En met goed invetten komen ze dus ook goed los uit de vormpjes?
Ik gebruik altijd muffinvormpejs. Invetten en ze komen er gemakkelijk uit. Ondersteboven direct op een schoteltje, als je ze gaat verplaatsen barsten ze open (bij mij)
Jaa! Ik heb wel eens gelezen dat je ze twee keer kunt invetten. Eerst een laagje boter, dan in de koelkast zetten en dan nog een keer boteren. Of dat echt verschil maakt weet ik niet. Ik doe zelf vaak gewoon een beetje dik invetten.
Thanks! De metalen of siliconen?
Ik bak wel eens de befaamde worteltaart of brownies uit dit topic, maar veel verder kom ik niet.
Mijn schoonzus is echter veel bezig met taarten bakken en ook net met fondant etc begonnen. Nu is ze binnenkort jarig en wil ik haar een leuk bak-cadeau geven. Alle basics heeft ze wel denk ik. Hebben jullie tips?
Beide heb ik er wel voor gebruikt!
Een mooie, bijzondere bakvorm? Bijv. die van Nordic Ware!
Haha ik zit toevallig net door die heen te scrollen op de Bolle! Wordt denk ik dat of een speculaasplank.
Voordat ik aan mijn herfstige baksels begin, heb ik Pandan blondies gemaakt, super lekker! Ik denk dat ik de volgende keer een kokos cream topping erbij ga maken, dat past er goed bij denk ik.
Binnenkort ga ik ook maar eens pumpkin spice blondies maken!
Een bakboek is ook altijd leuk! Bijvoorbeeld ‘kleine taartjes’ en dan in combinatie met 6cm bakringen (wel minimaal 6 stuks, zou ik zeggen)
Kan je die mixer ook los gebruiken? Want ik heb zelf een mixer die wel erg er op lijkt en dat is echt een fantastische ding! Wist helemaal niet dat ze ook een combinatie verkochten. De kom is idd lachwekkend, rare ribbels ook.
Ik gebruik hiervoor ook altijd van die ramekins.
Met invetten doe ik twee keer boter en dan altijd met een kwastje naar boven smeren. Dus niet gewoon willekeurig ergens boter doen, maar eerste de bodem en dan met een kwastje het boter in een lijn naar boven smeren (voor mijn gevoel super onduidelijk uitgelegd haha). Dat zou helpen bij het omhoog komen van de moulleux.
Super lekker trouwens, heb er nu ook zin in om te maken!
Oh lekker! Heb je hier ook een recept van? Mijn blondies worden nooit super lekker op de één of andere manier.
Thanks! Heel goed invetten dus. Ik ga het nu met een metalen muffinvorm proberen omdat me dat weer de aanschaf van 12 ramekins scheelt.
Hoe los je de cakejes uit de ramekins?
Yes, even gekopieerd van mijn blog:
Ze zijn wel heel zoet, dus misschien kan er wat minder suiker in, maar dan wordt het ook minder klef denk ik.
Ingrediënten voor 16 stuks:
- 225 gram ongezouten roomboter
- 300 gram witte basterdsuiker
- 275 gram bloem
- 2 eieren (M)
- 1/2 theelepel Pandan essence
- snufje zout
- 100 gram witte chocolade (in kleine stukjes)
Instructies:
- Neem een vierkant bakblik of ovenschaal van ongeveer 20×20 cm en bekleed met een stuk bakpapier. Verwarm de oven voor op 200 °C.
- Smelt de boter langzaam in een pan en doe samen met de suiker in de kom van een standmixer. Mix de boter en suiker tot een glad geheel. Voeg de eieren één voor één toe terwijl je tussendoor mixt.
- Voeg de Pandan essence toe en mix op hoge snelheid voor 2-3 minuten tot het groen mooi verdeeld is. Als laatste voeg je de bloem en het zout toe. Mix nog een keer kort op volle snelheid en spatel de witte chocolade door het beslag.
- Verdeel het beslag over de vorm en bak de blondie in 30-35 minuten.
- De bovenkant moet een dun krokant laagje zijn. De binnenkant mag nog een beetje nat zijn, maar de randen moeten wel stevig aanvoelen. Bij het afkoelen zal de blondie weer stevig worden.
- Laat de blondie helemaal afkoelen voordat je deze aansnijdt. Verdeel in 16 stukjes.
Zo’n muffinvorm zou ook prima moeten werken inderdaad. Lossen is dan wel iets lastiger, omdat je de hele plaat in één keer moet omdraaien. Ik zou dan een bakplaat erop leggen (zachtjes als ze iets uitsteken) en dan in één keer omdraaien op die bakplaat. Misschien van tevoren even kijken of alle randjes los zijn en desnoods er even bij langs gaan met een dun mesje.
Die ribbel zorgen er voor dat de kom gaat draaien, ideaal! Toen ik net begon met bakken heb ik deze ook gehad, echt een handig ding!
Geen brooddeeg mee maken overigens, daarmee heeft mn moeder de mijne vermoord…
Laura('s Bakery) laat momenteel in haar stories zien hoe ze experimenteert met verschillende degen om een dikke chocolate chip cookie te maken. Heel interessant om te zien, ben benieuwd met wat voor recept ze uiteindelijk komt!
Thanks voor het recept, die bewaar ik. Ik vraag me wel of hoe ze zo groen zijn geworden. Dat kan niet komen door de halve theelepel essence toch? Kleurstof?