat ik makkelijk wat tips kon krijgen die goed werken
Iemand bekend met de bakrecepten van AH? Deze rabarbercake met lemoncurdcrème lijkt me wel heel lekker maar ik vind de diner-recepten vaak wat saai smaken. Zou het zonde vinden van de rabarber als het maar een matige uitkomst geeft.
Vanmiddag de zweedse koekjes gemaakt die @FrauHelga hier heeft gedeeld.
Was echt een leuk recept om te maken. Makkelijk, snel en je haalt er veel koekjes uit! Ik heb er precies 50 uit kunnen halen dus ik ga zo nog even langs mijn ouders om wat koekjes te brengen
Wat zijn die stukjes erin eigenlijk? Is dat een soort van karamel?
Zijn het koekjes met daim?
Ze zien er mooi en lekker uit!
@parapluie Yes dit zijn koekjes met Daim!
Dit is het recept en hier is een video.
@Raspberry Superleuk dat je ze gemaakt hebt! Ze zien er heerlijk uit. Leuk recept hè? Ik vind het zo tof dat je met weinig moeite in 1 klap een heleboel koekjes hebt. Ik heb er al diverse mensen blij mee gemaakt.
Vond het een erg leuk recept en wat je zegt, met weinig moeite toch veel koekjes! Ik zag later trouwens dat ik siroop heb verward met honing haha maar daarmee kan het dus ook
Lijkt me ook leuk om hiermee te experimenteren en wat anders te gebruiken ipv Daim. Maar vind ze zo ook heerlijk! Bedankt voor het delen
Je maakt misschien wel veel koekjes maar ze zien er wel uit als eenhapskoekjes die ik heel snel weg kan werken😆
Maar als ik weer eens bij IKEA neem ik Daim mee en ga ik het ook proberen, love Daim!
Mijn brood is klaar! Ik was wat ongeduldig want wilde het vanavond eten dus hij is wat ingezakt, maar echt al een hele verbetering. Ik ga volgend weekend weer lekker verder proberen.
Ben nu op zoek naar een goede pan die geen 200 euro kost, zodat ik een Dutch oven idee kan toepassen.
Hij is super mooi geworden zeg! Als je zoekt op ovenbestendige braadpan kom je er al een heleboel tegen, ook voor veel verschillende prijsklassen. Ikea heeft er bijvoorbeeld ook een, mijne is van Fissler, maar volgens mij was die wel heel duur (ik heb hem via via gekregen).
Ah dankjewel!
Ik vind het ook echt zo leuk om te doen, brood bakken. Wil er ook een keer 2 tegelijk maken, want het gaat zo snel op haha. Ik gebruik 500 gram bloem en heb uiteindelijk een 900 gram deeg ongeveer. Dat is best een leuk broodje maar man en kind eten ook mee en vinden het allebei super lekker, dus dan gaat het hard.
Bedankt voor de tip voor de zoekterm, ga gelijk even op onderzoek uit. Zou mooi zijn als ik de pan eind van de week al in huis heb. Het is wel een beetje verslavend om zo lekker brood te bakken, haha.
Ik heb een gietijzeren pan van de Hema en die werkt perfect voor Zuurdesem brood bakken
Iemand had hier pas een wafelijzer gekocht die je kon omkeren? Hoe zijn je ervaringen inmiddels? Ik ben nog steeds opzoek naar een wafelijzer maar weet nog niet welke ik wil gaan kopen! Weet wel dat ik een ronde wil
Ja ik! Heb hem toevallig vandaag weer gebruikt. Ik heb alleen nog havermout-banaan wafels gebakken, heerlijk en aan beide kanten mooi bruin gebakken. Maar nog geen ervaring dus met suikerwafels bijv. of recepten die hier gedeeld zijn.
Bedankt nog voor de tips, @Totoro en @itakepictures. Ik heb gisteren deze pan besteld van het merk Vogue. Nog nooit van gehoord maar ik wilde graag een ovale pan ivm de vorm van het brood, zo bij deze terecht gekomen. Morgen wordt hij bezorgd als het goed is!
Oehh heb je een recept?