Baktopic #2

Ja, het is gevoel, inderdaad. Door jou ben ik op de het “briljante” idee gekomen om bij een nieuw recept eerst een paar koekjes “proef” te bakken, in plaats van de hele plaat vol en dan teleurgesteld zijn! Dat hielp enorm in mijn zoektocht. Want ik blijk zacht en kort gebakken koekjes gewoon veel lekkerder te vinden. En ik maak ze denk ik ook wat kleiner, want dit recept zegt dat je er 9 koekjes uit maakt, maar ik heb er 20 balletjes uitgehaald, en 6 prima formaat koekjes gebakken.

Het is ook zo leuk om koekjes in de diepvries te hebben liggen. Komt er onverwacht iemand langs, en je hebt zo iets lekkers gemaakt. Echt heel fijn!

1 like

Wat leuk om te horen! :heart:
Door koekjes in kleinere batches te bakken leer je inderdaad zo veel. Ik heb regelmatig foto’s en notities gemaakt bij een nieuw recept en dan experimenteerde ik net zo lang tot de textuur naar mijn zin was, en ik het de volgende keer ‘blind’ kon.
En een diepvries met koekjesdeeg voelt zo luxe. :smiling_face_with_three_hearts: Voor zowel visite, als wanneer je zelf zin hebt in gewoon 1 koekje zonder al teveel gedoe.

Vraagje nog over de gemalen koffie, welke koffie heb je gebruikt? Heb je zelf bonen gemalen of gemalen koffie gekocht? Maakt de sterkte nog uit? Wij hebben zelf een ouderwetse koffiemolen maar die maalt vrij grof, en ik denk dat die stukjes niet fijn eten. Gemalen koffie van DE is bijvoorbeeld veel fijner en die werkt misschien beter in dit geval?

1 like

Ik heb een espressocupje van nespresso gebruikt en opengeknipt… :grin:
Dit keer een lichte versie (de ethiopische koffie, sterkte 3), maar een sterkere kan makkelijk. Een fijne maling is wel echt nodig, om het goed te laten opnemen. Maar ieder cupje (qua merk of sterkte) zal werken, want dat is al espresso maling.

Het leuke van dit recept is dat het door de warme (gebruinde) boter gaat, waardoor die extra smaak krijgt, en een beetje door de bloem. Ik durf de volgende keer wel een sterkere koffie en wat meer te gebruiken. De kleur van de koekjes komt niet door chocolade, maar door het bruinen van de boter, de donkere basterd en de koffie. Er zitten alleen chocolate chips (gewoon fijn gesneden van een plak) in.

1 like

Super, dank voor de tips! Wij hebben zelf geen Nespresso maar dan weet ik wel dat het in ieder geval een fijne maling moet zijn. Dank. :blush:

1 like

Ik heb een nieuwe liefde gevonden: de choc en mac cookies van Albert Heijn. Koekjes met witte chocolade en macadamia noten, nog wat deeg in het midden, heerlijk!
Iemand een recept om ze zelf te maken? De koekjes uit de winkel zijn best duur en ook echt een grote portie, ik wil ze graag wat kleiner maken.

1 like

Ik heb het recept zelf nog nooit gemaakt, maar de recepten van Janes Patisserie zijn meestal heel goed! Komt deze een beetje in de richting van die van AH?

3 likes

Ik werd heel enthousiast van je omschrijving, dus vandaag meteen gemaakt. Deze zijn goddelijk!
Perfect, niet te zoet.

14 likes

Mijn moeder maakt vaak de koeken van Donna Hay!

Mijn moeder doet wel minder suiker. 150 g lichtbruine basterdsuiker en 140 g witte basterdsuiker, anders zijn ze echt te zoet. Zo zijn ze echt verslavend, vooral als je ook wat grovere stukken noot en chocola erin doet.

6 likes

Wat leuk! Ja inderdaad, ik koos dit recept o.a. ook omdat er minder suiker in zit dan andere recepten. Ze zien er mooi uit! Enjoy!

