Baktopic #2

Niet de netste of mooiste taart die ik ooit gemaakt heb.
Wel heel lekker, en een blij kind, dus ik ben gelukkig.

32 likes

Nadat ik een paar weken geleden voor het eerst poffert had gemaakt met de poffertpan van mijn buurvrouw zat ik er al aan te denken zelf ook eentje te kopen. Zojuist mijn tweede poffert gemaakt mmm.

22 likes

Bakvraagje: ik had laatst een appeltaartje uit de supermarkt (Carrefour, dus Franse stijl) dat ik heel lekker vond. Het was van bladerdeeg met een soort karamelvulling met daarop schijfjes appel. Nu probeerde ik die vulling na te maken maar dat was het niet helemaal (ik had banketbakkersroom gemaakt met karamel erdoor maar het werd niet echt karamelachtig). Heb ook het idee dat de vulling dunner moet zijn, meer een soort saus.

Iemand een idee hoe zoiets te maken? (Ik heb besef dat m’n beschrijving niet heel duidelijk is haha, maar misschien weet iemand toevallig over wat voor soort taartje ik het heb.)

Was het een soort tarte tatin? Dat is met bladerdeeg en karamel.

Nee volgens mij niet, want de appelschijfjes waren eerder droog, en bij tarte tartin zouden ze vochtiger zijn toch? Maar het kan wel zijn dat het eenzelfde soort karamelsaus is, ga eens verder zoeken!

Hmm dan weet ik niet wat je bedoelt. Kun je dat taartje van Carrefour niet online vinden?

Welk recept gebruiken jullie voor banketbakkersroom? Ik heb uiteraard het recept van Rutger gevonden (Banketbakkersroom maken - basisrecept - Rutger Bakt), maar ik zie bijvoorbeeld in zijn appelkoekenrecept dat hij 1/4 van alle ingrediënten gebruikt, maar wel de helft van de eieren. Dat lijkt mij wel een redelijk groot verschil, hoeveel eieren gebruiken jullie meestal op zo’n 500 ml melk?

Ik maak eigenlijk altijd banketbakkersroom met 250 ml melk en 1 eidooier, dat is zo op. Je kunt het anders ook nog in de koelkast bewaren, of invriezen. Dus als ik Rutgers recept zo zie zou ik gewoon de helft maken. Een vierde recept lijkt me ook wat lastig werken, door de kleine hoeveelheden heb je eerder de kans dat het aan zal branden/het eigeel zal stollen.

@anon53137221 Was het niet toevallig een appeltaart met frangipane? Dat wordt ook wel veel gebruikt in Franse recepten!

1 like

Dankje! Ik ga de banketbakkersroom ook nog voor andere dingen gebruiken, dus ik ga wel voor 500 ml melk, maar dan met 2 eidooiers en niet 4

1 like

Ja dat moet helemaal goed gaan! Wat ga je allemaal bakken? :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik ga morgen pas bakken en ben er nog niet helemaal uit, maar ik denk een mix van tartelettes met passievruchtencurd (is van jou uit de openingspost :slight_smile:), tartelettes met karamel, hazelnoot en chocolade, mini cheesecakes met blauwe bessen, die appelkoeken van Rutger en aardbeienslofjes. Wordt in elk geval een flinke bakdag, nog even vragen of ik de koelkast van de buren mag gebruiken in ruil voor iets lekkers

5 likes

Nee dat was het ook niet :sweat_smile: Maar is wel erg lekker ook! Heb nu dit gevonden, denk dat het daar het meest bij in de buurt komt:

Volgend weekend een nieuwe poging om het taartje na te maken :nerd_face:

1 like

Hoi hoi! Mijn beste vriendin is vrijdag jarig en ik vind het leuk om een taartje voor haar te bakken. Ik heb geen geweldige bakervaring, ben wel in voor een uitdaging en zou het heel leuk vinden als het er enigszins een beetje bijzonder/pro uit ziet haha maar ik weet niet of dat veel gevraagd is. Ik heb vakantie dus wat voorbereiding is niet erg. Hebben jullie een leuk recept, de ultieme tip of inspiratie voor mij?

1 like

Is een dripcake misschien een leuk idee? Die zien er vaak al heel leuk uit met het glazuur dat van de randen afloopt, en je kunt het naar wens decoreren met iets lekkers.

Mocht je wat simpelers willen dan kan ik dit recept van harte aanraden:

Ik heb deze jaren geleden gemaakt voor een verjaardag en heb een vriendin die er zo gek op is, dat ik hem sindsdien meerdere keren op haar verzoek gemaakt. Zelfs voor haar trouwdag. De combi van brownie, cheesecake en frisse framboos vind ik echt goud. Het origineel gaat in een rechthoekige vorm, maar een springvorm (26 cm) vind ik zelf fijner.

8 likes

Oh super dankjewel!!!

1 like

Ik wil dit weekend een taart maken voor m’n verjaardag, ga een lekkere smeuiige chocoladecake doen (red velvet maar dan zonder de kleurstof) en wil 'm sowieso vullen met verse frambozen en frambozenjam. Maar wat doen aan de buitenkant en als extra laagje vulling: roomkaasfrosting of swiss meringue botercreme? Vind de roomkaasfrosting wel wat lekkerder denk ik maar die botercreme vind ik ook wel weer eens leuk om te maken en wil oefenen met een taart strak afsmeren… wat zouden jullie doen?

2 likes

Hebben jullie een gouden tip voor een carrot cake recept? Zie er zoveel en ook best verschillend van elkaar… Ben qua taarten vrij nieuw, bak normaal alleen cheesecakes dus niet te moeilijk haha!

Die in de begin post staan moeten beide heel goed zijn!

2 likes

Oh zo dom, helemaal niet aan gedacht… Thanks!

Deze vind ik echt super:

1 like