O dit lijkt me heel erg lekker!!
Even hier zeggen dat de nieuwe presentator/komiek in Great British Bake off echt een irritante gast is. Echt jammer.
Wat een beauties, en dat blaadje ter garnering past er goed bij haha.
Ik heb vanavond voor het eerst poffert gemaakt. Echt verrassend lekker met wat stroop eroverheen.
Ik heb net British Bake Off gekeken en geïnspireerd geraakt om een babka te bakken. Tijd geleden heb ik hier ook foto’s van verschillende babka’s voorbij zien komen. Maar wat ik me afvraag, gebruiken jullie een groter bakvorm hiervoor of een gewone cakevorm?
Deze tip ga ik onthouden . Uiteraard is de poffert nu al op. Ze zouden die vormen veel groter moeten maken, maarja dan heb je ook een hele grote pan nodig. Er is een stuk naar de buren gegaan van wie ik de vorm had geleend, een stuk naar de vriendin waar ik het mee gemaakt heb en de rest hebben mijn vriend en ik opgegeten haha. Is maar goed ook
aangezien ik wat gezonder probeer te eten.
Wat is dit? Poffert? Echt nog nooit van gehoord haha
Een collega zei ook lekker poffertjes! Toen ik vertelde dat ik poffert ging maken haha. Het is een Gronings gerecht en op Wikipedia (het heeft blijkbaar zijn eigen wiki pagina) staat dat het een broodachtig boerengerecht is. Het is best stevig en vullend en wordt zoals @pastelzwart zei met boter en suiker gegeten of met stroop.
Ik ken het als ketelkoek of pofkoek. Er zijn diverse plaatsen / regio’s in Nederland die hun eigen variant hebben maar ze komen grotendeels overeen: een soort broodachtige cake die je niet bakt in de oven, maar in een vorm doet in heet water. Zo kook je het eigenlijk.
Jan in de zak is vergelijkbaar.
Ik ben er niet zo’n fan van omdat ik het knapperige randje mis dat je bij een ovengebakken cake wel hebt. Maar het is wel een mogelijkheid om te ‘bakken’ zonder oven.
Je stoomt het? Zoals sticky toffee pudding? heeft het verder nog een specifieke smaak, behalve krentencake?
Je kookt het au bain marie, de dichte vorm is omsloten door water. Er gaan vrijwel altijd rozijnen in, soms kaneel. De echte smaak zit in boter, suiker of stroop die je erbij eet.
Aangezien ik geen superfan ben van rozijnen, vind ik het niet heel spannend. Maar ik ben denk ik een uitzondering. De meeste mensen die ik ken vinden poffert erg lekker.
Klopt, maar dan vind ik de textuur van het binnenwerk ook wel heel anders dan die van de ‘traditionele’ poffert.
Misschien meer impopulair, maar ik vind hem
best grappig en de interactie met Noel ook leuk
Jaa aanrader! En zooo simpel
Ik gebruik een normale cakevorm, werkt prima
Ik ken het als broeder. Mijn moeder (west Friesland) bakt het in een pan, zoals dit recept: Broeder « Recepten en kooktips voor klassieke gerechten en ingredienten
Ooh wat heerlijk dit!! Heb de verdere reacties ook al gelezen maar in mijn familie bakken we de poffert “gewoon” op een laag vuurtje in een braadpan. En met ontbijtspek op de bodem (dus zoet/zout combi met de rozijnen/krenten/whatever
). Kent niemand dit?
Ja ik ken wel de variant met spek erdoor, of aan de buitenkant, maar ik heb een intense hekel aan de combinatie hartig met zoet.
Ja zo maakte mijn moeder het altijd! Plakjes spek aan de buitenkant, en geserveerd met custard/vla
Ik bak nu bijna ieder weekend een zuurdesembrood, en iedere week is hij weer een beetje beter. Echt zo lekker
Het enige wat jammer is, is dat je er zoveel tijd in stopt en dat hij dan binnen no-time weer op is
Custard/vla erbij is een heel goed idee! Mmm