1 like

@FrauHelga en @Bunnyslippers Bedankt! Die zien er allebei erg goed uit, ik ga ze dit weekend allebei maken, ik ben benieuwd.

2 likes

Leuk! Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Afgelopen week kreeg ik ook ineens zin in macadamianoten in koekjes, maar die heb ik niet standaard in mijn voorraadkastje liggen. Mochten de recepten een succes zijn, dan ga ik me er ook aan wagen. :blush:

Ik wil zeer binnenkort een recept gaan proberen van de NY Times, een shortbread brownie die hemels schijnt te zijn:

De bakvorm waarin ze bakt is echter gigantisch. :sweat_smile: Althans, ik kan me voorstellen dat het handig is met feestjes maar met een klein gezin wil ik niet zo’n grote batch bakken. Dus ben ik aan het rekenen geslagen. Allereerst alle gewichten naar grammen (serieus; wat moet ik met 1 cup en 2 eetlepels boter?? Of 2,25 ‘stick’? Gebruik een weegschaal! :weary: ).
Toen de oppervlakte berekend van de grote bakvorm, en vervolgens heb ik daar weer 2/3 van genomen. Dan past het precies in mijn kleinere brownievorm van 28x18 cm.

Als mijn wiskundeleraar me vroeger had verteld dat wiskunde van pas kwam als je ging bakken, dan had ik het misschien leuker gevonden en wiskunde niet uit mijn vakkenpakket gegooid. :rofl: Nu ben ik steeds met een rekenmachine in de weer geweest omdat rekenen op zijn zachtst gezegd niet mijn ding is.
Hopelijk heb ik ergens komend weekend of volgende week gelegenheid om het te bakken want het lijkt me erg lekker!

10 likes

Dar van wiskundige denk ik ook regelmatig met bakken en koken! Waarom ze dat toch niet leuker en praktischer maken op school.

Maar klinkt als een toffe uitdaging! Ben heel benieuwd of het net zo hemels is al dat ze zeggen.

1 like

Na twee positieve reviews wil ik deze ook eens gaan geprobeerd. Normaal bak ik ook alleen maar met oploskoffie, dus ben benieuwd hoe echte gemalen koffie is

Ik heb deze zojuist gebakken! Het duurt alleen nog een paar uur voordat ik hem kan aansnijden want hij moet compleet afgekoeld zijn. :weary: Hopelijk kan ik later vandaag vertellen of hij lekker is.

Het bakken ging prima, het was zo gemaakt. Wel heb ik last minute besloten de vorm te veranderen, want mijn brownievorm is niet zo hoog en ik wil niet dat de boel overstroomt. Ik heb een ronde springvorm van 26 cm gepakt zodat het sowieso past. Als het recept bevalt pak ik de volgende keer wel een brownievorm.
Het ruikt in ieder geval heerlijk. :drooling_face:

5 likes

Nooit geweten dat ik dit wil…

MAAR DIT WIL IK!!! :heart_eyes:

1 like

Het is lekker! :drooling_face:

Wel wat te fudgy naar mijn zin. Qua brownies hou ik van iets tussen cakey en fudgy in, en deze vind ik iets te nat. Of langer bakken kan durf ik niet te zeggen want de shortbread mag natuurlijk niet te lang. Mijn man vond de smeuïgheid juist heerlijk en mijn dochter ook.

Het baksel was nu nog niet geheel afgekoeld en ik heb in de recensies gelezen dat het na een dag nog lekkerder is, dus ik ben benieuwd. Wellicht verandert dat de smeuïgheid nog iets.

Edit, 3 uur later:
Ik heb hem echt te vroeg gegeten. Na een paar uur in de koelkast is alles veel beter in balans. De shortbread is boterig en knapperig en de brownie is een zachte, zoete tegenhanger. Als hij echt goed koel is, is ie veel lekkerder!

21 likes

Kom maar door met het aangepaste Nederlandse recept :smirk::smirk:

2 likes

Origineel recept voor Shortbread Brownies van NY Times

Video waarin de bereidingswijze goed te zien is

Ik heb het recept geconverteerd naar grammen en heb 2/3 van het recept gebruikt.

