Baktopic #2

Rutger! Zit vol smaak en is relatief simpel

1 like

Gaat dat bij jou altijd goed uit de vriezer? Uit mijn ervaring kan je banketbakkersroom niet invriezen namelijk (het komt er als een smurrie uit)

Sachertorte!

33 likes

Ik ga vandaag muffins maken waar kristalsuiker in moet. Ik heb nog fijne kristalsuiker waar ik graag vanaf wil, dus die wil ik gebruiken. Weet iemand of ik dat zomaar in plaats van normale kristalsuiker kan gebruiken?

Zeker! Is gewoon hetzelfde maar dan fijner gemalen. Vaak juist beter voor bakken omdat het sneller opgenomen wordt in de boter waardoor je minder kans hebt om nog suikerkorreltjes te proeven

2 likes

Dank je wel! Scheelt weer inkopen doen.

1 like

Ik heb banaan blauwe bessen muffins gemaakt, dit is het recept. Ze zijn niet zo mooi als in het recept, maar wel heel lekker.

25 likes

Boterkoek van Rutger! Ik heb nog nooit zelf boterkoek gemaakt. Nu nog 6 uur wachten

31 likes

Ik heb gister witte chocolade fudge gemaakt met aardbeien erdoorheen. Maar misschien had ik geen diepvries aardbeien moeten gebruiken wat een deel lekte er nog uit haha. Mierzoet, maar daar hou ik wel van dus goedgekeurd. :yum:

18 likes

Vandaag weer gebakken. Eigenlijk was het te warm in huis om te bakken met chocola. Wat een bende was mijn keuken :joy:

Links boven zijn red velvet truffels, rechts boven pistache koekjes en onderaan kokoskoekjes.

52 likes

Heeft iemand nog baktips voor een brunch? Liefst recepten die makkelijk voor te bereiden zijn. Momenteel heb ik banana bread van Miljuschka al op het lijstje staan

Ik heb met pasen voor de brunch bagels gemaakt (recept rutger, was leuk en goed te doen), scones, croissants van zelfgemaakt bladerdeeg (vergt wat planning omdat het hele proces een paar dagen duurt, maar de moeite waard) en cinnamon rolls

3 likes

Ik ben fan van Belgian buns ! Basically een kaneelbroodje, maar dan met lemon curd vulling ipv kaneel. Ik hou van kaneel in de winter, maar deze vind ik meer voor de zomer.

Ik gebruik een recept uit het Brits bakboek, maar er staan veel recepten online. Je kan alles op voorhand maken en de ochtend zelf enkel nog bakken.

Vandaag nog wat dingen gebakken en nu ben ik er weer klaar mee voor de rest van de maand. Bakken is toch leuker wanneer het niet zo warm is binnen/buiten :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik heb ook nog een kokoscake, maar die had ik al verpakt voordat ik bedacht dat ik nog een foto wilde maken

41 likes

Wat een heerlijke dingen heb je gebakken! :drooling_face: Is dit voor Eid?

Ja klopt! Dit keer wel iets minder uitgepakt dan de vorige keer.

2 likes

Ik vind de schalen met koekjes die voor de feesten worden gebakken altijd zo mooi. Zo veel verscheidenheid en smaken en zoveel om uit te kiezen. :heart:

1 like

Eindelijk succes met koekjes. Ik probeerde het steeds, maar was nooit echt tevreden. Maar nu gelukt : heerlijke espresso chocolate chip cookies!

Recept: Espresso Chocolate Chip Cookies | Catherine Zhang

De espressopoeder is dus gemalen koffie en geen instant koffie en dat is zo lekker. Daarom koos ik dit recept. Aanrader!

Mijn koekjes verbranden steeds, dus een thermometer gekocht, en inderdaad : mijn oven is gemiddeld 20 graden warmer dan mijn knopinstelling. En ik gebruikte een kleine oventray, maar dan werden de koekjes nog steeds te heet van onderen. Nu gebruik ik de tray die bij de oven zat en wat bakpapier. Daarnaast zet ik de de temperatuur lager dan aangegeven en de tijd op de helft. Als de top droog is en ik ruik ze, gaan de koekjes eruit. Geen idee waarom, maar ik moet ze echt veel koeler bakken en vaak in de helft van de tijd om iets lekkers te krijgen. Heeft me heel wat ladingen gekost.

Nu heb ik beslag ingevroren (in balletjes). Wat is het beste om deze af te bakken, eerst ontdooien of iets langer bakken? Hoe doen jullie dat?

15 likes

Ik bak ze bevroren en dan wat langer maar doe het gewoon op gevoel. Als ik voel dat de randjes wat crispy voelen gaan ze eruit.

1 like

Hé wat fijn dat ze gelukt zijn! Ze zien er heerlijk uit, het recept is ook meteen op mijn lijstje gegaan.

Ja een afwijkende oventemperatuur kan behoorlijke gevolgen hebben, zeker voor koekjes die relatief kort gebakken worden. Fijn dat je nu met een thermometer wat meer grip op de temperatuur hebt.
Ik vries regelmatig koekjesdeeg in balletjes in, en ontdooi die niet van tevoren. Ik leg ze in bevroren toestand op de bakplaat en verleng de baktijd met 2-3 minuten. Ook dit is sterk afhankelijk van je oven, dus begin met een minuutje extra en verleng dat in stapjes van 1 minuut als je ziet dat je koekje nog niet klaar is. Liever 3 keer teveel checken dan 1 keer te weinig.
Als je weet hoe jouw oven het bevroren koekjesdeeg bakt, kan het de volgende keer al wat meer op gevoel. :blush:

1 like