Baktopic #2

Het ziet er niet mega aantrekkelijk uit maar ik heb tiramisu tartelettes gemaakt. Lekkere combi van koffie-mascarponecrème en chocolade-amandel ganache op de bodem. Zou de volgende keer iets meer koffie in de mascarponecrème doen!

30 likes

Ik vind m er juist heel mooi uit zien!

1 like

Voelt voor jezelf niet zo fijn, maar de rest vond het vast ook lekker :wink: En goed excuus om vaak ‘zomaar’ soezen te oefenen

Ja, ik herken veel suiker. Soms is het nodig, maar ik zoek altijd verschillende recepten en vergelijk de verhouding. En dan vind je soms/vaak een zelfde soort recept met minder suiker. De espresso chocolate chip cookies van 2 weken eerder zijn met veel minder suiker dan de meeste recepten, bijvoorbeeld.

1 like

Ik liep altijd erg te klooien met losse spuitmondjes, ik had ze in een zakje liggen, maar dan was het altijd zoeken naar het juiste spuitmondje. Nu kwam ik online een naaigarendoosje tegen en daar passen ze perfect in. Aanrader dus!

44 likes

Heb je een recept hiervan :heart_eyes:

Jazeker!

1 like

Vandaag heb ik voor het eerst spritsen gemaakt met getempereerde chocolade :grinning_face_with_smiling_eyes:. Helaas barstten de spuitzakken tot drie keer toe open dus ze zien er niet helemaal zo uit zoals spritsen uit de winkel maar goed genoeg voor een eerste keer.

@Toffifee oeps zie dat ik het nu heb gepost als reactie op jou.

28 likes

Oei die zijn blijkbaar niet zo goed gerezen. Heb je een sissend geluid gehoord toen je de bloem meebakte? Het is essentieel dat de bloem genoeg meebakt in het pannetje waar je je deeg in maakt, voor het latere rijzen in de oven.

Ziet er echt perfect en superlekker uit

2 likes

Zien er juist erg netjes uit! Spritsen spuiten is echt een sport :wink:

Haha mooi, dankzij de vork :grin:.

2 likes

@FrauHelga dit leek me wel een gepaste vraag voor dit topic.

Heb jij (of iemand anders natuurlijk) een lekker koekjes recept om met mijn kind van 2 te maken? Liefst die goed in vorm blijven als je ze uit steekt.

Ik maak zelf altijd de suikerkoekjes van Laura’s Bakery met hem. Die blijven goed in vorm na het bakken, maar qua smaak zijn ze vrij saai.

Het is voor mijn moeders verjaardag. Die wordt 65 en aangezien iedereen volledig gevaccineerd is kunnen we einnnnndelijk een klein bbq feestje vieren :partying_face:. Dus wil lekker uitpakken met eten, versiering en cadeaus

2 likes

Wat leuk! Hele mooie gelegenheid om te gaan bakken.
Die van Laura zijn inderdaad goed maar qua smaak niet zo spannend.

Deze zijn lekker, van Rutger:

Hier doe ik weleens speculaaskruiden door of kaneel.
Heb je de suikerkoekjes van Laura al eens gemaakt met chocola?

En deze koekjes (die echt heel lekker zijn, een van mijn favorieten) houden hun vorm ook in de oven. Alleen met chocolate chips is uitsteken met allerlei vormpjes misschien wat minder praktisch. Ik snij ze vaak in vierkantjes en dan blijven ze mooi.

3 likes

Aaaah fijn, dankje! Dan gaan we denk ik samen die eerste maken en ik zelf dan als extraatje die espresso chocolate :heart_eyes:

1 like

Leuk! Alvast veel bakplezier. Die espresso chocolate zijn zoooo lekker, kan er nu weer zin in krijgen.

@Madelief Jaaa pepparkakor :heart: Dat recept ga ik ook onthouden.

Vraag die ik waarschijnlijk hier het beste kan stellen; ik zoek een goede vijzel. Ik heb er ooit eentje gehad die heel goedkoop was, klein, en niet zo fijn in gebruik (bleef niet goed staan en was te glad).
Nu zoek ik echt een goede waarmee ik zelf kruiden etc kan malen, en waar aardig wat in past. Hebben jullie aanraders voor een fijn model? Ik hoor goede verhalen over die van Jamie Oliver, is er hier toevallig iemand die die heeft?

1 like

Ja een vriend van mij heeft die! Is idd een fijne. Ik heb zelf ook een vijzel die goed werkt. Weet niet precies het merk, maar ik heb die in een kookwinkel gekocht. Waar je goed op moet letten is dat die zwaar is en dat de vijzel goed in de hand ligt. (Pot en dat staafje) Dan kan het eigenlijk niet mis gaan.

Ik heb trouwens een granieten. Ook ooit een houten gehad, maar dat was echt helemaal niks. Bang voor splinters (wat vast niet ergens op sloeg) en dat ding was heel te licht.

1 like

Dank! Degene die ik nu op het oog heb is deze. Die is ook van graniet.
Mijn vroegere vijzel was ook heel licht! Was van porselein geloof ik en het werkte gewoon niet. Als je iets wil pletten wil je grip, en dat had die niet. Een houten vijzel lijkt mij inderdaad ook niet zo fijn.

2 likes

Ik gebruik deze al jaren en ben super tevreden. Hij is makkelijk af te wassen, waardoor je meerdere kruiden kunt vijzelen zonder dat de smaak in het kol trekt.
Ik zou zeggen doen :slight_smile:

5 likes

De mijne is ook van graniet. Was er in het begin niet blij mee (ondanks dat ik hem zelf had gekocht voor mijn vriend) want vond het een loodzwaar en lomp ding. Maar hij werkt echt super goed! Gebruik hem nu echt heel veel om zelf kruidenmixen voor curry of cakes te maken. Hij was ook helemaal niet duur (<20€).

3 likes