Shortbread:

• 226 gram koude roomboter in stukjes van 1 cm
  • 257 gram bloem
  • 100 gram kristalsuiker
  • 0,8 theelepel / flinke snuf zout

Brownie:

• 170 gram ongezouten roomboter
  • 60 gram pure chocolade, in stukjes
  • 175 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 135 gram kristalsuiker
  • 30 gram cacaopoeder
  • 2 eieren (M/L)
  • 1 eetlepel vanille-extract
  • 127 gram bloem
  • snufje zout
  • 60 gram gehakte noten naar keuze (optioneel)
  • zeezoutvlokken

Bereidingswijze:

• Verwarm de oven voor op 175 graden.
  • Bekleed de bodem van een 26 cm springvorm (of een vorm van 18x28 cm) met bakpapier en vet de randen in.
  • Meng in een beslagkom met de bisschopshaak bloem, suiker en zout. Klop de boter er doorheen tot je een kruimelig mengsel hebt dat aan elkaar plakt als je er in knijpt.
  • Duw het deeg uit in je vorm. Dat kan met je vuist maar ook met een lepel of paletmes. Maak met een vork gaatjes in het deeg.
  • Bak de shortbread in ongeveer 30 minuten goudbruin in de oven en haal het daarna uit de oven. Zodra de shortbread uit de oven is verhoog je de temperatuur naar 190 graden.

Maak ondertussen het browniebeslag:

• Doe de boter en chocolade in een kom en smelt deze au bain marie (of in de magnetron). Meng met een garde de suikers, en cacaopoeder erdoor tot je een glad mengsel hebt. Klop daarna de eieren er één voor één door en de vanille.
  • Meng de bloem en het zout door het chocolademengsel tot de bloem is opgenomen (niet langer). Als je noten gebruikt, voeg die dan nu toe.
  • Smeer, zodra de shortbread klaar is, het browniebeslag over de shortbread. Als je wil kan je zeezoutvlokken over het browniebeslag strooien (dit was ik zelf vergeten en heb ik niet gemist).
  • Bak in 23-28 minuten de brownie af, tot de top gestold is en de randjes loslaten van de randen van de bakvorm. Als je een satéprikker in het midden steekt, zal die er niet schoon uitkomen.
  • Neem de vorm uit de oven en laat deze op een taartrooster volledig afkoelen.

Aanvullende tip van mij:

• Laat het baksel echt VOLLEDIG afkoelen. Ik had het te vroeg aangesneden omdat ik ongeduldig was, en vond het wel oké, maar niet mindblowing. Vooral heel machtig. Een paar uur koelkast doet echter wonderen! Eet het niet op koelkasttemperatuur maar iets meer richting kamertemperatuur. Dan is alles veel beter in balans. Vanochtend was het zelfs nog lekkerder. Ik zou adviseren om het een dag eerder te bakken dan je het baksel nodig hebt.
  • Snij kleine stukjes. Bovenstaand stukje heb ik gedeeld met mijn man want het is echt machtig door de hoeveelheden boter en suiker.
  • Bereken, als je niet zeker weet of het past, de oppervlakte van je vorm. Als je vorm een oppervlakte heeft van ongeveer 500 cm2 past het baksel met de hierboven genoemde hoeveelheden er in. Een ronde springvorm van 26 cm zit daar iets boven (13 x 13 x 3,14 = 530) en dan wordt het baksel zoals op mijn foto te zien is iets lager, een vorm van 28 x 18 cm (504) is nagenoeg perfect. Veel brownievormen (Hema, AH) hebben die afmeting.
21 likes

Heeft iemand toevallig nog een tip voor een goed recept voor een wat gezondere (maar wel lekkere) cake met yoghurt?

Vandaag ben ik voor het eerst in een jaar weer in Duitsland geweest en ik heb o.a. mijn voorraad bakspulletjes flink aangevuld. :heart:

5 likes