Baktopic #2

Zeker de moeite waard. Madeleines zijn simpel maar lekker en je kan er veel mee variëren.

2 likes

Ja lijkt mij ook inderdaad. Daarom zou ik er iets aan toevoegen. En die van Milk Bar is wel heel geliefd dus zou 'm best eens willen proberen.

1 like

Ik heb er eerder ook al een paar keer mee in mijn handen gestaan en zocht eigenlijk een excuus om mijn mogelijke bestelling bij Bouwhuis goed te praten. Ik kon een mooi rosé gouden afkoelrooster van €18,50 nog niet echt aan mijzelf verantwoorden maar met een madeleine bakvorm erbij wordt de bestelling al iets nuttiger :sweat_smile:. In de bakbijbel van Rutger vond ik naast het gewone recept voor madeleines ook al een winter en zomervariant, die zagen er goed uit! @George klinkt goed, bij de koffie :ok_hand:t2:.

3 likes

Aanrader! Ook als je visite heb, ze zijn klein makkelijk en vers te maken. Je heb dan ook de geur in huis! Het deeg laat je wel altijd een nacht in de koelkast voor dat je gaat afbakken.

Dit is mijn favoriet

3 likes

Ik lees het al, die madeleine bakvorm moet ik nu gewoon kopen :grinning_face_with_smiling_eyes:. Heb ook nog niet eerder lemon curd gemaakt dus dat is meteen ook leuk om uit te proberen, bedankt voor het recept!

2 likes

Afgelopen vrijdag een flan gemaakt. Helaas vergeten om een foto te maken, maar hij viel weer in de smaak. https://www.maxvandaag.nl/programmas/tv/bak-mee-met-max/flan-patissier/POW_03907659/

2 likes

Wat doen jullie zoal met lemon curd? Ik heb laatst een taart op waar dit op zat en nu wil ik een potje halen (of zelf maken). Maar weet niet zo goed wat ik er als eerst mee wil gaan doen.

Ja! @George deze had ik in mei gemaakt voor de verjaardag van m’n kind. Foto’s staan hier in het topic ook. Redelijk wat werk, maar wel lekker! Wel heel Amerikaans qua smaak, want super veel vanille. De structuur is echt heel lekker door de crunch tussen de lagen. Ik ga hem sowieso nog wel een keer maken, vind het ook echt een leuk recept om te maken.

1 like

Het is lekker door de yoghurt, bij croissants, maar je kunt ook van die thumb cookies maken en ze daar mee vullen. Verder kun je het ook nog gebruiken als vulling voor bonbons. Lemon curd kun je overigens heel goed invriezen, dus je kunt ook prima een bakje in de vriezer zetten.

1 like

Lekker in de yoghurt of met roomijs en slagroom. Of bij een cheesecake of scones. Ook gebruik ik het bij merengue. Ik gebruik altijd dit recept .

1 like

ik heb dit weekend deze Espresso Chocolate Chip Cookies gemaakt, heel lekker! Mijne waren wel meer uitgelopen dan op de foto’s, maar dat heb ik eigenlijk altijd. Volgende keer zou ik wel wat minder chocolade erdoor doen, denk 150g ipv 200. Vind het nu soms iets te veel chocolade met koekje dan andersom.

2 likes

Ja, klopt, nu je het zegt, ik had maar 120 gr chocolade en daar heb ik het mee gedaan. En in wat kleinere stukjes gesneden. Bleek voldoende. Nooit over nagedacht.
Dat uitlopen heb ik ook snel, komt omdat ik de meeste koekjesrecepten veel te heet vind. Als je op lagere temperatuur bakt, loopt het minder uit. Soms moet je dan de tijd aanpassen, maar meestal niet, in mijn oven. Ik bak (geleerd van @FrauHelga) bij nieuwe recepten altijd eerst 2 of 4 “voor”, om te zien wat er gebeurd en maak daarna aanpassingen.

2 likes

Ik kreeg deze video aangeraden door YouTube:

En hoewel ik het idee heel leuk vind, lijkt het me heel erg onpraktisch en knoeierig. Vulling toevoegen als je koekjesdeeg al geportioneerd is? Ik zou eerder het deeg opdelen in bijvoorbeeld 5 stukken (in 5 kommetjes) en dan de vulling toevoegen in de kom, en dan pas deegballetjes maken.
Vooral met de cacao denk ik dat je op de manier die zij gebruikt, droge klontjes cacao in het deeg blijft houden… Maar op zich is het wel heel leuk om een bakplaat vol verschillende koekjes te hebben.

3 likes

Dankjewel! Ik ga zo even ingrediënten halen en wat proberen :hugs:

Kan ook gewoon op brood /toast natuurlijk!

1 like

Oh ja, ik bak amper, maar wel eens madeleines. Zo lekker, en je hebt ze inderdaad zo op tafel. Ik doe dan een beetje pastis door het beslag, dan krijg je die anijssmaak er mooi.

2 likes

Ik gebruik het vaak voor Belgian buns voor brunches e.d. . Echt heel lekker en simpel.

Verder gebruik ik het veel in yoghurt, in pavlova’s als ik eiwit over heb, in snelle fruittaartjes ( zanddeeg, laagje lemon curd ipv banketbakkersroom vulling en dan rood fruit erop), of als vulling in cakejes. Ik denk dat ik verslaafd ben aan de combinatie lemon curd -aardbeien.

Uiteraard is het ook super lekker bij (maanzaad) scones, die ook snel gemaakt zijn.

1 like

Er staat in de eerste post van dit topic een lekker recept van een lemon curd crumb cake, echt het lekkerste dat ik ooit gebakken heb.

2 likes

Ohh ik heb zoveel aan jullie tips hier! Ik ga ze allemaal uitproberen!

1 like

Heeft iemand nog een leuk recept met perzik? Ik heb er tien, perziken dus, maar weet niet wat ik ermee moet :joy:.