Baktopic #2

Heeft iemand tips voor een basisrecept glutenvrije cake en brood dat toch redelijk luchtig is? Ik wil een poosje zo veel mogelijk glutenvrij eten want ik word altijd zo vreselijk moe na het eten van met name brood. Als ik op kantoor tussen de middag een broodje eet dan heb ik een half uur later echt het gevoel dat ik zo in slaap val :roll_eyes: Ik vermoed dus een glutenallergie of tarweallergie of zoiets (nee, nog niet naar de huisarts geweest, ik probeer altijd liever eerst zelf wat).

Weet iemand of je met een tarweallergie bijvoorbeeld wel speltbrood of roggebrood kunt eten? Ik hou echt van brood dus ik zou het zo jammer vonden als er geen alternatief zou zijn. Ik zit nu tussen de middag aan de yoghurt met granola :roll_eyes:

Heb brownie gemaakt volgens het recept van Rutger. Ipv hazelnoten heb ik er cranberries in gedaan want dat vind ik altijd zo lekker in het recept van Koken met Karin (die met pure en witte chocola). De vorm was alleen iets te klein eigenlijk maar ben niet in mn eigen huis. Verder ziet ie er wel goed uit vind ik! Nu geduldig wachten tot ie afgekoeld is…

12 likes

Ik heb m’n keukenmachine gekregen en sta nu om 1 uur 's nachts sfenj (https://kookmutsjes.com/recept/sfenj-marokkaanse-donuts/) te maken. Omg wat handig. Hoe heb ik ooit al mijn koekjes/cakes/brood gemaakt met alleen een handmixer met 1 haak.

10 likes

Veganistische crostata met zelfgemaakte bramenjam. :blue_heart: Het is te warm om mooie repen te snijden dus hij is een beetje lelijk, maar echt heerlijk!

38 likes

Update over Rutger’s brownie: mijn vriend vond het ‘restaurant quality’. :blush: Knapperig van buiten en lekker smeuïg van binnen. Zelf vond ik ‘m wel iets aan de zoete kant trouwens, maar de cranberries waren een goede tegenhanger.

6 likes

Die Cranberries klinken als een goed idee. Hoeveel doe je er ongeveer door? Twee handjes ofzo?

2 likes

Door jouw post ga ik ze ook eens met cranberry’s maken!

1 like

Zijn ze goed gelukt? Klinken echt heerlijk! En dapper dat je midden in de nacht staat te bakken. Ooit ook eens gedaan en was een dikke flop, haha.

Ja, ik had er nu niet zoveel meer (1 handje ongeveer) maar de volgende keer zou ik inderdaad meer richting 2 handjes gaan. Ik hou echt van de combi chocola en cranberries! Ooit wel eens cranberries gehad met een laagje chocola eromheen, heerlijk waren die.

1 like

Heb je verse, gedroogde of diepvriescranberries gebruikt in de brownie?

Gedroogde

1 like

Ja, ze zijn echt lekker luchtig geworden. Vannacht heb ik nog een ananascake gebakken, maar moest even wennen aan het idee van ananas op een cake. En nu staat er een babka in de oven :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Supermooi! Jij zit ook in de baktotaal-facebook of niet? Kwam hem daar volgens mij ook tegen!

Gisteren weer eens bananenbrood gebakken en die is al bijna op. 🥲 Dus net nog maar even een tweede gemaakt haha.

Volgens dit recept!

2 likes

Nice, deze ga ik eens proberen. Tot nu toe geen ‘gezond’ bananenbrood recept gevonden wat ik echt lekker vind.

Deze is qua textuur tot nu toe de beste die ik geprobeerd heb!

1 like

Jaa klopt! Ik vind dat zo’n gezellige groep, iedereen is altijd heel behulpzaam en over het algemeen zijn de reacties met kritiek ook opbouwend/goed verwoord. Vind het maar knap hoe goed sommige mensen in die groep kunnen bakken!

Afgelopen weekend had ik een feestje en heb ik wat borrelhapjes gemaakt, waaronder deze kaassoesjes (gougères). Als je al eerder soezendeeg hebt gemaakt zijn ze echt heel erg simpel, anders is soezendeeg even goed opletten, maar niet al te lastig. Ik heb ze gemaakt met Gruyère en Parmezaanse kaas.

22 likes

Ik wil dit weekend moelleux maken (chocoladecakejes met vloeibare binnenkant), maar wie heeft dit al.eens gemaakt en welke bakvorm werkte het best om ze zonder kapot gaan te lossen op een bord? Ik lees bij verschillende recepten over kookringen, muffinvormen etc. Kan helaas niet proefbakken

Ik gebruik hier altijd van die ramekins voor (bij gebrek aan Nederlands woord, van die crème brulée bakjes haha). En ook wel eens in koffiekopjes haha

En met goed invetten komen ze dus ook goed los uit de vormpjes?

1 like